Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Platforma educațională digitală cu clasă virtuală. Modele de fișe pentru elevii cu și fără CES

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: gavrus_olp | 28.08.2020 23:17 | Revista cadrelor didactice nr. 67/2020 | 1025 vizualizări

Articolul este un îndemn adresat cadrelor didactice de informatică
și profesorilor pentru învâțământul primar pentru introducerea
gândirii computaționale încă din clasa pregătitoare. Platforma
prezentată este studio.code.org.

Introducere
Utilizarea dispozitivelor IT în procesul instructiv-educativ au la
bază conștientizarea impactului pe care-l au noile tehnologii
atât în mediul școlar, cât și în mediul social și personal al
elevilor, încă din primi ani de școală. Platformele
educaționale, introduse în activitățile desfășurate la clasă
au un impact puternic asupra strategiilor didactice și a
dezvoltării unor noi forme de organizare a instruirii.
Deși menirea profesorului este ”de a stârni dragostea de
lectură, patima pentru carte, sfiiciunea nobilă în fața ideii de
frumos”, zice Nichita Stănescu, platformele educaționale
digitale sprijină dobândirea competenței cheie stabilite la nivel
european, și anume competența digitală(abr. TSI – Tehnologia
societății informației).
Platformele educaționale digitale care folosesc elemente de
programare, se înscriu în tendințele generate de utilizarea
noilor tehnologii informaționale.
Beneficiile utilizării platformelor digitale
Utilizarea platformelor digitale, oferă o serie de avantaje în
procesul de învățare precum:
• creează spațiul perfect pentru lucrul în echipă; elevii
învață să își exprime creativitatea, să își antreneze
gândirea critică în rezolvarea problemelor și în luarea
deciziilor;
• facilitează crearea unei relații mai apropiate și profunde
între cadrul didactic și elevi;
• face ca întâlnirea dintre cadrul didactic și elev să fie
plăcută, antrenantă, satisfăcătoare de ambele părți;
• ajută elevii să facă legături între teorie și experiența
lor de viață;
• permite învățarea personalizată(diferențierea), deoarece
elevul trăiește o experiență personală pe care o validează și
valorifică;
• crește motivația elevilor pentru învățare și în afară
orelor;
• creează un mediu de siguranță pentru elevi, să exploreze,
fără frica de eșec;
Prin crearea de contexte pentru elevi să lucreze în echipă,
aceștia au ocazia să își exprime opiniile, să învețe că este
în regulă să greșească și să își exerseze creativitatea
pentru a găsi împreună soluții la sarcinile pe care le au de
rezolvat.
După desfășurarea lucrului în echipe, elevii trebuie
încurajați să ofere feedback. Cadrul didactic trebuie să creeze
contexte în care elevii să primească și să ofere feedback,
deoarece aceasta poate să aducă beneficii precum:
• înțelegere mai clară a procesului lor de învățare, ce
progrese au făcut, ce mai au de învățat - poate ajuta elevii să
se autoevalueze, să accepte feedbackul și să își găsească
modalități personalizate cum să îl folosească;
• creșterea motivației pentru învățare;
• utilizat corect, pune accentul pe ce poate fi îmbunătățit
și găsirea de soluții, și nu pe greșeli;
• oferă spațiu elevilor să exerseze cum să comunice clar,
concis, să ofere o părere constructivă, cu empatie;
• crește încrederea în sine și creează un spațiu de
siguranță.
Realitatea în școlile din România
În momentul de față, materia ”Informatică și TIC” este în
trunchiul comun pentru clasele a V-a, a VI-a și a VII-a. Drept
urmare, în învățământul preuniversitar, încă vin elevi care
nu au studiat materia amintită, nici măcar sub o altă
formă/denumire ca opțional la clasă.
Programa școlară pentru materia Informatică, clasa a IX-a,
filieră teoretică, profil real, specializarea Științe ale
naturii, propune definirea unor noțiuni teoretice de
specialitate(algoritm, expresii, structuri, etc.) care sunt greu de
înțeles pentru majoritatea elevilor.
Am încercat(la nivel experimental) utilizarea anumitor platforme
online în explicarea/asimilarea unor noțiuni teoretice, specifice
materiei Informatică, care să aibă și conotații
interdisciplinare sau transdisciplinare.
Model de fișă transdisciplinară(TIC-Informatică-Matematică)
pentru elevi cu și fără CES realizat la o oră înregistrată în
EU CODE WEEK 2019 găsiți la adresele menționate mai jos:
• https://edinatimb.files.wordpress.com/2019/10/studio.code_.org_.artist_fisa.pdf
• https://edinatimb.files.wordpress.com/2019/10/studio.code_.org_.artist_fisa_ces.pdf
Certificatele pentru organizarea evenimentului și ale elevilor:

Certificat profesor Certificat elev

O platformă utilă pentru a pune bazele gândirii computaționale
este https://studio.code.org/courses. Există 4 cursuri, organizate
gradual, pe particularități de vârstă, toate cuprinse în
Fundamentele informaticii:

Cursurile sunt structurate astfel:
• Curs 1 este recomandat copiilor cu vârste cuprinse între 4–6
ani sau elevilor din clasa pregătitoare. Lecțiile cursului îi
vor ajuta pe elevi să înveţe să colaboreze unii cu alții,
să-și dezvolte abilităţile de rezolvare a problemelor şi să
persevereze prin sarcini dificile.
• Cursul 2 este conceput pentru elevii care pot citi şi nu au
nici o experienţă anterioară de programare. Parcurgând lecțiile
acestui curs elevii vor crea programe pentru a rezolva probleme şi
vor dezvolta jocuri sau poveşti interactive.
• Cursul 3 este conceput pentru elevii care au parcurs Cursul 2.
Elevii vor aprofunda subiectele introduse în cursurile anterioare,
pentru a le adapta la soluţii pentru probleme mai complexe de
programare. La sfârşitul acestui curs, elevii vor crea povești
și jocuri interactive.
• Curs 4 este conceput pentru elevii care au parcurs cursurile 2
și 3. Ei vor învață cum să abordeze puzzle-uri de
complexități sporite prin combinarea mai multor concepte atunci
când rezolvă fiecare provocare. Până la terminarea acestui curs,
elevii vor crea programe care să pună în evidență aptitudini
multiple, inclusiv bucle și funcții cu parametri.
La finalul oricărui curs, elevii vor primi diplome(în engleză sau
română) care certifică completarea tuturor lecțiilor și
competențele dobândite:
Curs 1 Cursul 2 Cursul 3 Curs 4

La clasele unde există elevi cu cerințe educaționale
speciale(CES) conținutul primului curs, deși este dedicat copiilor
mici, preșcolari, poate fi aplicat cu succes acestora.

Platforma amintită, permite vizualizarea progresului fiecărui elev
înscris într-un curs creat de profesor.
Pentru a crea un curs, profesorul trebuie să parcurgă următorii
pași:
1. Crearea unui cont pe studio.code.org. Pe pagina principală veți
găsi butonul Autentificare. Dacă nu aveți cont vă creați unul
apăsând pe butonul ”Creează un cont”. Conectarea pe contul
creat se face prin emailul personal și o parolă.

2. După conectare, pe Panoul meu principal veți găsi Secțiuni de
clasă, unde aveți posibilitatea de a crea o secțiune nouă,
apăsând pe butonul Creează secțiune.
Câteva recomandări în crearea secțiunilor la clasă:
• dacă sunteți profesor la ciclul primar/gimnaziu/liceu, pentru
fiecare clasă creați câte o secțiune nouă.
• dacă nu dispuneți de suficiente calculatoare în laborator sau
doriți ca elevii să lucreze în echipă, puteți alege Permite
programarea în perechi, astfel elevii pot lucra în pereche,
partajând și progresul.

3. Un beneficiu aparte la crearea unei secțiuni de curs, este
faptul că profesorul poate alege, în funcție de
particularitățile de vârsta a elevilor săi, modul în care
elevii vor fi adăugați.

4. După crearea secțiunii, cursul va avea un cod format din 6
litere, scrise cu majuscule.
Elevii trebuie și ei să își creeze conturi urmând aceeași
pași ca și profesorul. Pentru ca ei să se înscrie într-o
secțiune, profesorul trebuie să distribuie codul secțiunii. În
funcție de opțiunea aleasă(autentificare cu imagine, cu cuvinte
sau cu emailuri), după înscrierea elevilor în secțiune aceștia
vor apărea pe panoul de progres.
Un alt beneficiu al acestei platforme este faptul că în panoul de
progres profesorul poate vedea modul în care lecțiile sunt
parcurse de către fiecare elev înscris. Nivelul de completare cu
verde semnifică rezolvarea integrală a problemelor:

Concluzii
Prin includerea în actul educațional a platformelor/softurilor
digitale, de la vârste foarte mici, am încercat și am avut
dorința de a cunoaște valorificarea potenţialului mediului
virtual de învățare şi a suportului informaţional pe care îl
oferă tehnologia, asupra modalităţilor de sprijinire a acestora
în activitatea didactică.
Platformele digitale de învăţare au un scop educaţional în
sine. Nu trebuie neglijată însă valoarea adăugata de cadrul
didactic, prin integrarea adecvată a acestor resurse în
activitatea de predare–învăţare–evaluare.
Bibliografie/webografie
• https://predauviitor.ro, conținutul cursului 5.2. Învățarea
experențială la clasă
• https://studio.code.org/courses
• https://www.sucitoruldeminti.ro/atelier-didactic/feedback-ul-in-clasa-de-elevi/

Comentarii (1)

1 1

08.09.2020 14:30 spespe

Un material foarte util, pe care-l voi valorifica anul acesta la clasa cu elevii cu CES. Felicitări!

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

672 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN