Părinţii sunt primii profesori ai copilului, ei
începând educarea lui în mediul familial. Împreună cu
părinţii, şcoala îşi are rolul ei bine stabilit, intervenind
în dezvoltarea primară a copilului.
Pedagogizarea părinţilor - cheia succesului în asigurarea unui proces educaţional de calitate
Interes general | Toate disciplinele
Propus de: bobmaria | 29.04.2020 20:05 | Revista cadrelor didactice nr. 64/2020 | 1726 vizualizări
Pedagogizarea părinţilor - cheia succesului
în asigurarea unui proces educaţional de calitate
Bob Maria,
director adjunct pentru educație,
LT „Vasile Alecsandri”, or. Călărași
Educaţia, definită în termeni foarte generali, este un proces al
cărui scop esenţial este de a uşura o anumită modificare de
comportament. Părinţii sunt primii profesori ai copilului, ei
începând educarea lui în mediul familial. Împreună cu
părinţii, şcoala îşi are rolul ei bine stabilit, intervenind
în dezvoltarea primară a copilului. În acest context, educarea
părinţilor după principii ştiinţifice de psihopedagogie devine
o necesitate.
Părinţilor le revine rolul esenţial în creşterea copiilor,
asigurându-le acestora nu numai existenţa materială, cât şi un
climat familial afectiv şi moral. Sunt situaţii în care familia
consideră că este suficient să se ocupe doar de satisfacerea
nevoilor primare (hrană, îmbrăcăminte, locuinţă, cheltuieli
zilnice etc.), ignorând importanţa unei comunicări afective,
nestimulând dezvoltarea sentimentului de apartenenţă.
În general, comportamentul parental este inspirat din propria
experienţă de viaţă a acestora, astfel perpetuând atât aspecte
pozitive, cât şi negative, pe parcursul mai multor generaţii.
În acest context, pedagogizarea părinților se desfășoară de
către diriginte prin intermediul ședințelor cu părinții.
Ședințele cu părinții reprezintă de fapt principala modalitate
de comunicare dintre părinte și diriginte, fiind, în același
timp, unul din cele mai importante momente din activitatea de
pedagog. Se întâmplă adesea că organizarea acestor ședințe să
fie pentru cadrele didactice o dificultate. Deseori profesorii se
întreabă: oare cum să invit părinții la ședințe astfel
încât prezența la întâlnirile cu ei să nu rămână un subiect
dureros ? Fiecare pedagog ajunge în unele momente când se
confruntă cu probleme de comunicare sau nu știe cum să facă
faață emoțiilor. În acest context, la nivel de raion, s-a trasat
un obiectiv clar: formarea și dezvoltarea competențelor
profesorilor în lucrul cu părinții/ pedagogizarea părinților,
prin implementarea diferitor programe interesante, cu suportul și
participarea difertor organizații obștești.
Pentru a avea rezultate pe măsură, s-a început pedagogizarea
părinților din treapta preșcolară, prin programul Mellow
Parenting. Acest program prevede crearea unui grup de suport pentru
părinți și constă în organizarea ședințelor cu părinții,
în care se dicută diferite teme: gestionarea emoțiilor, nevoile
copilului meu și ale mele, cum mă joc cu copilul meu? Programul
implementat de AO Parteneriate Pentru Fiecare Copil, prevede
stabilirea unei relații afectuase și sănătoase între copii și
părinți. Aici părinții au posibilitatea de a împărtăși din
experințele lor și de a petrece timpul cu copiii pentru a-i
înțelege mai bine.
O altă dimensiune a fost capacitarea cadrelor didactice,
educatori, diriginți, învățători în cadrul programului
„Pedagogizarea părinților”, propus de AO Centrul de Informare
și Documentare privind Drepturile Copilului. În cadrul acestui
program, cadrele didactice au învățat diferite modalități,
forme de lucru cu părinții: consiliere individuală pe anumite
subiecte, consiliere de grup sau ședințele în format larg, dar
desfășurate într-o modalitate prietenoasă, interactivă, unde
părinții valorifică prorpia experiență, învață din
experiențele altor părinți. În aceste ședințe se dicută teme
de interes comun, propuse de părinți. În cadrul acestei
instruiri, profesorii au învățat diferite modalități de
colaborare dintre familie și școală . Una este implicarea
părinților în viața școlii prin diferite activități. O
școală cu un climat prietenos oferă multe posibilități de
implicare a părinților în procesul de învățământ. Ei pot
participa ca voluntari la mai multe acțiuni ce tin de activitatea
vieții școlare, de exemplu:-părinții sunt implicați în
organizarea și desfășurarea
diferitor activități extracurriculare: Toamna de Aur, excursii,
etc.;-părinții sunt implicați în consultarea diferitor probleme
ce
țin de școală, sunt transformați în partenerii
școlii;-părinții sunt implicați în furnizarea informațiilor
necesare pentru școală, la pregătirea materialelor didactice, a
diverselor
panouri, etc.;
Activitățile pe care le pot îndeplini părinții nu se limitează
la acestă listă. Fiecare prilej de implicare a părinților în
procesul de învățământ duce la transfomarea școlii într-o
comunitate adevărată. Legătura părinte școală se bazează pe
încredere. Comunicarea eficientă crează încrederea reciprocă.
Astfel, comunicarea cu părinții , diriginții o realizează prin :
- scrisori săptămânale sau lunare, prin intermediul acestor
scrisori, profesorii furnizează informație părinților de spre
activitățile în care au fost implicați copiii, despre succesele
și dificultățile prin care au trecut copiii în cadrul
activităților; se oferă sugestii privind modalitățile în care
părinții își pot ajuta copiii.
- Altă formă de comunicare dintre părinți și profesori care se
realizează în instituțiile de învățământ este schimbul de
cărți. Profesorii și părinții fac schimb de cărți ce conțin
informații despre practicile pentru buna creștere a copilului, în
baza cărora ulterior discută, cele mai interesante și
provocatoare pasaje.
- Serbările reprezintă ocazii reale unde se implică activ toți
participanții procesului instructiv-participativ (părinți, copii,
bunei) și un bun prilej de a se cunoaște mai bine. În acest
context se organizează sărbătoare bunicilor, citește o carte
împreună cu copilul tău, etc.
Activitățile de formare la care au participate cadrele didactice
referitoare la organizarea și desfășurarea activităților cu
părinții, au oferit imformații prețioase în povățuirea și
consilierea psihopedahogică. Profesorii desfășoară ședințele
mai interesant, captivant, ajutându-i pe părinți să devină mai
competenți în educarea afectivă, comunicativă, intelectuală și
spirituală a copiilor. Ședințele organizate cu părinții au un
impact pozitiv și crează legături de tip parteneriat
familie-școală. Părinții, fiind direct implicați în educație
în calitate de parteneri, pot identifica soluții pentru o
educație temeinică, viguroasă.
Un proverb chinezesc spune „Spune-mi și o să uit ,
Arată-mi și poate îmi amintesc,
implică-mă și sigur o să înțeleg.”
Bibliografie
1. Alexei Palii, Cultura comunicării, Epigraf, Chișinău, 2000
2. Amalia Baciu, Educația părinților, UNICEF, București MarLink,
2006
3. Diana Carauș, Valentina Lungu, Ședințe cu părinții:
eficiente și antrenante!, Editura Arc, Chișinău, 2008.
4. Natalia Cocieru, Stela Baltag, Maria Braghiș, Ședințe cu
părinții. Proiecte didactice pentru specialiștii din sistemul
educațional, Editura Interprint, Chișinău , 2012.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.