Profesorul trebuie să își adapteze mereu stilul de a preda, să
fie fexibil în folosirea mijloacelor moderne de
predare-învățare-evaluare.
Resurse educaționale online de predare-învățare interactivă și activ-participativă. Aplicația Padlet utilizată la disciplina Economie
Învăţământ liceal | Economie
Propus de: oana_patrascu | 29.06.2023 22:54 | Revista cadrelor didactice nr. 96/2023 | 691 vizualizări
Pentru a putea preda online profesorii trebuie să aibe o gândire
creativă și flexibilă astfel încât să îi poată sprijini pe
elevi să atingă obiectivele principale ale disciplinei predate.
Profesorul trebuie să fie flexibil, adică: să fie disponibil să
proiecteze și să realizeze activități de învățare variate;
să combine activitățile online sincrone cu cele asincrone; să
aleagă diverse medii de comunicare; să adapteze, în mod continuu,
activitatea didactică la dificultățile de învățare și
comunicare; să cunoască instrumente digitale; să interacționeze
cu elevii pentru a-i motiva, astfel încât aceștia să participe
la activitățile online de blended learning. Pentru ca învățarea
online să fie eficientă, profesorul trebuie să: folosească un
design cât mai simplu al materialelor didactice (fișe de
activitate, videoclipuri, prezentări, etc.); utilizeze tehnologia
cu care elevii sunt deja obișnuiți sau pe care o pot învăța
rapid; prezinte într-un singur fișier conținuturile care vor fi
studiate de elev într-o sesiune online; împartă în mod
corespunzător materialul ce va fi studiat astfel încât
conținutul să nu fie prea mare.
Resursele educaționale online se referă la mijloacele care
folosesc tehnologia informatică în mediul virtual (online). În
cartea „Ghid practic de resurse educaționale și digitale pentru
instruire online” se precizează că resursele educaționale
online pot fi clasificate astfel:
- „resurse centrate pe elev – relevante, adaptate nevoilor,
rolurilor și responsa-bilităților elevului pentru viața
profesională, socială, etc.;
- resurse ce vizează motivarea elevului pentru învățare –
resurse pentru a dezvolta experiențe de învățare motivante;
- resurse interactive – resurse pentru a menține atenția și
interesul pentru învățare al elevilor;
- resurse personalizate – resurse adaptate pentru nevoile
individuale ale elevilor, diferențierea învățării, resurse
pentru activități remediale, etc.”
Aplicațiile online sunt instrumente independente de conținutul
curricular și pot fi folosite de profesor în activitatea sa
independentă. Aceste aplicații sunt foarte utile în activitatea
de blended learning, dar depind foarte mult de competențele
digitale și pedagogice ale profesorilor și de creativitatea
acestora în designul educațional și activitatea de învățare.
Aplicațiile online sunt utilizate pentru a crea diferite resurse
în format digital, care sunt folosite în activitățile didactice
online. Una dintre aplicațiile online des folosită la mai multe
discipline, printre care și Economie este aplicația Padlet.
Aplicația Padlet „este o aplicaţie online care permite
utilizatorilor să-și exprime cu ușurinţă opiniile pe un subiect
comun pe un „avizier” virtual (wall). Peretele este, de fapt, o
pagină web unde utilizatorii publică scurte mesaje conţinând
text, imagini, clipuri video şi/ sau legături. Poate fi folosit
pentru sesiuni de brainstorming, a posta adrese de internet utile,
cuvinte noi, termeni sau comentarii pe o temă dată.”
Padlet este utilizat pentru comunicarea cu clasa de elevi,
învățarea prin colaborare, învățarea de la egal la egal,
colectarea cercetării și a resurselor pe un anumit subiect,
măsurarea înțelegerii unui subiect sau a unui concept studiat.
Este o aplicatie ușor de folosit de către elevi și de către
profesori.
Accesarea acestei aplicații de către profesor se face printr-un
cont Google, Microsoft sau Apple. Elevii nu au nevoie de niciun cont
pentru a putea accesa aplicația, ci doar de link-ul trimis de
către profesor. Link-ul poate fi trimis pe Classroom, Facebook sau
pe email.
Butonul „Crează un padlet” oferă profesorului o gamă
variată de suprafețe colaborative cu ajutorul cărora poate crea
aplicațiile necesare desfășurării activității didactice.
Fig. 1. Modele de suprafețe colaborative ale aplicației Padlet
(Sursa: https://padlet.com/)
Din galeria aplicației se poate alege un fundal, un titlu, subtitlu
și alte elemente relevante. (fig. 2). Titlul poate fi denumirea
lecției, iar subtitlu sarcina cerută pentru tema de casă. Totul
se realizează foarte simplu.
Fig.2 Stabilirea aspectului unei aplicații Padlet
(Sursa: https://padlet.com/)
Elevii postează răspunsurile făcând click pe butonul „+”
din dreapta jos a paginii (a se vedea fig. 3) sau dublu click pe
suprafața de lucru. Postarea arată ca o casetă de lucru în care
elevii pot încărca fișiere video, text, imagini, link-uri către
resurse de pe internet. O postare poat fi editată, modificată sau
ștearsă.
Am folosit această aplicație la ora de Economie la lecția Banii.
În exemplu „Colecția de bani”, fiecare elev a primit o țară
și trei cerințe: să identifice moneda națională a țării
respective, prescurtarea respective monede și să încarce o poză
cu moneda respectivă. Prin postarea sarcinii de lucru realizate de
fiecare elev, se creează o colecție a banilor care există în
lume.
Fig. 3 Aplicația Colecția de bani (sursa: realizare proprie a
elevilor)
Un avantaj al aplicației este că lecțiile, activitățile de
lucru realizate rămân stocate în contul http://www.padlet.com,
profesorul putându-se folosi de ele ori de câte ori are nevoie.
Este utilă în special situațiilor când există în clasă elevi
timizi. Sub masca anonimatului, elevii își pot învinge
timiditatea, postându-și fără a le fie teamă de a fi
ridicularizați, ideile, opiniile, părerile personale. De asemenea,
duce atât la creșterea stimei de sine, cât și la creșterea
entuziasmului în rezolvarea unei teme de casă.
Prof. Pătrașcu Oana Ecaterina
Colegiul Național ”Traian Lalescu” Reșița/Liceul Tehnologic
”Constantin Lucaci”, Bocșa
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.