Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Realizarea monografiei unei localitati

Învăţământ gimnazial | Istorie

Propus de: chelaruminodora | 09.07.2019 22:12 | Revista cadrelor didactice nr. 57/2019 | 2519 vizualizări

Obiceiurile tradiţionale: şezătorile, obiceiurile de
iarnă, colindele, peţitul, logodna, nunta, alături de obiceiuri
de naştere, botez, înmormântare pastreaza vie amintirea
stramosilor unei asezari.

Realizarea monografiei
unei localitati

prof. Dramba Nicuta-Minodora

Scoala Gimnaziala nr. 1 Orbeni

Tot mai mulți pasionați de istoria locală, dar și
tineri absolvenți de facultate de profil, dar și profesori ce
doresc să obțină gradul didactic I, aleg ca temă științifică
și de cercetare realizarea unei monografii a satului, comunei,
orașului în care s-au născut sau în care locuiesc.
Redactarea unei monografii despre localitatea natală sau
de domiciliu reprezintă un fapt important pentru viaţa unei
comunităţi, dar şi pentru istotia naţională. Istoricul,
cercetătorul, studentul, profesorul trebuie să analizeze izvoare
istorice nescrise, dar şi cărţi, studii şi articole, reviste,
să se aplece asupra mărturiilor orale referitoare care pot oferi
informaţii cu privire la obiceiurile şi tradiţiile populare din
localitatea respectivă, care s-au păstrat.
Planul unei monografii despre un oraş sau o aşezare
poate îmbrăca următoarea formă:
Introducere. Autorul prezintă obiectivele lucrării,
dar şi perioada de timp asupra căreia se realizeză monografia.
Capitolul I. Cadrul natural conţine informaţii
privitoare la mediul natural: aşezare, relieful, reţeaua
hidrografică, toponimele, clima, flora, fauna.
Capitolul II. Apariţia şi dezvoltarea aşezării de
la întemeiere şi până în prezent.
Capitolul III. Aspecte economice – care se axează
asupra ocupaţiilor localnicilor.
Capitolul IV. Evoluţia populaţiei cuprinde date cu
privire la structura şi evoluţia populaţiei din aşezare,
numărul de locuinţe, recensământul, fie sub forma unor liste,
fie sub forma unor grafice şi tabele.
Capitolul V. Instituţiile din localitate: primăria,
şcoala şi biserica.
Capitolul VI. Obiceiuri şi tradiţii locale.
Capitolul VII. Personalităţi locale. În acest
capitol se vor nota persoanele importante din localitateaîn
funcţie de domeniile în care s-au făcut cunoscuţi: cultural,
ştiinţific, politic, economic, social, religios.
În încheiere se vor prezenta cele mai importante
concluzii din monografia respectivă.
Lucrarea va conţine anexe: documente, imagini ale
locuitorilor în costume naţionale, imagini care să ilustreze
tradiţii şi obiceiuri locale, descântece, poezii, balade. La
final se va consemna bibliografia folosită.
Se pot accepta şi alte structuri pentru monografii, care
pot urmări următoarele aspecte:
1. Așezarea geografică și cadrul natural
2. Originea și întemeierea așezării
3. Evoluția așezării și a comunității
4. Demografia localității
5. Proprietatea
6. Structurile sociale
7. Biserica și școala
8. Instituții administrative din localitate
9. Personalități din lumea satului/orașului
10. Tradiții, obiceiuri, datini
11. Perspective de dezvoltare - turismul.
Datoria cercetătorului este de a studia și analiza în
detaliu informațiile scrise regăsite la Arhivele
Județului/Arhivele statului, de a interpreta informațiile din
albumele de familie sau cele găsite la Muzeul satului sau istoria
locală a așezării, transmisă prin viu grai de-a lungul mai
multor generații.
Realizarea unei monografii se poate face ţinând cont de
cele două modele propuse, ceea ce este important este faptul că
istoria şi tradiţiile unei comunităţi sunt cele care păstrează
vie imaginea românului de odinioară, care locuieşte alături de
natură, transmitând cunoştinţele, obiceiurile moştenitorilor.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

67 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN