Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

STIMULAREA CREATIVITĂŢII ÎN CADRUL ORELOR DE COMUNICARE

Învăţământ primar | Limba şi literatura română

Propus de: 03monica | 17.08.2015 08:01 | Revista cadrelor didactice nr. 15/2015 | 3510 vizualizări

Creativitatea înseamnă posibilitatea de comunicare: copilul se află într-un contact continuu cu lumea sa interioară şi cu lumea sa exterioara. Creativitatea poate fi stimulatã la nivelul întregii clase cu ajutorul unor strategii adecvate.

STIMULAREA CREATIVITĂŢII ÎN CADRUL ORELOR DE COMUNICARE

PIP ACHIM MONICA
SC. GIMNAZIALA NR 2 ORBEASCA DE JOS
JUD. TELEORMAN

Creativitatea înseamnă posibilitatea de comunicare: copilul se află într-un contact continuu cu lumea sa interioară şi cu lumea sa exterioară.
Creativitatea poate fi stimulatã la nivelul întregii clase cu ajutorul unor strategii adecvate. Ea poate deveni o modalitate de învãtare cu multiple beneficii pentru şcolarii mici. Aceştia sunt de-a dreptul încântaţi sã li se ofere sansă sã-şi exprime gândurile şi sentimentele în moduri cât mai variate şi originale, jocurile de creativitate fiind un cadru optim în acest scop. Problema care se ridicã este aceea a efortului pe care îl vor depune atât elevii, cât şi învãtãtorul în realizarea obiectivelor propuse. Identificarea unor metode şi procedee care sã faciliteze stimularea creativitãţii, gãsirea unor cãi de activizare a învãtãrii, face viată şcolarã mai dinamicã, motivantã şi interesantã, învãtãtorului oferindu-i-se satisfacţii deosebite.
Dezvoltarea spiritului de observaţie, a gândirii şi imaginaţiei, dezvoltarea aptitudinilor de ordin caracterial pânã la setul directional al personalitãţii creatoare asigurã originalitatea în cazul exerciţiilor de limba românã. Supleţea şi originalitatea gândirii, gãsirea unor soluţii noi şi satisfacţia faţã de gãsirea acestora pot fi cultivate prin toate disciplinele de învãtãmânt, dar în special, pot fi utilizate în acest sens resursele oferite de studiul limbii şi literaturii române.
Lecţiile de limba românã oferã reale posibilitãţi de organizare şi desfãsurare a unor multiple activitãţi menite a dezvolta capacitatea de creaţie a elevilor. Dintre acestea pot fi amintite: povestirea cu schimbarea formei, povestirea prin analogie, continuarea povestirii, intercalarea unor noi episoade în povestiri, ilustrarea textelor literare, modelajul, dramatizarea povestirilor, realizarea compunerilor, crearea de poezii, ghicitori, alcãtuirea propoziţiilor dupã scheme date, transformarea vorbirii directe în vorbire indirectã şi invers.
Un loc important în dezvoltarea limbajului şi a vocabularului activ îl are utilizarea jocurilor didactice orale, asemenea activitãţi de învãţare oferă elevilor nu numai bucuria şi satisfacţia de a se juca, dar sunt şi un real prilej de dezvoltare a capacitãţilor de exprimare oralã şi în acelaşi timp de dezvoltare a capacitãţilor creative. Pentru că activitatea didacticã sã aibe o mai mare atractivitate pentru elevi, am utilizat o serie de jocuri didactice: “Sã gãsim familia cuvântului”, “Cine rãspunde repede şi bine?”, “Jocul însuşirilor”, “Ordonaţi şi transformaţi”, “Cele mai frumoase expresii”, “Unde sunt greşelile?”, “Eu spun una, tu spui multe”, “Eu, tu, el, noi, voi, ei”, “Cum nu este?”, “Cel mai bun povestitor”, „Spune cum e corect!”, „Unde e greşeala?”, “Litera se plimbã”, “Scară cuvintelor”.
Din categoria tehnicilor de simulare, utilizarea dramatizãrilor, a jocurilor de rol, cu prilejul cãrora elevii au fost puşi în situaţii imprevizibile reprezintă, de asemenea, activitãţi menite să dezvolte capacitatea de creaţie a elevilor. O altã modalitate de stimulare a creativitãţii este realizarea unei sarcini de muncã pe echipe. Elevii au fost împãrtiti în grupuri. Fiecare grup a strâns informaţii, le-a sintetizat şi le-a prezentat pe subteme, a realizat desene şi ansambluri care au reprezentat caracteristicile anotimpului vara.
Pentru o învăţare eficientă pusă sub semnul activizării elevilor, se impune implementarea metodelor moderne de predare într-un procent covârşitor, neexcluzând metodele şi procedeele tradiţionale cum ar fi: comunicarea, conversaţia, analiză lingvistică, fonetică, morfologică, lexicală, sintactică, ortografică, a punctuaţiei şi stilistică, învăţarea prin exerciţii, dar rolul covărşitor va fi preluat de brainstorming, metodă mozaic, a bulgărelui de zăpadă, a ciorchinelui, a galeriei, etc. Profesorul va deveni un mediator, iar lecţiile, experienţe de învăţare prin stimularea imaginaţiei şi creativităţii elevilor, care în acest mod, vor deveni adaptabili şi competitivi. Pentru această trebuie stimulate componentele creativităţii: ingeniozitatea, spontaneitatea, flexibilitatea, noutatea prin aplicaţii stimulative, interesante, plăcute.
În realizarea lecţiilor de recapitulare finală am avut în vedere o serie de exerciţii stimulative, care să cultive creativitatea şi imaginaţia elevilor.
1. Am început de la un cuvânt-cheie pentru a formula sarcini ce vizează compartimentele limbii: probleme de vocabular, sintaxă, semantică, morfologie, stilistică şi continuând cu exerciţii distractive în care să realizeze diferite asocieri, stimulând găsirea conexiunilor prin idei.
Pornind de la cuvântul PRIETENIE, am formulat sarcini de găsire a sinonimelor, antonimelor, integrarea în anumite contexte pentru a îndeplini diverse funcţii sintactice, alcătuirea familiei lexicale şi a câmpului lexical din care face parte cuvântul, grupuri vocalice, formarea unor figuri de stil pornind de la termenul în discuţie, enumerarea unor opere literare cu această temă, găsirea unor proverbe şi continuând cu exerciţii atractive în care să descopere o serie de metafore sau constituirea unei definiţii a termenului pornind de la fiecare litera a acestuia.
2. O aplicaţie asemănătoare constă în sugerarea a trei-patru cuvinte-cheie cu care elevii au alcătuit rime, dialoguri, naraţiuni, punând accent pe munca în echipă.
3. Un exerciţiu la fel de antrenant, dar şi amuzant este ”ştirea trăznită”. Prin amestecarea într-o urnă a o sută de cuvinte, fiecare elev va alege trei dintre acestea şi va compune o ştire trăznită, căreia colegul de banca îi va da un titlu. Lista poate conţine termeni precum: alfabet, bisturiu, cort, drojdie, finanţare, grindă, hienă, iod s.a.
4. Un exerciţiu ce stimulează imaginaţia ar fi găsirea de soluţii la unele întrebări neaşteptate.
Pe parcursul acestor activitati, am tinut seama de flexibilitatea, pasiunile elevilor, de aptitudinile lor, de curiozitate, increderea in sine, spontaneitatea gasirii unei solutii, incurajandu-i pe elevi cu diferite sfaturi. Au participat cu entuziasm, dorind sa dea raspunsuri originale de fiecare data.
Creativitatea nu are limite, trebuie doar să o stimulăm, să o activăm, eliminând caracterul descriptivist din acţiunea didactică şi adoptând o viziune nouă asupra limbii, ceea ce duce la formarea de competenţe şi performanţe în alegerea şi combinarea elementeleor componente ale sistemului limbii, într-o manieră personală.
Şcolarii creativi se diferenţiază de restul grupului prin diferite comportamente specifice, îşi dezvoltă în mod liber creativitatea. Foarte curioşi, vin cu soluţii neobişnuite, cu idei originale, au iniţiativa şi au un spirit de observaţie foarte dezvoltat, pun întrebări adecvate, fac conexiuni între elemente aparent fără nici o legătură, explorează noi posibilităţi, manipulează, controlează simultan mai multe idei, învaţă rapid şi uşor, au o memorie bună, imaginaţie vie, vocabular vast. Copilul şcolar este prin natura sa un creativ, datorită imensei sale curiozităţi, a freamătului permanent pentru a cunoaşte tot ceea ce se petrece în jurul sau. Un rol foarte important în stimularea creativităţii îl are motivaţia, atmosfera de lucru şi cadrul în care se desfăşoară activitatea. Pentru un copil este extrem de important să se simtă valorizat şi evidenţiat, atunci când realizează ceva, fiind impulsionat astfel şi pentru viitoarele activităţi.
.

Comentarii (5)

2 0

17.08.2015 14:10 Biaedy

Felicitari! Un material ce trebuie aplicat tot mai mult in practica noastra, a cadrelor didactice.

2 0

17.08.2015 21:57 03monica - Autor

Multumesc!

1 0

20.08.2015 21:14 rusunatalianic

Util material pentru unii din noi,cu siguranţă îl voi aplica.

0 0

20.08.2015 21:16 03monica - Autor

Multumesc pentru apreciere!

0 0

20.08.2015 21:23 03monica - Autor

buna seara! va recomand sa intrati si la concursul ,,SCOALA CREATIVA". Sunt proiecte creative foarte interesante. Am postat si eu unul ,,VLASTARELE SATELOR, DORNICE DE CUNOASTERE". Puteti sa comentati si acolo, daca va place filmuletul ! Multumesc!

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

3 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN