Articolul se referă la rolul educației ecologice în școală, educație ce va contribui la salvarea naturii în viitor.Am prezentat câteva activități ecologice realizate de elevii noștrii,pentru a da exemplu adulților
Rolul educației ecologice în dezvoltarea personalității elevului
Învăţământ gimnazial | Biologie
Propus de: begonie | 17.12.2014 22:54 | Revista cadrelor didactice nr. 5/2015 | 1597 vizualizări
Prof. Rolul educației ecologice în dezvoltarea personalității elevului
Spiridon Victoria, Şcoala Gimnazială nr.2 PiatraNeamț
Prof.Bălan Ion, Colegiul Tehnic Cartianu Piatra Neamt
Protejarea mediului înconjurător, constituie în prezent una din problemele importante ale omenirii.
Civilizaţia industrială modernă, aşa cum este organizată, este în coleziune violentă cu sistemul ecologic al planetei noastre. Ferocitatea acestui asalt asupra Pământului taie respiraţia, şi consecinţele oribile se succed atât de rapid, încât ne sfidează capacitatea de a le recunoaşte, de-a înţelege implicaţiile lor globale şi de-a organiza un răspuns adecvat şi în timp util.
Lupta de a salva mediul global este într-un anume fel mult mai dificilă decât lupta pentru învingerea lui Hitler, afirma Al Gore, vicepreşedintele S.U.A. în cartea sa „Pământul în cumpănă” pentru ca de data asta războiul se va duce cu noi înşine. Noi suntem inamicii, după cum nu ne avem decât pe noi înşine ca aliaţi. Într-un astfel de război care este victoria şi cum o vom recunoaşte?
Cei slabi şi fără putere sunt primele victime, dar mersul neîncetat al exploatării şi jefuirii Pământului va trezi în curând şi conştiinţa altora, care de abia acum încep să interpreteze alarmele şi strigătele slabe de ajutor. Sunt elocvente cuvintele binecunoscute ale pastorului Martin Niemoller despre cum au putut naziştii să acapareze o întreagă societate. În Germania, naziştii i-au luat întâi pe comunişti şi eu n-am vorbit pentru ca nu eram comunist. Apoi i-au luat pe evrei şi eu n-am vorbit pentru că nu eram evreu. Apoi i-au luat pe sindicalişti şi eu n-am vorbit pentru că nu eram sindicalist. Apoi i-au luat pe catolici şi eu n-am vorbit pentru că eram protestant. Apoi m-au luat pe mine şi deja nu mai rămăsese nimeni care să vorbească pentru mine”.
Probabil, fiecare dintre noi s-a simţit singur, depăşit de problemele de mediu, care au nevoie acum de soluţii. Cine nu s-a văzut măcar odată neajutorat? Poate insă că pe cont propriu, lupta pare pierdută , iar victoria, pare o utopie, dar împreună, putem găsi soluţii.
De aceea, haideţi să-i învăţăm pe copiii noştri ce ar trebui să facă, pentru ei şi în numele propriilor lor copii, cât nu este prea tîrziu. Să-i scoatem în natură, să-i învăţăm să privească cerul înstelat, să asculte cântecul păsărilor primăvara, să le arătăm un izvor şi să-l cureţe şi să-l îngrijească aidoma . Să-i lăsăm să alerge desculţi prin iarba fragedă, să-i ajutăm să planteze fiecare din ei propriul lor copăcel şi să conştientizeze că sunt responsabili de ceea ce au îmblânzit.
Să le arătăm că ,există diverse moduri în care să construim şi să facem ,,ZERO RISIPĂ,, că ,,orice învăţ are și dezvăţ,,.că putem lăsa deoparte relele obiceiuri şi să ajutăm natura.
Unii dintre şcolarii noştri vor fi mâine manageri de mari companii creatoare de deşeuri care vor sufoca Pământul, sau de mari companii de cherestea care vor defrişa nemilos pădurile noastre. Dacă însă încercăm să-i transformăm în mici ecologişti, arătându-le rănile multiple ale Pământului care îi hrăneşte şi pe care se joacă, ale aerului pe care îl respiră şi fără de care viaţa lor nu ar fi posibilă, poate că le acordăm o şansă pentru un viitor mai puţin ameninţat de norii toxici creaţi de omenire.
Dacă vom reuşi să dezvoltăm la copii un comportament ecologic, atunci lupta este câştigată, deoarece ei vor educa şi pe cei mari-părinţi, bunici.Un exemplu îl reprezintă Proiectele ECO-ŞCOALA şi LEAF, prin care i-am învăţat pe copii să respecte natura, să iubească plantele , să iubească frumosul . Iată câteva activităţi desfăşurate anul acesta de şcoala noastră, în cadrul acestor proiecte:
Pe 2 februarie, de Ziua zonelor umede, clasa a III,a mers impreună cu doi reprezentanţi ai Agentiei de Protectie a Mediului Neamţ si câtiva parinti, la Lacul Pângăraţi, unde li s-a explicat importanţa acestor zone din Romania .Gerul nu i-a impiedicat pe copii sa realizeze o excursie deosebită .
Pe 22 martie, de Ziua Mondiala a Apei,sub deviza:,, Pentru o Românie curată,, ne-am implicat in actiuni menite sa ajute la o mai buna informare privind problemele apei.
Clasa a Va B, au participat alaturi de Liceul Petrui Rares la o activitate organizata de Sistemul de Gospodarire a Apelor Neamt. S-au prezentat filme , s-au dat pliante, copiii au primit diplome de participare. Şi cei mari si cei mici au realizat panouri cu materiale reprezentând viziunea lor asupra apei si a mediului in general
In cadrul Campaniei nationale ,, ROMANIA PRINDE RADACINI,, ne-am oferit sprijinul, participând alături de Ocolul Silvic Neamţ si de Clubul Sportiv AIKIDO YAMABUSHI , la plantarea unor puieți de salcâm intr-o zonă in pantă de la marginea orașului. Astfel, elevii clasei a VIa B, ,au ecologizat zona si au împărtțit pliante localnicilor, cu denumirea,, SCHIMBĂ-ȚI ATITUDINEA..
Am marcat zona, cu sprijinul Primariei şi am instalat ECO- CODUL şcolii noastre:RESPECTĂ NATURA, PRIVEŞTE IN VIITOR,,
Lecţie de ecologizare: Oricine poate afirma că puterea exemplului e cea mai bună metodă de a mobiliza un grup pentru obţinerea scopului propus.Un astfel de exemplu le-a oferit elevii şcolii noastre, cetaţenilor din Piatra Neamţ. Ei au participat, alături de municipalitae, la o acţiune în cadrul campaniei de ecologizare de primavara.Acţiunea face parte dintr-un proiect mai amplu, realizat de Primăria Piatra Neamţ, cu sprijinul Inspectoratului Şcolar. 60 elevi de la Şcoala nr.2, dotaţi cu saci menajeri şi mănuşi , împreună cu profesorii Spiridon Victoria şi Viceprimarul Municipiului, au făcut curăţenie într-un cartier al oraşului, încercănd să conştientizeze populaţia, să nu mai arunce gunoaiele la intâmplare şi să păsreze oraşul curat. Aceasta actiune va continua şi sperăm să-şi atingă scopul educativ.
Pe 22 aprilie, de Ziua Pământului, elevii clasei a Va B. diriginte, au mers in centrul orasului, unde au impartit trecatorilor baloane cu mesajul ,, Salvati Pamantul,, si fluturasi ce conţineau măsurile ce trebuie respectate pentru a avea un oraş mai curat. Trecătorii au fost foarte incântaţi de aciunea copiilor.
Membrii cercului „Micii ziarişti” de la clasa a III-a D, au iniţiat o activitate pe cât de interesantă pe atât de utilă. Cum în fiecare clasă mai sunt elevi care rup cu uşurinţă foi din caiete, micii ziarişti le adună, le selectează şi le dau diverse întrebuinţări la orele de educaţie tehnologică dar şi în activitatea de joc din cadrul cercului. Aşa au apărut lanţuri de flori, şiruri de vrăbii, rândunele, buchete de ghiocei, fructe, în concordanţă cu anotimpurile. Pe fiecare exponat este scris „Ai avut noroc!”
Sunt doar câteva din acţiunile pe care le-am deasfăşurat , acţiuni prin care încercăm să dezvoltăm la ei un comportament ecologic, și atunci lupta este câştigată, deoarece ei voreduca şi pe cei mari-părinţi,bunici
Bibliografie:
Al Gore, Pământul în cumpănă, First Plume Printing, January, 1993,
.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.