Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Principiile managementului în grădinița de copii

Învăţământ preşcolar | Alte discipline

Propus de: RaduletTeodora | 16.05.2022 16:14 | Revista cadrelor didactice nr. 85/2022 | 736 vizualizări

Principiile generale exprimă nivelul de dezvoltare al ştiinţei managementului şi fundamentele teoretice preconizate pentru modelarea de ansamblu a sistemelor de management ale instituţiilor de învăţământ,

Principiile managementului aplicate la nivelul grădiniței

Prof. Drăgan Teodora
Grădinița cu P.P. Nr 22 Sibiu

La baza conceperii şi exercitării managementului instituţiilor
de învăţământ se află un ansamblu de principii care au o
triplă determinare: socio-economica, tehnico-materiala şi umană.
Aceste principii se divid, în funcţie de sfera de cuprindere a
proceselor de management şi a ansamblului activităţilor ce
alcătuiesc profilul organizaţiei, în generale şi specifice
diferitelor componente majore ale sistemului de management:
structura organizatorică, subsistemul informaţional, decizional
etc.1
Principiile generale exprimă nivelul de dezvoltare al ştiinţei
managementului şi fundamentele teoretice preconizate pentru
modelarea de ansamblu a sistemelor de management ale instituţiilor
de învăţământ, alcătuind împreună un sistem a cărui
cunoaştere şi aplicare este indispensabilă pentru toate cadrele
de conducere, pentru întreg personalul implicat în managementul
activităţilor instituţiei.2
1. Principiul asigurării concordantei între parametrii sistemului
de management al instituţiei de învățământ preșcolar,
caracteristicile sale esenţiale şi caracteristicile mediului
înconjurător:
Potrivit acestui principiu, atunci când este aplicat la nivel
preșcolar, este necesară o permanentă corelare, perfecţionare,
adaptare a sistemului de management al fiecărei instituţii
şcolare la situaţia efectiv existenta în cadrul lor şi în
contextul social, economic, politic şi cultural în care acestea
îşi desfăşoară activităţile. Ca urmare a dezvoltării
economice, tehnologice, ştiinţifice, culturale etc., variabilele
de management îşi modifica parametrii foarte rapid, determinând
schimbări în relaţiile de management şi în conţinutul
procesului de management.
Aplicarea acestui principiu ridică două aspecte:
• asigurarea unei concordante cât mai depline între
parametrii sistemului de management, pe de o parte, şi
caracteristicile instituţiei şi a contextului sau, pe de altă
parte.
• realizarea acestei concordante la un nivel cât mai înalt
de dezvoltare a ambelor aspecte, nivel ce condiţionează în
ultimă instanţă eficienţa procesului de management şi,
implicit, a instituţiei.
În opinia noastră necorelările, în special generate de
rămânerea în urmă a parametrilor sistemului de management,
generează disfuncţionalităţi şi, implicit, ineficienta.
Prevenirea acestor situaţii joacă un rol deosebit, impunând un
permanent efort de previzionare, anticipare, concretizat în
remodelarea şi adaptarea neconcordantelor apărute.
2. Principiul managementului participativ
Acest principiu se referă la implicarea tuturor
membrilor instituţiei şcolare în exercitarea celor mai importante
şi complexe procese şi relaţii de management. Aceasta participare
a personalului la procesele de management trebuie să se realizeze
diferenţiat, în domeniile de activitate cu o complexitate şi un
dinamism ridicate şi pentru personalul cu un nivel de pregătire
superior.3
3. Principiul motivării tuturor factorilor implicaţi în
activităţile organizaţiei
Funcţionalitatea şi eficientă activităţilor
instituţiilor de învăţământ depind decisiv de factorul
motivare. Acesta poate îmbrăca diverse forme, de la stimulente
materiale, până la cele de ordin moral cu scopul obţinerii unei
împliniri armonioase a intereselor tuturor părţilor implicate.
Supra sau subevaluarea unei categorii de interese se va răsfrânge
şi asupra satisfacerii celorlalte interese.
4. Principiul eficienţei
Principiul eficienţei exprima necesitatea modelarii
sistemelor de management ale instituţiei de învăţământ, astfel
încât să se determine supravieţuirea şi competitivitatea să.
Concretizarea acestui principiu implica utilizarea unui ansamblu
modern de concepte şi metode, de management, economice, tehnice,
sociologice, psihologice etc.
5. Principiul parteneriatului social
Acest principiu se referă la relaţiile de
cooperare care se formează între instituţia şcolară şi
diversele organisme implicare în acţiunile de recuperare şi
reintegrare socială şi profesională a preșcolarului cu cerinţe
educative speciale. Este vorba despre Ministerul Educaţiei
Naţionale, inspectoratele şcolare, Ministerul Muncii şi
Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor
Externe, alte organisme internaţionale (Comisia Europeană, Banca
Mondială etc.).

Bibliografie:
• Zorlențan, T., Burduș, E., Căprărescu, G.
(1996). Managementul organizației (Vol. 2). Holding Reporter
• Jinga, I., & Istrate, E. (1998). Manual de
pedagogie. Editura All, Bucureşti
• McFarland, D. E. (1974). Management: Principles and
practices. Macmillan Pub Co

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

67 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN