Articolul propune cateva modalitati de abordare, dar si de dezvoltare ale unei competente bine cunoscute, si anume vorbitul, intr-o limba straina.
Receptarea şi producerea mesajului scris într-o limbă străină
Învăţământ liceal | Limbi moderne
Propus de: dianacrisan | 31.08.2015 09:44 | Revista cadrelor didactice nr. 16/2015 | 734 vizualizări
În încercarea de a expune modalitățile prin care se pot dezvolta abilitățile de scris, este necesar a aminti faptul că asemeni vorbitului, scrisul se ocupă cu producerea de mesaje, deci el necesită cunoștințe avansate de limba. Deci, producerea de texte scrise este una destul de complexă și implică timp. Doar mergând dinspre cerințe simple, de transcriere sau de redactare a unor fraze scurte înspre cerințe cu un grad de dificultate mai ridicat, vor putea elevii să-și dezvolte abilitățile de scriere. Este de asemenea imperios ca aceștia să scrie într-un mod regulat, frecvent.
În timp ce vorbitul este tranzitoriu, vremelnic, scrisul este permanent. Cel care scrie un mesaj are timp suficient să își structureze bine planul, să recitească și/sau să reformuleze unde este cazul.
În opinia lui A. Vizental, cele mai des întâlnite probleme cu care se confruntă elevii atunci când scriu într-o limbă străină sunt următoarele:
cunoștințele lor sunt insuficiente pentru a rezolva sarcina respectivă;
educabilii nu știu cum să structureze ideile pentru ca informația scrisă să fie relevantă și să aibă un grad ridicat de interes;
aceștia nu fac diferența între tipuri diferite de discurs;
nu primesc feedback-ul necesar pentru a le asigura progresul de-a lungul procesului de scriere.
Se poate spune că există cinci modalități prin care se poate monitoriza o activitate de scris:
a) copiatul: elevii copiază ce se scrie pe tablă, ce este scris in manual etc.;
b) exercițiul: rezolvarea de exerciții implică un anumit grad de dezvoltare a scrisului, deși ea este limitată la un anume vocabular și oportunități de a exploata limba străină;
c) scrisul monitorizat de către profesor: elevii scriu un text dupa modelul oferit de profesor, limitându-se la cerințele acestuia;
d) scrisul nemonitorizat, liber: elevii scriu liber, exprimând ceea ce doresc în textul lor, însă uneori se pot stabili mici cerințe, pentru ca mai apoi produsul final să poată fi notat de către profesor.
Pentru ca elevii să devină stăpâni pe ceea ce știu deja, dar și pentru a-și dezvolta abilitățile de scriere, profesorul ar trebui să recurgă la următoarele strategii de lucru:
să familiarizeze elevii cu exemple concrete de texte scrise la un nivel avansat, astfel încât aceștia să știe cum ar trebui să arate un text bine scris din punct de vedere gramatical, lexical și logic;
să traseze sarcini clare, bine definite, care să fie monitorizate de către profesor, pentru a-i ajuta în a-și descoperi propriul lor stil de scriere;
să le furnizeze elevilor timpul necesar pentru a efectua sarcina;
să ofere feedback pozitiv, care să motiveze elevii în a-și exune propriile păreri și nedumeriri legate de orice sarcină de lucru.
Aplicație
Dictarea: Pentru consolidarea abilității de scriere, dictarea este una dintre metodele care vizează și abilitățile de comprehensiune, facilitează o dezvoltare a ortografiei, asigură participarea directă a elevilor și le arată cum să se autoevalueze.
Cel mai comun mod de a dicta constă în faptul că profesorul citește textul la o viteză normală, în timp de elevii ascultă. În timpul celei de-a doua lecturări a textului, profesorul face pauză după fiecare propoziție sau sintagmă –în funcție de situație- în așa fel încât elevii să poată scrie ceea ce aud. În timpul cele de-a treia citiri a textului, elevii au posibilitatea de a revizui textul, pentru a putea face corecturile de rigoare.
Aplicație
Redactarea de texte scurte, cum ar fi o scrisoare sau un e-mail informal adresate unui prieten. În acest mod, elevilor nu le-ar fi teamă de o nereușită, întrucât acest tip de scriere nu vizează un limbaj formal, complex, iar elevii își pot exprima liber gândurile, cu puțin ajutor din partea profesorului.
Aplicație
Elevii sunt rugați să-și creeze o altă identitate și să completeze un formular pentru angajare. În tot acest timp, profesorul le oferă educabililor modele de formulare, ajutându-i totodată cu micile probleme pe care ei le întâmpină.
Apoi, elevilor le este trasată o nouă sarcină. Ei trebuie să redacteze un anunt la ziar destinat studenților, în care să le ofere o slujbă cu jumătate de normă în timpul verii. De asemenea, ei trebuie să aibă în vedere conținutul mesajului, forma lui, lungimea lui și gradul de interes pe care îl stârnește.
Formular de angajare
Numele complet:..............................
Adresa completă:.............................
Profesia:...........................................
Experiența dobândită:.....................
Limbi străine cunoscute:.................. Nivel:.......................
Abilități de folosire a computerului:....................................
Alte abilități:........................................................................ etc.
Anunt! Slujbă cu jumătate de normă pentru studenți
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Aplicație
Cerință: Scrie un eseu de 1-2 pagini, în care să evidențiezi relația dintre protagonist și antagonist in romanul X.
Având un grad mai ridicat de dificultate, eseulpoate crea chiar dificultăți pentru elevi, atâta timp cât ei nu stăpânesc îndeajuns limba străină. Însă, redactarea unui eseu pe baza unei teme prestabilite, implică o cunoaștere avansată a limbii, iar elevii vor trebui să își organizeze foarte bine materialul, și anume:
- să culeagă informația necesară, respectiv bibliografia;
- să își organizeze materialul pe care îl au la dispoziție sub forma de introducere, cuprin și încheiere;
- să scrie un prim eseu, care să funcționeze ca și model pentru produsul final;
- să revizuiască schița, și să adauge ultimele detalii;
- să scrie produsul final, la care nu mai sunt admise alte corecturi.
În concluzie, se poate afirma faptul că dezvoltarea abilității de scriere nu este o sarcină foarte ușoară. Dimpotrivă, aceasta reprezintă un proces lung, ce durează și necesită multă muncă și efort, din partea elevilor și a dascălilor.
Atâta timp cât profesorul selectează bine informația, dar si sarcinile și activitățile din timpul orelor, acest lucru va asigura cheia înspre scrierea unor compoziții de succes ale elevilor.
Bibliografie
1. Curta, A, Didactica limbilor moderne, Alba Iulia, 2011;
2.Vizental, Adriana, Metodica predării limbii engleze, Iași,Editura Polirom, 2008.
Prof lb engleză Crişan Diana
Liceul Teologic Penticostal
Baia Mare
Comentarii (1)
31.08.2015 10:06 dianacrisan - Autor
Rezumatul contine o eroare, este vorba doar despre competenta de scriere,,nu de cea a vorbirii
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.