Şcoala cu
bune practici

50 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Poezia și exercițiile de dezvoltare personală pentru starea de bine

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: dana_1111 | 18.05.2023 22:21 | Revista cadrelor didactice nr. 94/2023 | 617 vizualizări

Ce este fericirea?, Cum să o găsim chiar și la orele de matematică? Vă propunem să vă apropiați mai mult de fericire și, implicit, de starea de bine, cu ajutorul poeziei și execițiilor de dezvoltare a Eului altruist, rezilient, intuitiv.

”Starea de bine este asemenea unui fluture. Trebuie să depui eforturi pentru a te bucura de frumusețea ei, printr-un proces de metamorfozare.” (citat din Ghicioc Maria, clasa a III-a D, an școlar 2022-2023 Liceul Teoretic ”Ioan Petruș” din Otopeni.)

Societatea actuală stă sub semnul incertitudinilor. Parcă se navighează în derivă. Cel mai frecvent auzi de stres, emoții gestionate necorespunzător, dar mult prea rar auzi vorbindu-se de fericire. Arareori ne întrebăm ce este fericirea pentru că o vedem ca pe o utopie. Printr-o poezie, am provocat elevii să răspundă la întrebarea ”Ce este fericirea?” tocmai într-o oră predispusă parcă la stres: ora de matematică. Ba, mai mult, învățarea înmulțirii. Sigur, am desfășurat o activitate integrată de Limba română, Matematică și dezvoltare personală în care am vorbit de emoții și stare de bine. Iată cum am început:

Ce e fericirea (Daniela SÎRGHIE)

Îndrăznesc să te ghicesc!/ Ai în față înmulțirea. / Nu știi ce e fericirea. / O fi, oare, o tabletă ori o rimă desuetă?!/ O fi casa de la țară?,/ Vacanța mare de vară?! / Poate fi mama și tata,/ Împreună cu băiatu’, fata?/ Știi ceva?/ Nu-i vreme de filozofie./ Ia creionu’ și-o hârtie!/ Hai să exersăm îndată/ 5 ori 8 și toate-odată:/ Impărțiri pe neștiute/ Și-nmulțiri, tot pe nevrute./ Gândul, gânduri, gângureli,/ Pași, metode, aiureli,/ Matematică, citire,/ Poate dai de fericire!!!

Fericirea poate fi o călătorie. Fiecare pleacă în căutarea fericirii folosind propria aeronavă, adică intelectul înzestrat cu capacități și funcții pe care suntem obligați să le descifrăm dacă vrem să ajungem la destinație, iar pilotul este eul însuși, acea parte a personalității care răspunde la întrebările Ce sunt?, Cum sunt?
Ca orice pilot, e necesar să mergem la școală pentru a învăța ABC-ul pilotajului și vom începe prin a învăța citirea, apoi înmulțirea, împărțirea, iar într-o etapă superioară matematica mai complexă, o matematică a emoțiilor, a simțirii, așa cum o evocă Augusto Cury.
Plecând de la modelul oferit de autorul menționat, vă propun mai departe o serie de exerciții care permit construirea unui eu rezilient, altruist, empatic și carismatic, un bun administrator al intelectului și al emoțiilor. În acest mod vom exersa inmulțirea, împărțirea și alte operații complexe care vor avea ca rezultat o mai bună cunoaștere și gestionare a sinelui și apropierea de alteriate.

Exerciții pentru un EU capabil de autoanaliză critică și administrare a intelectului :
1. Practicarea opririi introspective și a rugăciunii înțeleptului (tăcerea). Să ne întrebăm înainte de a reacționa. Să nu fim sclavii răspunsului și a nevoii patologice de a reacționa. Să nu ne hrănim cu cele gândite și spuse de ceilalți.
2. Să ne umanizăm în relațiile sociale. Să cucerim iubirea și admirația semenilor noștri. Să eliminăm teama de oameni!
3. Plimbări cel puțin zece minute înlăuntrul nostru pentru a realiza o masă rotundă cu temerile, neliniștile, grijile, angoasele și stilul de viață nesănătos.
4. Înfruntarea fiecărui gând negativ, prin arta analizei critice și a întrebării dubitative, în momentul în care apare. Gândim, reflectăm, interogăm, protestăm chiar împotriva fiecărei idei perturbatoare care ne sufocă bucuria și liniștea interioară.
5. Formarea deprinderii de a conserva proprietatea psihică. Nimeni nu poate invada această proprietate fără permisiunea noastră. Să ne întrebăm continuu: cine sunt, unde mă aflu, ce sunt, ce vreau, ce rol joc în calitate de ființă umană și socială.
6. Să ne îngrijim psihicul ca și cum ar fi singura întreprindere care nu poate da faliment.
Exerciții pentru un EU rezilient, altruist, empatic:
7. Să conștientizăm faptul că viața e ciclică. Niciun succes nu durează veșnic. Aplauzele și anonimatul alternează în forme multiple.
8. Cu flexibilitate și maleabilitate, să ne antrenăm zilnic în înfruntarea de obstacole, bariere, dificultăți și crize.
9. Să reconstruim folosindu-ne de decepții, adversități, angoase, fobii.
10. Să scriem zilnic capitole importante ale poveștii vieții noastre, renunțând la a trăi poveștile altora.
11. Să descoperim bucuria de a ne dărui, de a-i îngriji și ocroti pe ceilalți. Să îi educăm pe copii ca să devină oameni fără frontiere, iubitori de omenire, înțelegători, dispuși să găsească în fiecare om o lume de descoperit, o comoară.
12. Prevenirea hipersensibilității, evitarea supraprotejării eului propriu și al copiilor prin evitarea suferinței, experiențelor dureroase.
Exerciții pentru un EU carismatic și capabil de dezbatere de idei
13. Să îi ajutăm pe ceilalți și să fim dispuși să le adresăm aprecieri și laude sincere. Să îi surprindem și să le mulțumim.
14. Să exprimăm respectuos ceea ce gândim și simțim. Să nu devenim marionetele mediului și împrejurărilor.
15. Să acceptăm munca în echipă, să interacționăm, să apreciem ideile celorlalți. Să evităm izolarea.
16. Să exploatăm inteligența grupului. Ideile proprii se expun, nu se impun.
17. Să ne eliberăm imaginația și raționamentul liber.
Exerciții pentru un EU înzestrat cu intuiție creativă și bun administrator al emoțiilor
18. Să gândim sub multiple unghiuri și să organizăm schematic raționamentul. Să luptăm împotriva gândirii uni-focale, uni-angulare și închise.
19. Să punem în discuție adevărurile absolute și paradigmele rigide prin utilizarea artei întrebării.
20. Să învingem capcana conformismului și teama de a îndrăzni. Să avem curajul să străbatem cărări neexplorate.
21. Să ne flexibilizăm mintea și să considerăm haosul ca o posibilitate creativă. Să îndrăznim să gândim diferit.
22. Să bombardăm eul cu întrebări pentru a cerceta emoțiile care ne controlează și ne alimentează conflictele.
23. Să ne dăruim fără a aștepta recunoștință, să înțelegem că în spatele unei persoane care rănește se află o persoană rănită.
24. Să ne regândim stilul de viață, să abordăm pas cu pas problemele.
BIBLIOGRAFIE:
1. AUGUSTO, CURY (2012), CODUL INTELIGENȚEI. FORMAREA DE MINȚI SCLIPITOARE ȘI CĂUTAREA EXCELENȚEI EMOȚONALE ȘI PROFESIONALE, EDITURA FOR YOU
2. AUGUSTO, CURY(2011), FASCINANTA CONSTRUCȚIE A EULUI. CUM DEZVOLTĂM O MINTE SĂNĂTOASĂ ÎNTR-O SOCIETATE STRESANTĂ, EDITURA FOR YOU

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

643 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN