Stilul de învățare implică faptul că indivizii procesează informaţiile în diferite moduri, care implică latura cognitivă, elemente afectiv - emoţionale, psihomotorii şi anumite caracteristici ale situaţiilor de învăţare
Stiluri de învățare
Învăţământ gimnazial | Limba şi literatura română
Propus de: grigoriuanamaria | 07.04.2021 15:55 | Revista cadrelor didactice nr. 74/2021 | 1643 vizualizări
Stiluri de învățare
Prof. Grigoriu Anamaria
Școala Gimnazială Nr. 30 Timișoara
Acest chestionar a fost aplicat în data de 1 octombrie 2019 la un număr de 33 de elevi din clasa a VII – a de la Școala Gimnazială nr. 30 din Timișoara.
1) Când înveţi ceva nou, preferi...
a. Să foloseşti diagrame, postere, demonstraţii
b. Să primeşti instrucţiuni verbale
c. Să acţionezi pur şi simplu, să încerci găsirea soluţiilor
2) Când citeşti ceva, îţi place...
a. Să vizualizezi în mintea ta pasajele descriptive
b. Să te bucuri de dialogul personajelor
c. Uneori să te bucuri de cărţi de aventuri, acţiune
3) Când te concentrezi asupra unei sarcini, te simţi...
a. Distras(ă) de mişcare şi forfota din jurul tău
b. Distras(ă) de zgomote acolo unde înveţi
c. În dificultate dacă stai o perioadă lungă de timp pe scaun
4) Când rezolvi o problemă, alegi...
a. Să notezi datele problemei şi să desenezi soluţiile pentru a le vizualiza
b. Să vorbeşti cu cineva (sau cu tine însuţi / însăţi)
c. Să foloseşti obiecte concrete pentru a găsi soluţii
5) Dacă lucrezi într-o echipă, tu preferi...
a. Să urmăreşti intrucţiunile şi să te ghidezi după imagini
b. Să auzi explicaţiile pentru ceea ce ai de făcut prin mijloace audio-video
c. Să ignori sarcinile şi să acţionezi direct
6) Când indici direcţia pentru cineva, tu...
a. Vizualizezi traseul sau desenezi o hartă
b. Dai informaţii clare şi precise
c. Îţi mişti corpul, poziţia, gesticulezi pentru a o îndruma
7) Când urmărești un videoclip muzical, de obicei...
a. Acorzi mai multă atenție imaginilor care se succed
b. Acorzi mai multă atenție versurilor cântecului
c. Preferi să dansezi în timp ce rulează videoclipul.
ANALIZA REZULTATELOR
Chestionarul își propune să evidențieze anumite trăsături de personalitate ale elevilor care le influențează stilurile de învățare. O trăsătură de personalitate apare ca fiind „expresia unei relaţii specifice între <
Fiecare întrebare a chestionarului prezintă trei variante de răspuns. Răspunsurile de la punctul a) evidențiază stilul de învățare vizual, răspunsurilor de la punctul b) le corespunde stilul de învățare auditiv, iar răspunsurile de la punctul c) pun în evidență stilul de învățare tactil – kinestezic.
În urma aplicării chestionarului în anul școlar 2019-2020 rezultatele obținute de elevi au fost următoarele:
• Majoritatea a- stilului de învățare vizual (11 elevi)
• Majoritatea b - stilul de învățare auditiv (7elevi)
• Majoritatea c - stilului de învățare tactil- kinestezic (9elevi)
Figurile 1 și 2 ilustrate mai jos prezintă statistic faptul că elevii sunt diferiți, au stiluri diferite de învățare, deci prin urmare și profesorul va folosi strategii diferențiate de predare-învățare-evaluare.
Tabel 1. Date Stil invatare
Stil Număr elevi
Vizual 11
Auditiv 7
tactil- kinestezic 9
Figura 1. Stil invatare 2019 - valori
Figura 2. Stil invatare 2019 - procente
INTERPRETAREA REZULTATELOR
Ne dăm seama astfel că elevii preferă să înveţe în diferite moduri: unora le place să studieze singuri, să acţioneze în grup, altora- să stea liniştiţi deoparte şi să-i observe pe alţii. Alţii preferă să facă câte puţin din fiecare. Mulţi oameni învaţă în moduri diferite faţă de ceilalţi, în funcţie de clasă socială, educaţie, vârstă, naţionalitate, rasă, cultură, religie.
Stilul de învățare implică faptul că indivizii procesează informaţiile în diferite moduri, care implică latura cognitivă, elemente afectiv - emoţionale, psihomotorii şi anumite caracteristici ale situaţiilor de învăţare.
Astfel elevii care nu ştiu cum să înveţe, nu vor fi capabili să devină responsabili, autonomi, cu abilităţi şi atitudini folositoare pe tot parcursul vieţii, necesare pentru reuşita şcolară şi socială. Stilul de învăţare poate afecta rezultatele pe care elevii le obţin la şcoală. Cercetările demonstrează că atât elevii cu rezultate slabe cât şi cei cu rezultate bune reuşesc să-şi îmbunătăţească performanţele şcolare și atitudinea faţă de şcoală, atunci când îşi cunosc stilul de învăţare.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.