AR este o tehnologie care deși există într-o formă sau alta de câțiva ani, a ”explodat” de curând, datorită performanțelor dispozitivelor inteligente. Cum ajungem să integrăm AR în procesul educațional, dacă tot e la ”modă” digitalizarea?
O nouă dimensiune a educației: AR(Augmented reality-Realitate augmentată)
Învăţământ liceal | Informatică
Propus de: timbedina | 22.02.2023 22:50 | Revista cadrelor didactice nr. 91/2023 | 316 vizualizări
Realitatea augmentată este o tehnologie care deși există într-o formă sau alta de câțiva ani, a ”explodat” de curând, în primul rând datorită performanțelor dispozitivelor inteligente(smartphone, tablete, etc.). Realitatea augmentată diferă de realitatea virtuală prin faptul că, în cazul primei tehnologii se suprapun obiecte 3D peste lumea reală pentru a crea senzația că se află chiar în fața ta, păstrând legătura cu mediul înconjurător, pe când în cazul celei de-a două tehnologii legătura sau contactul senzorial cu lumea reală se rupe complet.
Realitatea augmentată poate fi produsă prin implementarea bazată pe markeri ce utilizează coduri QR/2D (ce pot fi citite de telefoanele mobile) și cea fără markeri care utilizează GPS-ul.
Există mai multe tipuri de AR:
• AR 3D –permite utilizatorului să plaseze modele 3D virtuale peste mediul real.
• AR browser –care permite utilizatorului să obțină informații, digital, proiectate peste un anumit obiect.
• AR pentru gaming
Cea mai cunoscută aplicație pentru dispozitivele smartphone dedicată publicului larg ce utilizează realitatea augmentată este Pokemon Go. Aplicația folosește realitatea augmentată bazată pe localizare pentru a găsi și genera creaturi specifice conceptului Pokemon.
Există numeroase domenii în care se folosește această tehnologie. IKEA pune la dispoziția consumatorilor o aplicație care ajută la decorarea unei încăperi, folosind produsele lor, Hyundai vine în ajutor cu un manual digital pentru care nu e nevoie decât de un smartphone. Iar dacă ne îndreptăm spre domeniul educațional SmartGlobeTM Explorer AR duce tinerii aventurieri într-o călătorie către Miezul Pământului și Sistemul Solar în Realitatea Augmentată 3D.
Explorând Magazin Play, în căutarea de aplicații utile pentru domeniul educațional am descoperit ARLOOPA. Conține o Galerie3D vastă de informații, aplicabilă și utilizabilă de la grădiniță la liceu, pe diferite arii curriculare de la artă la științe, dar și amuzament.
Cum ajungem să integrăm realitatea augmentată în procesul educațional, dacă tot e la ”modă” digitalizarea și se investesc în echipamente specifice unui SmartLab? Experimentând!
Fiindcă predau Informatică și TIC, cochetez tot timpul cu ideea de a da elevilor exemple de aplicații/platforme pe care să le testeze și să încerce să creeze ceva simplu și util pentru materia lor preferată. Astfel, pentru PC-uri, platforma descoperită(rulează într-un browser) care utilizează tehnologia realității augmentate și crearea de conținut interactiv este: https://studio.gometa.io/, iar aplicația din Google Play sau App Store cu care se scanează și se rulează codul QR/2D generat este Metaverse.
Modul în care se folosește platforma am înțeles-o, atât eu cât și elevii mei dintr-un curs de aproximativ 1 oră: https://www.youtube.com/watch?v=MLeZo7X5rnA&ab_channel=MetaverseARPlatform.
Ca model pentru elevi, am creat un quiz cu 3 întrebări despre sistemul de operare Windows, explicând pe scurt cum funcționează pe platformă legăturile între scene și modul în care se creează interactivitatea când acționăm asupra obiectelor. Un
Probabil că realitatea augmentată va rămâne pe platformele mobile, datorită faptului că toată lumea are un smartphone, deci este foarte accesibilă. Nu este decât vârful icebergului, iar viitorul ne pregătește din ce în ce mai multe surprize. Plăcute, să sperăm.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.