Articolul prezintă folosirea tablei Smart în cadrul unei lecții de istorie. Este exemplificat, pentru fiecare moment al scenariului didactic, de la ,,Verificarea vechilor ancore" la ,,Tema ptr. acasă" modul cum poate fi utilizată tabla inteligentă.
Tabla SMART și lecția de istorie
Învăţământ gimnazial | Istorie
Propus de: stephanela | 25.02.2024 20:59 | Revista cadrelor didactice nr. 104/2024 | 377 vizualizări
Tabla SMART și lecția de istorie
Sturzu Elena Ștefania, Școala Gimnazială ,,Avram Iancu”, Școala Gimnazială SEB, București
Este un lucru ştiut că utilizarea unor strategii didactice bazate pe interactivitate asigură procesului de predare-învăţare-evaluare o mai mare eficienţă. În cadrul strategiilor, alegerea mijloacelor didactice este crucială pentru că, adaptate demersului didactic avut în vedere de profesor, dar şi categoriei de vârstă şi nivelului de pregătire al grupului de elevi cu care se lucrează, asigură formarea temeinică şi eficientă a competenţelor.
Tabla SMART şi dispozitivele adiacente ei ( vezi sistemul audio sau lampa videoproiectoare individuală) sunt unele dintre cele mai noi şi moderne mijloace didactice.
Aceste mijloace didactice pot fi utilizate în diverse momente ale lecţiilor. Pentru a fi mai expliciţi vom da câte un exemplu pentru fiecare în parte, în cadrul unei activităţi didactice susţinute la disciplina istorie.
Să luăm ca exemplu lecţia cu titlul ,,Popoare pe harta Orientului Antic". Această lecţie este predată elevilor din clasele a-V-a , în cursul primului semestru al anului şcolar.
Momentul de reactualizare a vechilor ancore- Se va verifica lecţia ,,Studiu de caz-Orașul stat- Babilon”. Pe o hartă afişată la tabla SMART, cu ajutorul lămpii videoproiectoare individuale, elevii pot marca cu X de diferite culori oraşele- stat sumeriene, mesopotamiene, indiene sau feniciene. Spre exemplu, cu roşu, vor marca cu un ,,X” oraşele stat- sumeriene, cu verde le vor marca pe cele mesopotamiene iar cu galben pe cele feniciene. În felul acesta se va verifica competenţe de plasare pe o hartă istorică a unor evenimente şi fenomene istorice specifice epocii antice. De asemenea se pot completa diverse enunţuri lacunare ce verifică competenţa de utilizare corectă a terminologiei de specialitate. Pornind de la ilustraţia ,,Porţii leilor din Babilon”- elevii pot descrie oraşul-stat cu acelaşi nume. De asemenea pe ilustraţia afişate pe tabla SMART elevii vor putea să marcheze motivele decorative specifice acesteia.
Legătura cu lecţia nouă- se va porni de la ilustraţia care înăţişează ,,Grădinile suspendate ale Semiramidei”şi povestea ridicării lor şi se va ajunge la noţiunile de ,,rege” şi de ,,regat”. Pe marginea acestor termini se vor realiza de către elevi 2 ciorchine nestructurate. Elevii vor folosi diferitele noanţe şi tipuri de linii şi vor complete treptat noţiunile care se vor înlănţui logic, pe marginea celor 2 termeni.
Captarea atenţiei- se va face un chiorchine nestructurat pornind de la noţiunea de ,,rege”. Elevii vor scrie ideile pe table SMART.
Predarea noilor cunoştinţe- pe table SMART se vor proiecta surse istorice scrise, cartografice şi iconografice, pe baza cărora elevii vor putea identifica: formarea regatului egiptean, organizarea lui internă, conducerea- ex de faraoni ( ilustraţiile care vor fi proiectate vor permite elevilor să identifice cu uşurinţă însemnele puterii faraonilor- coroana, pliciul de muşte, barba falsă, sceptrul ), cronologia Egiptului Antic etc.
Feed-back-ul- pe tabla SMART elevii vor completa o axă cronologică, un chiorchine structurat precum şi enunţuri lacunare. De asemenea pe o hartă oarbă a Orientului Antic, elevii pot completa , cu diverse culori, locul unde se găseau popoarele din Orientul Antic.
Tema pentru acasă-pornind de la o ilustrație afișată pe tabla Smart elevii vor avea de realizat o compunere cu titlul ,,Călător în Mesopotamia”—5-10 rânduri.
În urma lecţiilor desfăşurate pe baza tablei SMART s-a observat că elevilor le place următoarele:
- să scrie pe tablă;
- să şteargă însemnările făcute;
- să corecteze eventualele greşeli strecurate intenţionat de profesor;
- să marcheze pe hărţi sau ilustraţii;
- să dea pagina mai departe;
- să utilizeze creionul magic de marcare;
- să utilizeze toate funcţiile Word ale tablei;
-să realizeze scheme sau schiţeze;
-să descopere ecranul;
- sunt mai atenţi şi mai receptivi.
În cazul dotării şcolilor cu un astfel de mijloc didactic, recomandăm cu căldură utilizarea acestuia .
Bibliografie:
Laura Căpiţă, Carol Căpiţă,Tendinţe în didactica istoriei, Bucureşti.Ed. Paralele 45.
Ştefan Păun, Didactic istorie,Ed. Carte Universitară, Bucureşti.
Ion-Ovidiu Pânişoară, Comunicarea eficientă, Ed. Pollirom, Iaşi.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.