Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Rolurile managerului clasei

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: augustin | 21.06.2021 15:13 | Revista cadrelor didactice nr. 73/2021 | 5060 vizualizări

Influența educativă pe care managerul o exercită asupra unei clase depinde de modul în care își îndeplinește rolurile manageriale.

Un management performant al clasei va determina dezvoltarea capacității de învăţare a elevilor, va dezvolta aptitudinile şi competenţele şi va gestiona pozitiv comportamentele acestora.
Clasa de elevi este bine gestionată dacă mediul de învățare este unul suportiv, iar obiectivele propuse pot fi realizate.
În sistemul de învăţământ este necesar ca profesorul să se raporteze la elevii pe care îi educă, să stabilească relaţii de cooperare cu aceștia şi părinţii lor şi cu alţi factori interesaţi ai societăţii. El educă nu numai în clasă, la catedră, ci prin toate contactele relaţionale cu copiii şi părinţii, desfăşurând o muncă de dezvoltare, de direcționare şi conducere. Activitatea cadrului didactic se realizează în faţa unor psihice individuale aflate în formare. De aici rezultă necesitatea unei responsabilităţi maxime pentru comportamentele şi intervenţiile educatorului. Prin urmare, aceasta este perspectiva ce conferă profesorilor un statut special, unic. De obicei, ei sunt singurii adulţi dintr-un grup de copii. În faţa copiilor, profesorii devin reprezentanţi ai lumii adulţilor, lumea pentru care trebuie să îi pregătească pe aceştia.
Influența educativă pe care managerul o exercită asupra unei clase depinde de modul în care își îndeplinește următoarele roluri manageriale:
- planificarea
Profesorul planifică activitățile de educare și formare a elevilor în conformitate cu idealurile educaționale prevăzute în Legea învățământului, cu obiectivele urmărite şi particularitățile clasei.
- organizarea
Profesorul organizează activitatea clasei în urma consultarii elevilor şi deleagă responsabilități acestora. Implicarea elevilor clasei în organizarea activităților determină atitudini pozitive care îi motivează pentru realizarea obiectivelor urmărite.
- comunicarea
Comunicarea este un proces esențial care se realizează nu numai de la profesor la elevi, ci și de la elevi la profesor şi între elevi. Relațiile dintre aceștia trebuie să fie sincere, deschise și nestresante astfel încât mesajele să fie bine percepute şi acceptate. O comunicare de calitate va influența favorabil climatul grupului, iar acesta va influența la rândul lui procesul de învățare.
- conducerea
Profesorul este managerul clasei și în această calitate conduce activitățile de educare și formare a elevilor. Fiecare profesor adoptă un stil propriu de conducere care ține cont de particularitățile clasei de elevi.
- coordonarea
Coordonarea activităților clasei necesită realizarea de legături coerente între obiectivele urmărite şi cele ale grupului, o repartizare a sarcinilor care va ține cont de tipul de lucru asfel încât să se evite consumul de timp sau pierderile.
- îndrumarea
În procesul învățării, profesorul este îndrumătorul principal al elevilor. Aceasta trebuie să cunoască foarte bine elevii şi, în funcție de problemele lor, să-i îndrume. Îndrumările primite de elevii vor determina formarea de comportamente care îi vor ajuta la integrarea în activitățile de învățare.
- motivarea
Profesorul are rolul de a motiva elevii pentru învățare. Aceasta trebuie să fie o dorință a fiecăruia și nu doar o obligație bazată pe aspecte coercitive.
- consilierea
Profesorul trebuie să fie pregătit pentru consilierea elevilor nu numai în activitatea de învățare, ci și în alte domenii cum sunt cunoaşterea personală, orientarea şcolară şi profesională, aprecierea conduitelor, a valorilor etc.
- controlul
Orice activitate necesită un control care nu ține cont de vârstele şi experiențele celor controlați. Profesorul are rolul de a controla îndeplinirea sarcinile didactice, modul de realizare a acestora și nivelurile de performanță la care s-au îndeplinit obiectivele stabilite etc. Controlul are drept scop reglarea activității în timpul desfăşurării acesteia.
- evaluarea
Evaluarea necesită folosirea unor instrumente specifice și parcurgerea etapelor de măsurare, de analiză a rezultatelor și măsuri ameliorative. În funcție de obiectivele urmărite se stabilesc instrumentele de evaluare. Dacă acestea au fost realizate şi aplicate corect, profesorul va avea informații clare, obținute ştiințific care vor sta la baza celor mai potrivite decizii ce urmăresc dezvoltarea clasei.
Profesorul, ca manager al clasei, are un rol important în formarea elevilor. Acesta trebuie să fie conștient că, spre deosebire de alte domenii, rezultatele nu pot fi recondiționate și că impactul său asupra elevilor este decisiv.
După cum știm cu toții, profesorul și elevii nu se aleg reciproc. Profesorul își asumă sarcina și responsabilitatea de a se integra în clasă și în colectivul de elevi pe care îl va forma. În colectivul format, profesorul devine unul din membrii și are statut special. El este un model de comportament civic și moral, este un profesionist adevărat care planifică, conduce și decide, organizează și coordonează, controlează și consiliază, îndrumă, motivează și apreciază.
Profesorul își aplică calitățile și atributele asupra grupului și fiecărui membru pentru a obține succesul școlar și pentru a forma comportamente ideale, pentru a ghida relațiile interumane în grup, pentru a asigura o atmosferă socială și psihologică propice dezvoltării personalității elevilor și pentru a îmbunătăți relațiile interumane.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 5 evenimente

«NOIEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

6 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN