Şcoala cu
bune practici

50 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

O modalitate de abordare a copilului cu CES

Învăţământ gimnazial | Învăţământ special

Propus de: dianatrif | 17.06.2016 10:18 | Revista cadrelor didactice nr. 31/2016 | 522 vizualizări

A-i însoți prin viață pe copiii ,,nevoiași de îngrijiri sufletești,, a fost, este și va fi mereu o provocare. Ne aflăm într-o veșnică încercare de a le face acestora viața mai utilă, mai ușoară și mai frumoasă.

Mă numesc Trif Diana și lucrez de 23 ani la Centrul de Pedagogie Curativă Simeria, jud. Hunedoara. Am o clasă cu 8 copii cu deficiențe grave și asociate cu care lucrez, mai mult, individual. Una dintre elevele mele este epileptică, cu severe tulburări emoționale, de conduită, de adaptare, de vorbire/exprimare, deosebit de sensibilă și capricioasă. În orice moment de percepere eronată a mesajului sau de nemulțumire poate izbucni în adevărate episoade de plâns, automutilare și manifestări dezastroase de furie.
Am încercat cu aceasta diverse modalități, care mai de care mai sofisticate, de ,,modelare,, și recuperare (cu rezultate modeste însă ) și finalmente am constatat că existau și alte metode eficiente, aflate chiar la îndemâna mea. Așa că am luat ca puncte de reper sărbătorile anuale și activitățile sportive, inclusiv cele terapeutice (înot, hipoterapie etc) și m-am folosit de acestea pe parcursul unui an școlar, având deosebita surpriză să constat că rezultatele obținute cu această copilă au fost nemaipomenite.
1. Sărbătorile au avut și au implicații sociale, vizând atât individul cât și societatea căreia îi aparțin. Ele nu numai că sunt, în viața școlară, niște activități extracurriculare deosebite, ci se și leagă, organic, cu conținuturile învățării: oferind copiilor trăiri profunde și pline de sens care le conferă principii morale, pregătindu-i pentru viață; clădind în copii respectul pentru natură și deprinderea de a trăi în armonie cu aceasta; dezvoltând socializarea, formând obișnuințe de comportare civilizată; lărgindu-le orizontul cu privire la tradițiile și obiceiurile românești dar și cele ale altor popoare; dându-le posibilitatea redescoperirii unor semnificații legate de sărbătorile străvechi, într-un mod potrivit omului modern.
Evidențiez aici doar câteva dintre acestea, cum ar fi: Sărbătoarea recoltei; Sărbătoarea lămpașelor; Sărbătoarea Spiralei de Advent; Sărbătoarea Crăciunului; Carnavalul primăverii; la care eleva mea, mai tot timpul ,,evadată din meridian,, a participat efectiv cu foarte mare plăcere, dăruire și implicare.
Sărbătoarea recoltei îmbracă forma unor activități adânc trăite de către copii. Se accentuează ideea că datorăm recunoștință tuturor acelora care participă la creșterea și dezvoltarea plantelor pe care noi le consumăm zilnic (pământul, soarele, ploaia, țăranii, etc.).
Sărbătoarea lămpașelor evidențiază bucuria copiilor care își dovedesc astfel iscusința, originalitatea și imaginația în crearea lămpașelor viu-colorate, din diverse materiale.
Sărbătoarea Spiralei de Advent este dedicată pregătirii unei atmosfere profunde, cât mai apropiate de marea Sărbătoare a Nașterii Domnului. Elevii pătrund în interiorul spiralei de unde preiau ,,lumina sfântă,, pe care o poartă, simbolic, în interiorul sufletului și în exterior, în viața de zi cu zi, până la Crăciun.
Sărbătoarea Crăciunului
Pe lângă semnificația profundă a nașterii Mântuitorului, (cu ocazia căreia, în fiecare an, în cadrul Centrului nostru se organizează dramatizări deosebite la care participă atât elevi cât şi cadre didactice), copiii trăiesc bucuria prezentării unor tradiții și obiceiuri românești.

Carnavalul Primăverii e desfășurat la granița dintre iarnă și primăvară când ,,demonii,, trebuie alungați deoarece provoacă daune naturii trezite la viață. Copiii îmbracă veșminte și poartă măști caracteristice, prezentând diverse scene hazlii sau cadrele didactice, împreună cu elevii pregătesc o piesă de teatru hazlie.
2. În cadrul concursurilor organizate la nivel județean, național, internațional, copiii au posibilitatea de a socializa, de a-și dezvolta relațiile interpersonale, de a se autodepăși, de a dovedi că, în ciuda unor ,,neajunsuri,,/dificultăți, pot avea rezultate care să ne surprindă în mod plăcut și să ne sensibilizeze. Amintesc aici atât pe cele din domeniul artistic, cât şi pe cele sportive, cu caracter terapeutic.
Concursul național sportiv ,,Special Olympics,, Simeria unde a participat la alergare 25 m fete; concursul județean de tradiții și obiceiuri românești ,,Îngeri prin zăpadă,, Hunedoara la care am prezentat ,,jocul caprei,, (ea fiind extrem de concentrată în redarea cuvintelor specifice jocului, reuşind să-și stăpânească emoția/bucuria prin gesturi repetate de încordare a brațelor; dar ducând rolul la bun sfârşit, fără incidente); ,,Olimpiada de natație,, Hunedoara, participând la ,,mers prin apă,, fără probleme, apa fiind parcă elementul ei; Festivalul județean ,,Nerostite chemări,, Simeria, reușind să se integreze bine cu grupul care a prezentat o orchestră ritmică din instrumente neconvenționale (ea preferând clopotele); Olimpiada ,,Down,, Retezat unde a fost un fel de ,,examen final,, aceasta reușind nu numai să călărească un cal adevărat, ci şi să participe, cu brio, la exercițiile de îndemânare impuse.
Bucuria reușitei se poate citi ușor pe chipul ei iar mulțumirea aceasta sufletească este răsplata pentru noi, cadrele didactice, ca urmare a unei munci temeinice.
Sper ca viața și Bunul Dumnezeu să îmi ofere și în continuare ocazii deosebite să o ajut să se pună în valoare, să-și depășească ,,neajunsurile,, făcând-o să se simtă utilă, mulțumită, fericită.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

647 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN