Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Schimbarea paradigmei evaluării: folosirea mijloacelor IT în evaluare

Învăţământ liceal | Matematica

Propus de: dominique_tudose | 10.03.2016 22:35 | Revista cadrelor didactice nr. 24/2016 | 537 vizualizări

Impreuna cu colegii din Suedia si Anglia ne propunem sa eficientizam utilizarea metodelor It in predarea si evaluarea matematicii

Schimbarea paradigmei evaluării:
folosirea mijloacelor IT în evaluare

Dorica Alexe, Liliana Tomiţă, Geanina Tudose
Colegiul Naţional „A. T. Laurian” Botoşani
Catedra de Matematică

Studiul de faţă face parte din cadrul unui proiect Erasmus TEMP
(Technology Enhanced Mathematical Pedagogy), în dorim să
eficientizăm folosirea mijloacelor IT la orele de matematică.
Celelalte două ţări participante, Suedia şi Anglia, cea de a
doua printr-o şcoală care promovează un stil revoluţionar în
tot ceea ce ţine de demersul educaţional, au considerat că în
ciuda unei dotări IT de ultimă generaţie, eficienţa acestora in
procesul educaţional a rămas insuficient exploatat, cel puţin in
predarea şi învăţarea matematicii. Împreună dorim sa creăm
acele unelte concrete care să ne ajute la clasă.

Un aspect care ne preocupă este folosirea noilor tehnologii în
evaluare, evaluarea fiind o componentă cheie a procesului
educaţional. În şcoala noastră îi educăm pe elevi despre noile
tehnologii IT şi le integrăm în aplicaţii pe computer la diverse
lecţii, folosind multe resurse educaţionale de pe internet sau
folosind metode de e-learning via platformelor de învăţare.
Deprinderile pe care elevii le exersează astfel sunt creativitatea,
inovarea, comunicarea , abilitatea de a cerceta, de a lua decizii
individuale şi în grup, şi managerierea acestor decizii.
Folosirea metodelor IT este strâns corelată cu metodele activ
participative de învăţare cum ar fi metoda proiectului, de
cercetare şi învăţarea programată. Utilizarea metodelor IT în
procesul educaţional este încă la început şi nu toţi elevii
sunt capabili să beneficieze de acestea. Este necesar un efort mai
concertat din partea multor factori de decizie pentru a putea
integra IT la orice nivel educaţional.

Competenţele matematice sunt văzute ca fiind acele abilităţi de
a dezvolta şi aplica o gîndire logică, riguroasa şi critică in
rezolvarea problemelor de zi cu zi, dar şi de a dezvolta
abilităţi de cercetare pentru a găsi soluţiile optime. În multe
state europene, curriculumul se adaptează de la o abordare
teoretică la una practică. Este greşită şi teoria renunţării
la aspectele teoretice, însă trebuie găsit un echilibru între
cele două componente. În ceea ce priveşte evaluarea, principalul
ei scop este de a imbunătaţi rezultatele elevilor. Folosire
uneltelor IT în evaluare produce un feed-back rapid profesorului,
indicându-i acestuia care sunt părţile slabe, acestea putând fi
identificate într-o fază incipentă, nu după ce s-au acumulat
multe neajunsuri. Testele pe care le folosim sunt iniţiale,
formative (la sfârşitul fiecărei unităţi de învăţare) sau la
sfîrşitul semestrului.

Folosirea testelor transformative cu simulări complexe, utilizând
modele ale testelor aceluiaşi elev pe o perioadă mai extinsă de
timp şi interpretarea datelor ar fi mult mai eficientă in
învăţarea matematicii. Este totodată folositor şi interesant
integrarea acestor date din simulări cu metodele de data minning,
dar şi folosirea acestora în medii de învăţare virtuală.
Cel mai revoluţionar mod de evaluare sunt sistemele tutoriale ITS
care adaptează nivelul de dificultate după potenţialul elevului
şi nivelul lui de progres. Acest tip de programe indică
informaţii calitative despre muncă elevului.

E-evaluarea in educaţia matematică: beneficii
In concluzie, folosirea metodelor IT in evaluare
• poate ajuta prin renunţarea la aglomerarea produsă de testele
clasice pe hârtie
• poate testa diverse abilităţi de rezolvare a problemelor în
timp real
• poate fi extrem de folositor pentru utilizatori prin
feed-back-ul instantaneu, sau prin adaptarea la potenţialul
elevului
• poate imbunătăţi obiectivitatea printr-o notare
independentă şi riguroasă
• în matematică se pot utiliza foi de lucru Excel sau software
special (Geogebra)
• poate facilita o mai bună comunicare între şcoli şi
autorităţile specializate locale şi centrale
Acest nou tip de evaluare trebuie circumscris unei noi paradigme a
învăţării, în care noi obiective educaţionale se vor dezvolta.
Spre exemplu crearea de medii interactive care să conţină date
complexe, dar prezentate într-un mod uşor de controlat şi
reprezentat şi care pot să faciliteze punerea şi rezolvarea de
probleme.
Utilizarea pe scară mai largă a metodelor IT în generela va
facilita asimilarea mai rapidă a cunoştinţelor, dezvoltând în
acelaşi timp abilităţi cognitive, de comunicare, de lucru si
cooperare.
Provocări şi neajunsuri ( pe carele resimţim mai ales în
România)
• o infrastructură IT insuficientă în şcoli şi acasă
• lipsă unei viziuni coerente în această privinţă la nivel
guvernamental
• lipsa perfecţtionării profesorilor în crearea şi
administrarea uneltelor IT
• lipsa unor dovezi ştiinţifice şi a studiilor mai mari care
să se desfăşoare pe un timp mai lung şi care să dovedască
superioritatea acestor metode vis-a-vis de cele tradiţionale
• lipsa unei pedagogii coerente în folosirea eficientă a
metodelor IT
• pericolul tăierii comunicării elev-profesor

Pentru a dovedi eficienţa evaluării prin metode IT este necesar
ca profesorii să creeze, să dezvolte şi să implementeze într-un
mediu controlat aceste tipuri de evaluare şi să monitorizeze
progresul sau regresul elevilor, ajustând nivelul testării.
Pornind de la aceste premise ne propunem să dezvoltăm lecţii
interactive, teste on-line, şi în cadrul unor unităţi de
învăţare să studiem eficienţa rezultatelor elevilor de la 3
clase pe o perioadă de un an, după care vom publica rezultatele
acestei cercetări.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 5 evenimente

«NOIEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

8 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN