Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

PREDAREA INTERACTIVA

Învăţământ gimnazial | Geografie

Propus de: romica | 16.12.2014 21:47 | Revista cadrelor didactice nr. 3/2014 | 2174 vizualizări

Sunt prezentate cateva metode folosite in predare, metode
interactive care duc la cresterea randamentului scolar si la o mai
buna intlegere a proceselor, fenomenelor geografice.
Proiect de lectie si fise de lucru.

PREDAREA INTERACTIVĂ
Prof. Mentor
Romica MARIN

1. Introducere

Geografia, ca disciplină de învăţământ, are un
rol deosebit în formarea şi
educarea elevilor iar activitatea instructiv-educativă a
profesorului de geografie
presupune formarea şi orientarea unor colective de elevi,
asigurarea tuturor
condiţiilor necesare formării şi dezvoltării fiecărui elev, în
funcţie de posibilitaţile
sale şi de cerinţele sociale exprimate prin idealul educativ.
Pentru a obţine rezultate şcolare bune, este demonstrat
deja, că cea mai mare
eficienţă o are tratarea conţinuturilor într-o manieră
realistă, corelarea cu viaţa
reală, cu nevoile cognitive şi afective pe care le impune
societatea contemporană şi
acest lucru impune folosirea unor strategii moderne, a unor metode
interactive care
pun în centru elevul, îl implică direct chiar şi în predare,
îl solicită permanent şi nu
îi dă timp pentru a se plictisi.
Un profesor modern nu înseamnă numai un profesor care
să folosească cele
mai performante computere, ci un profesor foarte bine informat, cu
minte
flexibilă şi deschisă la nou, să confere credibilitate
valorilor, conţinuturilor şi
principiilor pe care le predă, demonstrând că ele nu sunt
noţiuni abstracte, ci
realităţi valabile în lumea reală, dincolo de zidurile şcolii.
Aceste obiective le poate atige prin alegerea, proiectarea şi
promovarea unor
strategii didactice interactive.
2. Strategia didactica/ Exemple practice
Strategia didactica reprezinta modalitatea eficienta prin care
profesorul îi
ajută pe elevi să ajungă la cunoaștere și să își dezvolte
capacitatiile intelectuale
priceperile, deprinderile, aptitudinile, sentimentele și emoțiile.
Ea se constituie într-
un ansamblu complex şi circular de metode, tehnici, mijloace de
învățământ, forme
de organizare a activității pe baza cărora profesorul elaborează
un plan de lucru cu
elevii în vederea realizării cu eficiența învățării.
Înţelegându-şi propriul stil de învăţare şi predare,
profesorul face primul pas spre
realizarea faptului că, nu toţi elevii învaţă ca el şi că
unele probleme apar din cauza
nepotrivirii stilului de predare cu stilul de învăţare al
elevilor cărora se adresează.
În prezent sunt numeroase strategii modern şi pot fi folosite de
către profesorul de
geografie în procesul instructiv-educativ pentru o predare
interactive care
urmăreşte formarea de competenţe şi atragerea interesului
elevilor către obiectul
de studiu al Geografiei.
Este necesar să proiectăm şi evaluarea o data cu proiectarea
strategiei de predare,
nu să predăm ceva şi să evaluăm altceva.
Deci, trebuie să existe o concordanţă între
predare-învăţare-evaluare, în aşa fel
încât elevul să înveţe în mare parte lecţia din clasă prin
aplicaţiile practice şi acasă
să-şi fixeze şi să dezvolte prin temă sau provocările la care
îl îndemnăm noi
profesorii în timpul orelor.
Voi prezenta cîteva metode folosite în timpul unei activităţi la
clasă, pentru o
unitate de învăţare la clasa a XI-a, unde am urmărit şi aplicat
o predare interactivă
şi am implicat toată clasa iar rezultatele au fost bune.
În proiectarea şi desfăşurarea activităţii am folosit:
1.Proiect de lecţie, anexat în lucrarea în extenso; Unitatea de
învăţare : SISTEMUL ECONOMIC ŞI SISTEMUL GEOPOLITIC
Titlul lecţiei : ROLUL UNOR STATE ÎN SISTEMUL MONDIAL ACTUAL
2.Am început lecţia cu o prezentare
PowerPoint”Diferenţa”/derlată până la
momentul când se pune întrebarea: Ce face diferenţa între state?
și la finalul lecției
am încheiat cu finalul prezentării, răspunsul la întrebarea: Ce
face diferența?
3.Prezentarea Prezi aflată la adresa -
/http://prezi.com/wxsyyq0fq_87/sistemul-economic-si-sistemul-geopolitic
4.Proiecte ale elevilor, pe grupe, despre o putere economică
mondială sau regional
5.Fişe de lucru, anexate.
Comunicarea subiectului şi a modului de învăţare
Fiecare grupă prezintă proiectul – o ţară ca superputere sau
putere regională:
S.UA., FEDERAŢIA RUSĂ, CHINA, JAPONIA, GERMANIA, INDIA.
Grupele completează o hartă conceptuală despre fiecare ţară
prezentată cu
informaţii esenţiale
Fixarea cunoştinţelor prezentate/aplicații/învățate/evaluare
Fiecare grupă formulează întrebări despre ţara prezentată
pornind de la cuvintele:
Cine, ce, de ce, unde, când; folosind fișa de lucru(explozia
stelară) și va răspunde
la întrebările formulate de altă grupă.
FISA DE LUCRU 1 CLS ……
Grupa…………………….
SARCINI
1) Formulaţi întrebări/cerinţe despre statul
…………………… pornind de la cuvintele :ce, cine, de ce,
unde , când.

CE
……………………

CINE……………..
UNDE………………...

DE CE………………………
CÂND………………

2) Răspundeţi la întrebările/cerinţele solicitate
Fisa de lucru 2
Completarea unei fişe de tip brainwriting/ rezolvare de probleme


Fişă de lucru 3
Grupa ………………………………………….
Completaţi harta conceptuală cu informaţii prezentate despre
statul ………..

Cosideraţi că acest stat este o putere mondială sau o putere
regională?
………………………………………………………………………………
De ce? Justificaţi………………………
Rezultatele obținute:
 Implicarea activă/directă în proiecte a tuturor elevilor
clasei
 Planşe cu marile puteri mondiale
 Activizarea clasei și găsirea unor soluţii pentru rezolvarea
de probleme

În concluzie, problema schimbărilor în învăţămant
reprezintă o necesitate,
tocmai pentru faptul că, foarte adesea schimbările au loc abia
dupa ce
managementul din domeniu recunoaşte starea de criză, fie ca o
criză a politicii
educaţionale, de cunoaştere, a resurselor umane, a conducerii, a
finanţării, a
evaluării, etc.Atunci cînd recunoaştem că am greşit sau că nu
ne îndreptăm într-o
direcţie bună putem să reparăm greşeala sau să alegem o cale
bună, un drum poate
mai greu dar, care, în final ne va duce acolo unde dorim – către
un învăţământ mai
performant, pentru toţi copiii, pentru un viitor mai bun al
naţiunii noastre.

B I B L I O G R A F I E

Ilinca, N.(2007)Didactica Geografiei, Editura Corint, Bucureşti.
Stan, Liliana, Dragu, V., Steva, Eugenia, Vlasov, D.V.( 2003),
Elemente de
didactica geografiei, Editura Polirom, Iaşi.
Dulamă, Maria Eliza(2002), Modele, strategii şi tehnici didactice
activizante, cu
aplicaţii în geografie, Editura Clusium, Cluj-Napoca.
Dulamă, Maria Eliza(1996), Didactica Geografiei, Editura Clusium,
Cluj-Napoca
Coteţ, P.V., Nedelcu, E.(1976), Principii, metode şi tehnici
moderne de lucru în
geografie, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti.
Oprea, Crenguta-Lacramioara(2009), Strategii didactice interactive,
Editura
Didactia si Pedagogica, Bucuresti.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

672 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN