Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Rolul aplicațiilor mobile în sistemul de educație

Învăţământ gimnazial | Limbi moderne

Propus de: corinabz | 22.01.2023 22:39 | Revista cadrelor didactice nr. 91/2023 | 2483 vizualizări

M-learning nu înlocuiește învățarea tradițională, dar poate fi o completare a procesului de învățare din învățământul superior și o componentă a blended learning.

ROLUL APLICAȚILOR MOBILE ÎN SISTEMUL DE EDUCAȚIE

În era tehnologiei înalte, învățământul la distanță a devenit deja ceva obișnuit și oferă modalități simple și accesibile de a obține informații.
Schimbul de informații este acum o parte integrantă a vieții fiecărei persoane. Iar dispozitivele precum telefoanele, tabletele, smartphone-urile devin baza vieții digitale. Pe măsură ce tehnologia progresează, dispozitivele electronice primesc din ce în ce mai multă putere de calcul, permițându-le să realizeze sarcini din ce în ce mai complexe, precum și să proceseze un flux mai mare de informații.
În acest moment, aproape toată lumea cu vârsta cuprinsă între 10 și 60 de ani are un dispozitiv mobil. Prin urmare, aplicațiile mobile sunt mereu actualizate, iar în scop educativ pot constitui o unealtă a profesorului pentru menținerea motivației educaționale.
În momentul de față nu există o bază suficient de solidă pentru construirea unui nou sistem de învățare bazat numai pe aplicații, dar putem sublinia principalele puncte care se referă la metodele de predare și dezvoltarea sistemelor online în mediul educațional.
Elevii preferă din ce în ce mai mult tehnologiile mobile și le folosesc în mod regulat în viața personală. Așadar, nu este dificil pentru ei să folosească dispozitivele mobile și pentru învățare
Unul dintre avantajele utilizării tehnologiilor mobile în timpul procesului de învățare este că elevii au acces la control asupra informațiilor primite. Și, de asemenea, libertatea de alegere dintre cantitatea uriașă de cunoștințe disponibile deschide oportunități nelimitate pentru elev în învățare, ceea ce îi oferă libertate și independență. Spre deosebire de forma tradițională de prezentare a materialelor și temelor educaționale, M-learning folosește tehnologii inovatoare care aduc schimbări în procesul de predare. Pentru a furniza un anumit tip de informație se folosesc servicii moderne precum rețelele sociale, stocarea în cloud, găzduirea datelor media, iar recent unii profesori au început să folosească rețelele sociale, postând acolo informații utile.
Evoluția aplicațiilor mobile a dus la schimbări radicale. Pentru implementarea cu succes a sistemelor de învățare modernizate, este nevoie de tehnologii care să permită unui număr arbitrar de utilizatori să lucreze cu acestea, oferind un mediu de învățare bun.
Trebuie menționat că există atât avantaje, cât și dezavantaje în introducerea învățării mobile în procesul educațional.
Avantajele M-learning:
• Mobilitate. Gadgeturile inteligente moderne fac posibilă organizarea și optimizarea procesului educațional, indiferent de loc și timp. Acest tip de mobilitate are două aspecte: în primul rând, posibilitatea implementării unor programe educaționale în ciuda amplasării unui specialist calificat. În al doilea rând, accesul ușor de pe diferite dispozitive, prin utilizarea sistemelor de stocare în cloud. În cazul unei schimbări de telefon mobil, elevul va avea acces la toate informațiile disponibile anterior. În plus, pentru a îndeplini sarcini de diferite grade de complexitate, el poate folosi cu ușurință diferite dispozitive.
• Educație permanentă. Comparativ cu anii precedenți, utilizarea tehnologiei informației s-a concentrat pe dispozitive staționare. Dar în această etapă de formare și dezvoltare a tehnologiei, este implicat accesul continuu la baza de informații. Deoarece dispozitivele mobile sunt adesea localizate și aparțin unui singur proprietar, ele fac procesul de educație continuu: prin urmare, este posibilă îndeplinirea sarcinilor în orice moment convenabil pentru ei, iar profesorii pot prelua partea pasivă a învățării în afara sălii de clasă. Aplicațiile mobile permit învățarea continuă în zonele de conflict și chiar în zonele de dezastru, demonstrând încă o altă manifestare a continuității.
• Personalizarea învățării. Aplicațiile mobile permit cursantului să aleagă în mod independent conținutul anumitor cursuri, nivelul de complexitate și alt conținut. Și, de asemenea, cursantul trece la următorul nivel de complexitate, în funcție de preferințele personale și de cunoștințele dobândite, evaluază în mod independent rezultatele și finalizează sarcini suplimentare pentru a consolida materialul. În plus, un telefon mobil permite fiecărui elev să studieze materialul în forma care îi este mai convenabilă. Adică, creatorul de software educațional, pentru a îmbunătăți calitatea serviciilor oferite, trebuie să adapteze aceleași informații, precum și modalitățile de reproducere a acesteia (text, grafică, video, audio), pentru a crește eficiența.
• Îmbunătățirea calității comunicării. Dispozitivele mobile facilitează construirea unei comunicări rapide și de înaltă calitate între un profesor și un elev. Feedback-ul elevilor le permite profesorilor să urmărească performanța elevilor separat pentru un anumit elev.
Există și alte avantaje:
• oferirea unei game de oportunități de dialog;
• utilizarea dispozitivelor mobile stimulează interesul pentru învățare în rândul acelor elevi care s-au comportat constrânși și nu au manifestat entuziasm în prezentarea tradițională;
• învăţare autonomă şi schimb de informaţii;
• sortarea informațiilor pentru a facilita căutarea după anumite criterii;
• lucru practic cu diverse tipuri de tehnologii - acces la materiale nu numai despre tema studiată, ci și cunoștințe suplimentare, posibilitatea utilizării diverselor tipuri de tehnologii, care oferă elevilor posibilitatea de a atinge nivelul cerut de educație;
• trecerea în revistă a materialelor de diferite formate (materiale video și audio cu caracter didactic);
• o șansă de a se dezvolta în pas cu vremurile etc.
În ciuda avantajelor, există și anumite dezavantaje:
• Odată cu utilizarea în creștere a aplicațiilor mobile, se constată o scădere a dezvoltării sociabilității, deoarece contactul dintre elev și profesor va fi minimizat. Prin urmare, această formă de pregătire va împiedica dezvoltarea unor calități precum abilitățile de comunicare, încrederea, conducerea, precum și capacitatea de a lucra în echipă;
• Dificultăți cu accesul gratuit la Internet în unele regiuni, ceea ce este necesar pentru a utiliza operarea comodă a aplicațiilor pe gadget-uri;
• costuri financiare de capital pentru lansarea unei aplicații mobile de înaltă calitate;
• în caz de incapacitate de a lucra cu un dispozitiv tehnic pot apărea și alte dificultăți în studiul materialului, precum și în asimilarea acestuia;
• pierderea concentrării la citirea unor pasaje mari de text, care nu sunt disponibile într-o serie de aplicații mobile.
Învățarea cu ajutorul aplicațiilor mobile, pe de o parte, este creată pe baza cooperării reciproce, dar, pe de altă parte, este atât de individuală în crearea comunităților de învățare.
Modernizarea de înaltă calitate și actualizarea metodelor actuale de predare este atât de necesară pentru procesul educațional modern de predare a studenților. Și utilizarea software-ului mobil este una dintre modalitățile eficiente și accesibile de a crește motivația nu numai a profesorilor, ci și a studenților. Și, în general, cu ajutorul noilor tehnologii, vor face procesul de obținere a unei educații mai atractiv pentru generația tânără.
De asemenea, trebuie remarcat faptul că relația dintre elev și profesor va juca în continuare un rol important în procesul educațional, deoarece s-a remarcat deja că elevii sunt în mare parte familiarizați doar cu computerele de jocuri și aplicațiile mobile și își folosesc tehnologia pentru divertisment. Dar, pe măsură ce aplicațiile mobile sunt introduse în sistemul de învățământ, vor exista și schimbări în percepție, deoarece acest lucru nu va fi ceva radical nou și elevii nu vor percepe sarcinile de pe ecranul gadget-ului ca pe o altă jucărie colorată.
Astfel, abordarea propusă pentru organizarea învățării elevilor folosind dispozitive mobile extinde cadrul condiționat prin utilizarea de noi capabilități ale platformelor mobile, extinde mediul de învățare și îl depășește. Experiența acumulată în utilizarea tehnologiilor educaționale a demonstrat fezabilitatea și eficacitatea acestora în practica educațională modernă implementată. Utilizarea unor astfel de inovații în sistemul de învățământ contribuie la dezvoltarea cu succes a materialului studiat.
În concluzie, se poate argumenta că M-learning nu înlocuiește învățarea tradițională, dar poate fi o completare a procesului de învățare din învățământul superior și o componentă a blended learning. Utilizarea activă a învățării mobile nu are ca scop înlocuirea computerelor cu gadget-uri portabile, ci extinde și completează mediul educațional cu metode interesante și relevante, care sunt mai preferate și mai accesibile elevilor.

Prof. Avram Corina-Larisa
Școala Gimnazială sat Amara, com. Balta-Albă, jud. Buzău

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 18 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

10 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN