Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Profesorul de sprijin

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: Bianca_Bara | 28.01.2023 19:56 | Revista cadrelor didactice nr. 92/2023 | 7232 vizualizări

Tot mai mulți copii cu Ces in clasele de masa din Romania, am abordat tema „Rolul profesorului de sprijin” pe baza legii educației.

Întâlnim peste tot în jurul nostru oameni cu deficienţe. Ei sunt percepuţi diferit, perceperea lor socială nefiind întotdeauna constantă, ea variază de la societate la societate, furnizând semnificaţii diferite, în funcţie de cultura şi de valorile promovate. Mulţi oameni au reticenţe faţă de persoanele cu deficienţe, deoarece au o concepţie greşită despre ele. Trebuie însă să înţelegem că sunt nişte oameni la fel ca ceilaţi, fiind produsul unic al eredităţii lor şi al mediului.
Articolul 49
(1) Învățământul special se organizează în unități de învățământ special.
(2) Învățământul special integrat se organizează în învățământul de masă, prin cuprinderea fiecărui preșcolar și elev cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale în grupe, clase sau formațiuni de studiu din învățământul de masă.
Obiectivul principal al şcolilor de masă în care învaţă elevii cu CES este asigurarea integrării acestora în mediul şcolar. Şcoala trebuie să aibă în vedere transformarea elevului într-o persoană capabilă să-şi creeze propriile procese şi strategii de raţionament utile pentru rezolvarea problemelor reale şi apropiate.
La nivelul școlilor de masă, serviciile educaționale specializate sunt asigurate de către cadrele didactice de sprijin. Activitatea profesorului de sprijin este strâns legată de activitatea cadrelor didactice și, împreună, aceștia încearcă să alcătuiască un plan de intervenție pentru elevul cu nevoi educaționale speciale.
Articolul 51
(1) Copiii, elevii și tinerii cu cerințe educaționale speciale, integrați în învățământul de masă, beneficiază de suport educațional prin cadre didactice de sprijin și itinerante, de la caz la caz. Organizarea serviciilor de sprijin educațional se face de către CJRAE/CMBRAE și se reglementează prin metodologii specifice elaborate de Ministerul Educației și Cercetării.
Cadrul didactic de sprijin are un rol major în optimizarea procesului educațional din clasele unde se derulează învățământul integrat. Elevii cu cerinte educaționale speciale beneficiazǎ de acest serviciu pe durata învǎţǎmântului preşcolar şi pe întreaga perioadǎ a şcolarizǎrii.
Cadrul didactic de sprijin este o persoana pregatită în domeniul educației speciale și care, împreună cu educatorul/profesorul din școala de masă, formează o echipă omogenă, răspunzătoare de procesul învățării elevilor din școala pentru diversitate. Pentru marea majoritate a elevilor clasei, profesorul care predă o disciplină respectă un anumit standard privind conținuturile și modul de comunicare a acestora către elevii clasei, standard cerut de programa și manualele acelei discipline. Potrivit prevederilor Ordinului nr. 5574/2011, profesorul de sprijin este : „ cadrul didactic cu studii superioare în domeniul psihopedagogic care desfăşoară activităţi de învăţare, stimulare, compensare şi recuperare cu persoanele cu CES integrate în unităţile de învăţământ de masă, în colaborare cu toţi factorii implicaţi;”
Copii/elevi care beneficiază de serviciile educaționale
a) copii/elevi cu certificat de orientare școlară si profesională eliberat de comisia de evaluare și orientare școlară si profesională din cadrul CJRAE/CMBRAE;
b) copii/elevi cu dificultăți de învățare, de dezvoltare sau de adaptare scolară
c) care se găsesc la un moment dat în situație de eșec școlar sau în risc de abandon școlar și beneficiază de servicii de educație remedială/consiliere psihopedagogică din partea cadrelor didactice de la clasă/consilierului școlar/profesorului logoped etc.
Articolul 50.
(4) Durata școlarizării copiilor cu cerințe educaționale speciale poate fi mai mare decât cea precizată prin prezenta lege și se stabilește, în funcție de gradul și tipul dizabilității, prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului.
Elevii cu cerințe educationale speciale beneficiazǎ de acest serviciu pe durata învǎţǎmântului preşcolar şi pe întreaga perioadǎ a şcolarizǎrii. Fiecǎrui copil /elev i se poate întâmpla sǎ aibǎ , într-o anumitǎ perioadǎ a şcolaritǎţii , anumite dificultǎţi de învǎţare . In
conceptul “cerinţe educaţionale speciale” pot fi incluşi toţi copiii care întâmpinǎ dificultǎţi de dezvoltare , cuprinşi în sistemul de învǎţǎmânt.
Pentru integrarea eficientă a copiilor cu nevoi educaționale speciale în școlile de masă, au fost dezvoltate o serie de servicii specializate de care să beneficieze atât elevii integrați, cât și cadrele didactice. La nivelul școlilor de masă, serviciile educaționale specializate sunt asigurate de către cadrele didactice de sprijin. Activitatea profesorului de sprijin este strâns legată de activitatea cadrelor didactice și, împreună, aceștia încearcă să alcătuiască un plan de intervenție pentru elevul cu nevoi educaționale speciale.
Rolul principal al profesorului de sprijin este să desfășoare activități de învățare, stimulare, compensare și recuperare pentru elevii cu nevoi educaționale special, integrați în învățământul de masă.
Cadrul didactic de sprijin colaborează cu comisia internă de evaluare continuă din şcoală în vederea preluării informaţiilor privind evaluarea şi planul de servicii personalizat al elevului cu CES integrat în învăţămîntul de masă, colaborează cu întreg corpul profesoral al unităţii de învăţămînt în vederea realizării unei inserţii eficiente în colectivul şcolii, elaborează şi realizează, în parteneriat cu profesorii de la clasă, programul de intervenţie personalizat, participă la adaptarea curriculumului, colaborează cu profesorii de la clasele în care sînt integraţi elevi cu CES în vederea stabilirii unor modalităţi de lucru adecvate, consiliază familiile elevilor care beneficiază de servicii de sprijin, efectuează evaluarea periodică a dezvoltării elevilor cu CES şi operează modificări în programul de intervenţie specializată, participǎ în timpul orelor de predare la activitǎţile ce se desfǎșoarǎ în clase de cǎtre învǎţǎtor sau profesor , organizeazǎ
activitǎţi de intervenţie personalizatǎ în grupe sau clase sau în afara acestora , desfǎsoarǎ activitǎţi de tip terapeutic-cognitiv-operaţional, individual sau în grup.
Articolul 53
Învățământul special dispune de planuri de învățământ, de programe școlare, de programe de asistență psihopedagogică, de manuale și de metodologii didactice alternative, adaptate tipului și gradului de dizabilitate și aprobate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.
Articulul 54
(1) În funcție de evoluția copilului se pot face propuneri de reorientare dinspre școala specială spre școala de masă și invers.
(2) Propunerea de reorientare se face de către cadrul didactic care a lucrat cu copilul în cauză sau de către părinții copilului/tutorele legal instituit și de către psihologul școlar. Decizia de reorientare se ia de către comisia de expertiză din cadrul CJRAE/CMBRAE, cu acordul familiei sau al susținătorului legal.
Avantajele intervenției profesorului de sprijin
 Menținerea elevilor cu CES în clasă, pentru evitarea perturbării activităților din clasă sau din școală;
 Evitarea stigmatizării, etichetării și discriminării elevilor cu CES;
 Familarizarea cadrelor didactice din învățământul obișnuit cu metode specifice de învățare pentru elevii cu CES;
 Implementarea de tehnici specifice de gestionare a comportamentelor dificile ale elevilor cu CES;
 Dezvoltarea unui bun dialog între școală, echipa terapeutică și familie.
Principalele instrumente ale profesorului de sprijin sunt:
- Adaptarea curriculară – corelează conținuturile curriculumului național cu posibilitățile elevului cu CES, din perspectiva finalităților procesului de adaptare și de integrare școlară și socială a acestuia;
- Programul de intervenție personalizat – instrument de proiectare și implementare a activităților educațional-terapeutice, folosit pentru eficientizarea activităților de intervenție;
- Teste de evaluare diferențiată, lucrări și teze adaptate la nivelul de dezvoltare a copilului.
În concluzie, pot spune că în procesul de transformare a școlilor în școli incluzive, rolul profesorului de sprijin nu este doar acela de a acorda asistență educațională individualizată copiilor cu cerințe educaționale speciale, ci și acela de a furniza consultanță și sprijin cadrelor didactice, părinților și membrilor comunității.
Bibliografie
 Gherguţ, A. (2006), Psihopedagogia persoanelor cu cerinţe speciale.Stategii diferenţiate şi incluzive în educaţie, Editura Polirom, Iaşi
 Ordin nr. 5574 din 7 octombrie 2011 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea serviciilor de sprijin educaţional pentru copiii, elevii şi tinerii cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă
 Popovici, D. (1998) – Învăţământul integrat sau incluziv, Editura Corint, Bucureşti
 Legea educației naționale Legea nr. 1/ 2011

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 8 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

14 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN