Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Proiectul educațional local „ Cresc sănătos de mic”

Învăţământ primar | Cunoasterea mediului / Stiinte ale naturii

Propus de: lucipavel | 26.08.2022 09:31 | Revista cadrelor didactice nr. 89/2022 | 1253 vizualizări

Trebuie să creăm obiceiuri alimentare sănătoase de la o vârstă fragedă, astfel încât să avem generaţii de copii care să adopte încă de mici un stil de viaţă sănătos şi armonios!

Argument: Dacă vrem să avem o minte sănătoasă într-un corp sănătos trebuie să știm să alegem ce să mâncăm. Legumele si fructele trebuie să ocupe un loc important în hrana copiilor cât și a adultului, datorită conţinutului mare de substanţe hrănitoare şi în special de vitamine.
Este important ca, încă de la vârste fragede, copiii să fie educaţi cu privire la o alimentaţie sănătoasă. Această educaţie este oferită, în primul rând, de către familie. Copiii tind mai mult să imite ceea ce văd şi nu să facă ceea ce li se spune.
De asemenea, şcoala are un rol important în transmiterea informaţiilor nutriţionale şi prezintă avantajul de a se adresa unui procent reprezentativ din populaţie. Aşa cum şcoala este responsabilă pentru dezvoltarea unor abilităţi esenţiale, cum ar fi: cititul, scrisul, socotitul, la această listă ar trebui să se adauge şi cunoştinţele şi abilităţile nutriţionale. Este important ca aceştia să aibă acces la informaţii corecte. Informaţii care poate nu sunt explicate pe înţelesul lor sau care poate sunt puse în practică greşit.
Studiile au arată că obiceiurile alimentare învăţate în perioada copilăriei sunt greu de influenţat în perioada adultă. Fie că e vorba de obiceiuri alimentare sănătoase sau nesănătoase.
Participanți: elevii claselor primare din 3 școli din Oradea, împreună cu Centrul de nutriție „Harmony” Oradea
Descrierea proiectului:
A. Denumirea proiectului:
a) Titlul: Cresc sănătos de mic!
b) Domeniul și tipul de aplicație: învățământ, educație pentru sănătate
c) Tipul de proiect: educațional/local
B. Context: Alimentaţia are un rol esenţial în menţinerea stării de sănătate. De asemenea, alimentaţia
nesănătoasă este asociată cu bolile legate de nutriţie: obezitatea, diabetul zaharat tip II, bolile cardiovasculare, bolile dentare, anorexia, bulimia, etc. Statisticile arată că, până în anul 2020, morbiditatea (cazurile de boală) datorată alimentaţiei nesănătoase a crescut până la 57% pe plan mondial, iar mortalitatea datorată acestora a crescut până la 75%. Partea bună este că aceste lucruri pot fi prevenite prin intervenţia asupra factorilor de risc modificabili, a sedentarismului şi obiceiurilor alimentare, prin educarea populaţiei.
Descrierea proiectului: Așa cum doctorii ne spun de fiecare data, este mai ușor să prevenim obezitatea și consecințele ei nefaste decât să tratăm mai târziu. Potrivit statisticilor oficiale, în America unul din trei copii este obez, în Europa avem unul din patru copii obez, iar în România unul din cinci copii are mai multe kilograme decât ar trebui. Mai îngrijorător este că peste tot în lume numărul copiilor obezi este într-o continuă creştere. Specialiştii susţin că principala cauză care a condus la această situaţie o reprezintă alimentaţia.
Scop:Educarea copiilor pentru un stil de viață sănătos, precum și antrenarea lor în activităţi extraşcolare plăcute, care să dezvolte simţul practic si comunicarea;să se familiarizeze cu regulile de bază ale unei alimentaţii sănătoase.
Obiective specifice privind elevii: Să identifice efectele nocive ale supraalimentaţiei şi subalimentaţiei, să definească noţiunea de „junk-food” şi să descrie efectele acesteia asupra organismului, să analizeze propriile obiceiuri alimentare în scopul identificării distribuţiei şi structurii meselor, să identifice modalităţi prin care se poate realiza un echilibru între consum şi aportul caloric, cunoaşterea valorilor nutritive ale fructelor şi legumelor, dezvoltarea unui comportament corect referitor la consumul alimentelor sănătoase, în special- fructele şi legumele, fără aditivi, mai ales în timpul cât elevii nu sunt sub supravegherea părinţilor, stimularea consumului de fructe şi legume, a altor alimente proaspete, conştientizarea unui program riguros de masă, de joacă, de trai, să conştientizeze importanţa fructelor şi legumelor în viaţa noastră, să-şi formeze obişnuinţa de a consuma la desert fructe proaspete, să prepare şi să consume des salate de fructe şi legume proaspete, unele mâncăruri din alimente sănătoase, să participe cu plăcere şi interes la activităţi practice specific, să creeze versuri, compuneri despre fructele şi legumele lor preferate.
Obiective specifice privind cadrele didactice: implicarea cadrelor didactice cu metode noi de stimulare a interesului pentru hrănirea sănătoasă, educarea convingerii că sunt necesare principiile educației nutriționale corecte, schimb de experiență între școlile implicate, organizarea de acțiuni comune cu partenerii ;intensificarea implicării părinţilor în activitatea școlii şi sprijinirea tuturor activităților inițiate de cadrele didactice.
Obiective specifice privind părinţii: conştientizarea părinţilor cu privire la rolul lor în dezvoltarea şi educaţia propriilor copii, intensificarea implicării părinţilor în activitatea școlii şi sprijinirea tuturor activităților inițiate de cadrele didactice.
Obiective specifice privind partenerii implicaţi: sprijin în derularea cu succes a proiectului.
Grup țintă: elevii claselor primare din 4 școli
Beneficiari direcți: elevii din clasele primare de la școlile partenere, cadrele didactice implicate.
Beneficiari indirecți: părinții elevilor din școlile partenere.
Locul desfășurării: sala de clasă, holul şcolii
Modalități de realizare: activităţi comune, prezentarea unor materiale audio-video care să ilustreze aspecte din activitatea grupurilor ţintă.
Perioada de colaborare: mai 2021- iunie 2022
Mediatizare: revista „Ovidan”, revistele școlare proprii școlilor implicare, Facebook, presa locală
Conținutul proiectului: Calendarul activităților
Activitatea nr. 1- Popularizarea proiectului la nivelul unităţilor de învăţământ şi în rândul colaboratorilor, mai 2021, Mediatizare în presa locală
Activitatea nr.2.- Dulciuri sănătoase-Budinca cu semințe de chia, Școala Altfel, mai 2021
Activitatea nr. 3- Mănânci sănătos, eşti voios!, oct. 2021: Definirea piramidei alimentare, explicarea necesarului nutritional de crestere al copiilor, ilustrarea sezonalității farfuriilor.
Activitatea nr. 4- Halloween-Povești și mâncăruri despre și cu dovleac, nov. 2021
Activitatea nr. 5- Alternative de mese echilibrate pentru Sărbătorile de iarnă, dec. 2021
Activitatea nr. 6- Nutriția specifică perioadei de iarnă, explicarea nevoilor nutriționale iarna, hrana în perioada rece, febr. 2022
Activitatea nr. 7- Mamei mele-desertul preferat: Reinterpretarea deserturilor traditionale pentru a fi mai nutritive si mai sănătoase, mart.2022
Activitatea nr. 8- Paștele-delicii de primăvară, aprilie 2022
Activitatea nr. 9- Ce înseamnă hrană pozitivă și persoană sănătoasă? Floarea sănătăţii, hrană pozitivă, reducerea risipei alimentare, mai 2022
Activitatea nr. 10- Iubeşte Mediul, iubeşte Viaţa! Parlamentul verde- proces, iunie 2022
Evaluare –Calitate
Evaluarea proiectului :realizarea unei expoziţii cu produsele realizate de elevi, portofoliul proiectului, expoziție cu lucrările copiilor, fotografii din timpul activităților,proba practică de pregătire a salatelor de fructe şi legume.
Evaluare internă: dir.prof., toate cadrele didactice implicate în proiect
Evaluare externă: I.S.J. Bihor
G. Monitorizarea proiectului: I.S.J. Bihor
H. Rezultate
Rezultate cantitative: albume foto în format electronic și printat, afișe, pliante de prezentare a proiectului multiplicate pentru fiecare școală sau instituție implicată în proiect;un album ce cuprinde momente importante din desfășurarea proiectului, realizat în format electronic și multiplicat pentru fiecare participant la proiect;creșterea numărului de participanți la activitățile de educație nutrițională.
Rezultate calitative:îmbunătățirea calității hrănirii sănătoase, valorificarea potențialului intelectual și creativ al fiecărui participant la proiect;îmbogățirea bagajului de cunoștinte a fiecărui participant, îmbunătățirea comunicării în interiorul echipei de proiect, dar și în relațiile profesor – elev/ elev-elev, dezvoltarea spiritului de echipă la elevii din grupul țintă, formarea unor relații de parteneriat cu instituțiile partenere.
I. Diseminarea proiectului:apariții în mass-media, prezentarea produselor create părinţilor, publicarea
proiectului pe www.didactic.ro
J. Impactul proiectului:activităţile vor fi mediatizate în presa locală
K. Sustenabilitatea proiectului: este important ca, încă de la vârste fragede, copiii să fie educaţi cu privire la o alimentaţie sănătoasă. Această educaţie este oferită, în primul rând, de către familie. Copiii tind mai mult să imite ceea ce văd şi nu să facă ceea ce li se spune.
L. Bugetul proiectului:
Surse de finanţare: Resurse bugetare obţinute prin acţiuni de voluntariat şi donaţii ale persoanelor fizice şi juridice, pentru asigurarea fructelor şi legumelor proaspete, a materialelor necesare, fructe şi legume proaspete, vase, tacâmuri, echipament de bucătarie, aparat de fotografiat, CD-uri, chestionare, diplome, videoproiector, flipchart, marker, materiale video şi PowerPoint, calculatoare cu conexiune internet, fotografii cu diverse alimente, ambalaje de produse alimentare, polistiren, fişe de evaluare.
M. Valorificarea proiectului: extinderea proiectului și în alte școli și instituții din țară; stimularea elevilor participanți, popularizarea activităților la nivel local, județean, național și internațional, realizarea unui album foto cu secvențe din activitățile desfășurate pe parcursul proiectului, reluarea proiectului prin modificarea tipului de activități realizabile în alte contexte.
N. Anexe:
Acorduri de parteneriat:
Școala Gimnazială ,,Oltea Doamna” Oradea & Centrul de nutriție- Harmony;
Acorduri ale celorlalte 2 școli implicate în proiect .

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 18 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

12 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN