În decursul timpului s-a constatat că fabula are o deosebită valoare educativă, fiind ușor de folosit în procesul instructive-educativ și contribuind la formarea morală și intelectuală a copilului.
STUDIUL FABULEI
Învăţământ primar | Limba şi literatura română
Propus de: MelyCojo | 26.08.2022 09:26 | Revista cadrelor didactice nr. 90/2022 | 616 vizualizări
STUDIUL FABULEI
ÎNV. COJOCEA AURA MELANIA
ȘCOALA GIMNAZIALĂ NR. 1, LOC. DRAGOMIREȘTI-VALE, JUD. ILFOV
De ce mai este necesar să studiem în școală fabulele? În condițiile societății de astăzi, orientată masiv spre consum, și cu prea puțină răbdare în a mai citi o carte, considerăm că fabulele sunt ca o diversitate a genului literar studiat în programa școlară, făcând conexiuni între mai multe arii curriculare (om și societate, comunicare în limba română, religie, consiliere și orientare). La școlarul mic, unde nu putem utiliza un limbaj prea academic, personificarea unor animale cunoscute de ei pentru a ilustra anumite comportamente și trăsături umane este un lucru binevenit. Astfel facilităm formarea, asimilarea și utilizarea comportamentelor dezirabile, formăm o personalitate completă și complexă. Deși fabulele tind să devină un gen literar uitat și anacronic, este important să îi exploatăm potențialul educativ în școală. Personalitatea școlarului se află în plină formare și de aceea este ușor să lucrăm cu diverse instrumente pentru a obține o personalitate armonioasă. Prin abordarea textelor literare în orele de comunicare în limba română apropiem elevul de o lume a imaginarului și a fanteziei, în care acesta poate evada și din care va și extrage ceea ce i se potrivește propriei personalități. În formarea personalității școlarului un rol important îl are atât familia, cât și școala. Având în vedere că elevul culege informații de peste tot din jurul lui, trebuie să ne asigurăm că îi oferim cele mai bune resurse.
Cercetările realizate pe subiectul fabulelor sunt reduse, cu atât mai puțin în limba română. S-au realizat câteva cercetări internaționale cu privire la acest subiect, în special referitoare la fabulele lui Esop și înțelegerea acestora de către copii, înțelegerea învățăturilor fabulelor și modul în care acestea mai pot ajuta copiii ultimelor generații în dobândirea unor comportamente dezirabile în societate. Astfel s-a demonstrat că deși au apreciat povestirea faptelor și atitudinea personajelor copiii de vârste mai mici au avut probleme în a asimila un comportament sau în a înțelege morala fabulei. De asemenea s-a constatat că în general copiii răspund mult mai bine unor exemple și mesaje pozitive decât unora moralizatoare și acuzatoare cum este cazul învățăturilor unor fabule.
În decursul timpului s-a constatat că fabula are o deosebită valoare educativă, fiind ușor de folosit în procesul instructive-educativ și contribuind la formarea morală și intelectuală a copilului. Cu ajutorul fabulelor copilul este stimulat să observe, să analizeze, să compare, să sintetizeze și să tragă o concluzie în legătură cu un comportament sau atitudine. Prin stimularea acestor procese psihice superioare, fabulele contribuie și la dezvoltarea limbajului, gândirii, afectivității și intelectului în special.
Tendința principală în conceperea și realizarea procesului didactic este realizarea scopurilor vizate și obținerea unei eficiențe cât mai mare. În atingerea scopurilor este important să ținem cont de calitatea actului de învățare, iar acest deziderat se obține prin realizarea procesului de învățare în perspectiva unor obiective bine determinate și conceperea situațiilor de instruire - învățare, în concordanță cu obiectivele și conținuturile predate, centrarea activității pe organizarea, dirijarea și sprijinirea activității de învățare, promovarea activității personale a elevilor, dezvoltarea relației interactive profesor - elev.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.