Şcoala cu
bune practici

78 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

OMUL ȘI MEDIUL ÎNCONJURĂTOR

Învăţământ primar | Cunoasterea mediului / Stiinte ale naturii

Propus de: camineg | 01.09.2019 20:02 | Revista cadrelor didactice nr. 59/2019 | 5365 vizualizări

Se impune ca, încă din grupele preșcolare, copiii să cunoască formele de viață existente în mediul înconjurător și să învețe să le ocrotească.

OMUL ȘI MEDIUL ÎNCONJURĂTOR
NEGOESCU CAMELIA IOANA
ȘCOALA GIMNAZIALA DĂEȘTI

Viața, un dar inegalabil, pe care trebuie să-l prețuim și sa-l apărăm, este uneori amenințat de transformari politice, economice si sociale. În prezent,mai mult de 5 miliarde de oameni folosesc resursele naturale. În fiecare colț al lumii se taie paduri, se extrag minerale și surse de energie, erodând solul, poluând aerul și apa, creând deșeuri periculoase. Poluarea înseamna modificarea compoziției aerului, apelor, solului, datorată unor substațe chimice, praf si fum care aduc impurități și determină un dezechilibru ecologic natural. Aceasta poluare duce la dispariția speciilor, extinderea deșerturilor, contaminarea cu pesticide, înmulțirea problemelor de sănătate, foametea, sărăcia sau chiar pierderea de vieți omenești. Mulți experți sunt îngrijorați de faptul că, dacă acest regim al degradării continuă, vom fi martorii distrugerii treptate a sistemelor care sprijină viața pe pământ.
Omul este principalul vinovat de poluarea mediului si tot el suportă efectele ei negative asupra sănătății sale, de la o banală imbolnăvire până la pierderea vieții.
Coordonatele actuale ale vieții cotidiene impun abordare unor teme specifice în gradiniță și școală, alături de alte elemente de educație și probleme legate de calitatea mediului înconjurător. Astfel, se evidențiază prioritatea majoră a noastră, a tuturor, de a cunoaște, proteja si conserva mediul de viață, păstrarea particularităților naturii devenind eficientă și reală numai atunci cand aceasta va face parte integrantă din filozofia si comportamentul nostru.
Se impune ca, încă din grupele preșcolare, copiii să cunoască formele de viață existente în mediul înconjurător și să învețe să le ocrotească. Ei trebuie să cunoască și resursele naturale care asigură viața, dar și cauzele și formele de manifestare ale dezechilibrelor naturale din mediul înconjurător , în special a celor produse de om.
Ceea ce învață copiii în primii ani reprezintă mai mult de jumătate decât vor învăța în restul vieții. Astfel, educația omului începe în copilărie, componentele dezvoltării sale fizice si psihice mergând in paralel cu trăsăturile de personalitate.
Educarea copiilor a devenit o preocupare si o necesitate prefigurate de schimbarile majore ce au avut loc asupra mediului înconjurător, ceea ce ne solicită sa trăim într-o permanentă stare de adaptare pentru a putea face față scimbărilor potențiale și a preveni eventualele dezastre ecologice.
Educația de mediu este mai mult practică, în sensul învățării unor aspecte pozitive sau negative legate de mediul ambiental.
Nu există modele universale pentru integrarea educației privind mediul înconjurător în procesul instructiv- educativ. Modalitățile acestei integrări sunt definite în funcție de condițiile, finalitățile și structurile educative si socio- economice ale ficărei țări. În funcție de vârsta copiilor, se aplică practici pedagogice diferite.
Bazate pe cooperare si colaborare, diversitatea activităților practice desfășurate cu copiii asigură asimilarea regulilor de comportament care se constituie în elemente de bază în formarea unei educații a oamenilor de mâine.
Grădinița si școala asigură cadrul adecvat în care se desfășoară un compex de formare a copiilor , sub cele două laturi ale sale: instructivă și educativă.
Școala este chemată să determine nu numai sentimentele de admirație pentru frumusețile naturii, ci și deprinderi de apărare, conservare și dezvoltare a mediului înconjurător- condiție de viață civilizată și sănătoasă.
Este important ca în amplul proces de formare a omului, viața din afara instituțiilor de învățământ să continue să completeze, să consolideze și să desăvârșească opera educativă din școală într-un adevărat comportament european. Cercetarea mediului în mijlocul naturii cu copii permite îmbogățirea volumului de cunoștințe, lărgirea orizontului științific, sesizarea legăturilor reciproce între fenomene, modul cum se interferează si se influențează reciproc și, de asemenea, permite formare unei gândiri sănătoase despre lume și viață.
În concluzie, și copiii, educați, îndrumați de către cadrele didactice, pot să se implice, să lupte activ împotriva poluării pentru păstrarea unui mediu curat, pentru că un mediu poluat dăunează foarte mult sănătății omului.
Mediul înconjurător este un mecanism viu cu o complexitate deosebită, de a cărui integritate și bună funcționare depinde întreaga activitate umană. A înțelge natura înseamnă a înțelege viitorul, dar a face ceva pentru salvarea naturii, atât de amenițată astăzi, înseamnă a contribui la fericirea fiecăruia dintre noi.

BIBLIOGRAFIE:
Mircea Dutu- ,, Ecologie. Filozofia naturală a vieții”-Editura Economică, București 1999.
Sanda Visan, Steliana Cretu, Cristina Alpopi, „ Mediul înconjurător. Poluare și protecție”, Editura Economică, București, 1998.
Valeria Dițoiu, Nina Holban: „Modificări antropice ale mediului”, Editura Orizonturi Universitare, Timișoara, 2005

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 11 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

54 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN