Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Provocările profesiei de dascăl în secolul XXI

Învăţământ liceal | Limbi moderne

Propus de: andreeahamorszki | 03.09.2021 00:20 | Revista cadrelor didactice nr. 79/2021 | 393 vizualizări

Unde ne consumăm timpul, ca profesori?: în planificarea
lecțiilor, găsirea materialelor potrivite, crearea de materiale
adecvate, corectarea lucrărilor elevilor noștri, trecerea notelor
în catalog, cursuri de perfecționare și auto-dezvoltare.

Unde ne consumăm timpul, ca profesori?: în planificarea
lecțiilor, găsirea materialelor potrivite, crearea de materiale
adecvate, corectarea lucrărilor elevilor noștri, trecerea notelor
în catalog, atât în cel digital, cât și în cel clasic, de la
școală, întâlniri și discuții cu părinții, cursuri de
perfecționare și auto-dezvoltare.
Părinții “elicopter” sunt cei ultra-protectori cu propriii
copii, care îi urmăresc pas cu pas pentru a se asigura că nu li
se întâmplă nimic rău. Dar oare noi, dascălii, suntem și noi,
la un moment dat, profesori “elicopter”? Unii dintre noi,
posibil. Când ne implicăm mult prea mult în viața elevilor
noștri, când dorim să fim siguri că și aplică ceea ce au
învățat la clasă și că munca noastră nu e în zadar, că e
eficientă.
Potrivit Institutului de Politici în Educație (Education Policy
Institute) din Marea Britanie, majoritatea profesorilor cu normă
întreagă lucrează în medie 48,2 ore pe săptămână, unii
ajungând și la 60 de oră pe săptămână. Între timp, noi,
profesorii, am descoperit că: multe lucruri nu pot fi controlate
de către noi, trebuie să învățăm să avem încredere în
elevii noștri, să le oferim acestora autonomie- acea capacitate
și dorință de a lucra independent și cooperând cu ceilalți ca
o persoană socială și responsabilă, exercițiile propuse să fie
personalizate. Autonomia se referă la: orientarea spre scopuri clar
definite, auto-evaluarea, alegerea potrivită, managementul timpului
și al resurselor, munca în echipă, cererea ajutorului când e
cazul, acceptarea îndrumării. Personalizarea- la oră suntem
limitați ca resurse și varietate a sarcinilor de lucru pe care le
putem folosi, însă singuri, ei pot alege să facă ceea ce le
place și e eficient pentru ei.
Competențele pe care elevii trebuie să le însușească sunt clar
definite în the Cambridge Life Competencies Framework, care îi
ajută pe profesori să își pregătească elevii pentru
provocările și oportunitățile unei lumi în continuă schimbare
și evoluție. Aceste competențe sunt detaliate foarte concret și
coerent, aplicate specific metodicii și metodologiei predării
limbii engleze și integrate în materialele prezentate în cadrul
orelor. Ele includ: gândire creativă, gândire critică, să
învățăm să învățăm, comunicare, colaborare,
responsabilitate socială. Gândire creativă: elevii participă
activ la activități creative, generează idei noi și le folosesc
pentru rezolvarea de noi probleme; gândire critică: elevii
identifică structuri repetitive și relația dintre ele, evaluează
idei și folosesc aceste abilități în rezolvarea de probleme; să
învățăm să învățăm: elevii dezvoltă abilități practice
pentru a susține și prelua controlul procesului de învățare în
ritm propriu și pentru a-și monitoriza progresul; comunicare:
elevii aleg limbajul cel mai adecvat unei situații de comunicare,
conduc o conversație în mod eficient și se exprimă clar și
încrezători; colaborare: elevii învață să lucreze în grup,
să-i asculte activ pe ceilalți, să-și delege
responsabilitățile și să găsească soluții împreună;
responsabilitate socială: elevii învață să recunoască și să
descrie roluri și responsabilități diverse într-o varietate de
grupuri, să înțeleagă teme, subiecte culturale și globale.
Dezvoltarea abilităților și a strategiilor pentru învățare
antrenează: implicarea în activități variate, folosirea unor
sisteme eficiente pentru găsirea și reținerea de informații,
pentru înțelegerea și producerea de sarcini. Preluarea
controlului asupăra procesului de învățare propriu: stabilirea
unor obiective clare și planificarea învățării, preluarea
inițiativei pentru îmbunătățirea învățării, controlul
mediului de învățare și al atitudinilor și emoțiilor.
Evaluarea propriei învățări: urmărirea atentă a progresului,
evaluarea continuă, folosirea feedback-ului pentru
îmbunătățirea procesului de învățare.
Cu toții posedăm o serie de caracteristici care ne ajută să
facem față procesului de învățare: simțul umorului,
flexibilitate, auto-motivare, sentimentul de încredere în forțele
proprii și de valorizare. Ne dorim ca elevii noștri să
dobândească abilități de viață atât de necesare: luarea de
decizii bune, asertivitatea, controlul impulsivității, rezolvarea
de probleme, autonomia în gândire, o perspectivă pozitivă asupra
viitorului, capacitatea de creare de conexiuni în învățare,
competențe personale, sociabilitatea și abilitatea de a forma
relatii pozitive, auto-controlul. Oamenii cu o gândire fixă,
închisă consideră că fie ești bun sau nu într-un domeniu, în
timp ce oamenii cu o mentalitate deschisă apreciază că oricine
poate fi bun în orice domeniu fiindcă abilitățile tale se
datorează în întregime acțiunilor tale. Elevilor trebuie să le
reamintim de mentalitatea deschisă prin postere cu citate
motivaționale și inspiraționale, și chiar să ne începem orele
cu o frază motivațională pentru a-i inspira.
Etapa 1- propune-ți un obiectiv realist, specific și care să te
provoace, pe care să-l poți realiza în următoarele două
săptămâni; vizualizează victoria îndeplinirii obiectivului,
anticipează eventualele dificultăți, obstacole, creează-ți un
plan pentru a contracara eventualele obstacole, acceptă și
sentimentele negative, reflectează, relaționează, reinventează.
Un elev motivat își va conștientiza mai bine întreg procesul de
învățare și va arăta performanță crescută pe termen lung.
Să-i încurajăm deci pe elevi să împărtășească cu noi ce
obiective doresc să realizeze, să reflecteze periodic asupra
progresului înregistrat, să transforme greșelile în obiective de
învățare personale, să înțeleagă la ce îi ajută efectiv
ceea ce învață la fiecare oră pentru ca ei să învețe într-un
mod conștient și asumat.
Etapa 2- echipează-i pe elevi cu strategii pe care să le
folosească eficient, de exemplu, ei pot folosi Cambridge dictionary
pentru a crea liste de cuvinte personalizate și exerciții.
Etapa 3- responsabilitatea; atribuie-i fiecărui elev un partener de
studiu pentru a exersa limba engleză- își pot trimite mesaje
scrise sau vocale, se pot suna.
Etapa 4- reflecția; încurajează-i pe elevi să-și noteze
într-un jurnal trei lucruri pe care le-au învățat în cadrul
fiecărei ore.
Suntem profesori reactivi sau proactivi? Care este rolul nostru ca
profesori? Să facilităm, să ghidăm, să observăm, să
diagnosticăm corect, să fim un model pentru elevi. Prioritizarea
este de asemenea foarte importantă. Vestea proastă este ca timpul
zboară; cea bună, noi suntem pilotul!

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

67 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN