Şcoala cu
bune practici

70 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

TIC în studiul limbii și literaturii române

Învăţământ gimnazial | Limba şi literatura română

Propus de: nicole1008 | 31.07.2020 00:22 | Revista cadrelor didactice nr. 66/2020 | 2134 vizualizări

Mijloacele de comunicare (TV, presă, radio, cinema, Internet)
exercită o influenţă puternică asupra adolescenţilor, iar
acestea dețin un potenţial pedagogic ridicat care ar trebui
utilizat în procesul de educaţie.

Prin evoluţia societăţii, variația informaţiei şi
schimbările tot mai rapide din ultimii ani, impunerea
calculatorului în şcoală ca instrument didactic a fost
inevitabilă. Oferind un ajutor nepreţuit la disciplinele
exacte, prezenţa calculatorului la ora de limba şi literatura
română a fost respinsă la început. S-a vorbit despre clişee,
despre învăţarea mecanică, despre eliminarea creativităţii.
Amintim aici opinia lui Jean Piaget care afirmă: Învăţământul
programat conduce bine învăţarea, dar nu ajută deloc la creaţie
.
Conform unui studiu realizat în mai multe ţări europene, având
ca obiect utilizarea în activitatea didactică a tehnologiei
informaţiei şi comunicaţii, disciplinele din domeniul
comunicării se regăsesc printre disciplinele avantajate de
utilizarea T.I.C. .
Astfel, se estimează că primele discipline care pot utiliza T.I.C.
sunt:
• Ştiinţe (fizică, chimie, biologie): eficienţa utilizării
T.I.C. – estimată ca foarte eficientă în proporţie de 59,7%;
• Limbă și comunicare: eficienţa utilizării T.I.C. –
estimată ca foarte eficientă în proporţie de 57,4%;
• Geografie: eficienţa utilizării T.I.C. – estimată ca foarte
eficientă în proporţie de 50%;
Se poate observa că disciplinele pentru studiul limbii și
comunicării folosesc oportunităţile de vizualizare, comunicare,
de organizare grafică, de reprezentare oferite de noua tehnologie.
Software-urile educaţionale elaborate pentru studiul limbii române
pot furniza situaţii de învăţare în care elevii să uite, de
fapt, că învaţă, să îi determine să participe activ la
situațiile de învățare.
Bazându-ne pe activităţile de învăţare a limbii și
literaturii române în cadrul orelor de curs în care se
utilizează TIC, elevii pot fi antrenaţi în realizarea unor
produse precum: prezentări literare, afişe, grafice, reviste,
bloguri, forumuri, teste, diferite software-uri educaţionale,
jocuri, pliante publicitare, dicţionare on- line. Aceste produse
pot fi apoi, valorificate în cadrul unor activităţi educative
interactive, formând astfel competenţele de socializare şi de
comunicare.
Didactica limbii şi literaturii române oferă o mulțime de
metode, mijloace, procedee şi strategii educative care, aplicate cu
success prin utilizarea T.I.C, pot aduce satisfacţii şi rezultate
participanţilor la actul educativ.
În procesul educativ, la limba şi literatura română pot fi
utilizate cu succes toate metodele, procedeele şi strategiile
didactice tradiţionale. Studiul gramaticii limbii române şi al
literaturii presupune cumularea mai multor tehnici şi abordări. La
ora de limba română nu există metodă universal valabilă; pentru
fiecare scriitor, curent literar, lecţie de limbă şi comunicare
trebuie adoptate metode potrivite de predare în vederea obţinerii
succesului şcolar.
Folosirea instrumentelor T.I.C. în procesul de
predare-învăţare-evaluare a limbii și literaturii române este
mult apreciată de elevi. Utilizarea lor face lecţia mai uşoară
şi mai atractivă, în special când introducem elemente de
interactivitate şi de socializare, precum e-mailul, forumurile şi
videoconferinţele. Mulţi elevi, prin învăţarea independentă
şi folosirea unei varietăţi de noi tehnologii, devin mai
încrezători în forţele proprii şi procesul de învăţare
pentru ei devine mai ușor. În acest context, competenţele
specifice limbii române pot interacţiona în foarte mare măsură
cu competenţele cheie T.I.C., rezultând activităţi moderne de
predare-învăţare-evaluare.
Văzută astăzi ca o metodă didactică de ultimă oră, instruirea
asistată de calculator îşi are originea în instruirea
programată. Instruirea programată este o strategie care constituie
o aplicare a principiilor ciberneticii la procesul de
învăţământ .
După Sorin Cristea, instruirea asistată de calculator reprezintă
o metodă didactică/de învăţământ, care valorifică
principiile de modelare şi de analiză cibernetică a activităţii
de instruire în contextul noilor tehnologii informaţionale şi
comunicaţionale, caracteristice societăţii de tip postindustrial.

Instruirea programată şi instruirea asistată de calculator se
regăsesc în tratatele de pedagogie alături de metode precum
explicaţia, demonstraţia, problematizarea, brainstorming-ul.
Motivele pentru care nu au fost utilizate aceste metode până acum,
ar fi : aplicarea lor cere dotări speciale (calculatoare) care abia
în ultimii ani au pătruns în şcoli (de obicei metoda era
utilizată experimental); evoluţia inteligenţei artificiale a
contribuit la răspândirea resurselor Tehnologiei Informaţiei,
până acum câţiva ani acestea fiind inaccesibile.
Sugestii pentru folosirea T.I.C. în formarea competenţelor
specifice limbii și literaturii române :

Competenţe specifice Exemple de activităţi TIC
Receptarea mesajelor transmise oral sau în scris în diferite
situaţii de comunicare

- realizarea şi rezolvarea unui puzzle lingvistic;
- exerciţii de punere în corespondenţă: imagine- cuvânt,
cuvânt-imagine;
- ilustrarea prin desen a unui text citit;

-
- jocuri educaţionale de gramatică, jocuri de puzzle;
Producerea de mesaje orale sau scrise adecvate unor anumite contexte
de comunicare - reprezentarea grafică a unui minirebus;
- realizarea unui document care să cuprindă un dialog imaginar, pe
o temă dată;
- realizarea unei invitaţii, a unei scrisori; concurs de
ghicitori propuse;
Realizarea de interacţiuni în comunicarea orală sau
scrisă - realizarea unui document care să cuprindă un dialog
imaginar, pe o temă dată;
- întocmirea unei pagini web personale
- realizarea unui blog personal
Transferul şi medierea mesajelor orale sau scrise în situaţii
variate de comunicare - realizarea unui referat pe o temă dată
utilizând o enciclopedie, o bibliotecă sau un dicţionar online
- realizarea unui album de artă cu informaţii şi imagini extrase
dintr-o enciclopedie online;
- realizarea de pagini web cu conţinut interdisciplinar
- realizarea de pagini web specifice unor evenimente

De asemenea, putem utiliza în cadrul orelor de limba și literatura
română sistemul A.E.L. În şcoala românească a fost implementat
de câţiva ani un sistem virtual de educaţie A.E.L. (Advanced
E-learning sau Asistent Educaţional pentru Licee). A.E.L. este o
platformă educaţională complexă oferită de Ministerul
Educaţiei şi de Siveco; le sunt propuse elevilor o serie de
lecţii interactive în format electronic pentru numeroase
discipline.
Acest sistem are următoarele avantaje: AeL este o soluţie
completă de eLearning oferind facilităţi de gestionare şi
prezentare de diverse tipuri de conţinut educaţional precum
materiale interactive tip multimedia, ghiduri interactive,
exerciţii, simulări, jocuri educaţionale şi multe altele
La disciplinele umaniste aceste lecţii aproape că lipsesc.
Specificul disciplinei limba şi literatura română face ca o serie
de clasificări, teste grilă, tipuri de itemi să nu poată fi
aplicate având în vedere aspecte precum creativitatea,
originalitatea şi subiectivitatea la nivelul conţinuturilor
didactice. De aici derivă dificultatea formalizării lecţiilor
pentru a fi tratate computerizat.
Observăm că, profesorul de limba română, dispunând de o
imaginație bogată, poate implementa cu succes, în cadrul orelor,
noile tehnologii. Însă, nu este corect să ne imaginăm, în
situaţia actuală, că apariţia şi implementarea tehnologiilor
moderne vor face să dispară cărţile sau tabla din sălile de
clasă. Studiul unei opere literare va presupune întotdeauna
lectura unei cărţi şi formarea deprinderilor pentru interpretarea
ei. Tehnologiile viitorului propun, alături de modalităţile
tradiţionale de studiu, şi alte abordări care au o bază
conceptuală nouă, însă nu exclud nimic, ci completează, oferind
noi puncte de vedere asupra unei anumite probleme sau direcţii de
studiu.

Bibliografie:
CUCOȘ, C., 2006, Informatizarea în educaţie, Editura Polirom,
Iaşi;
GHEORGHE, M., 2005, Tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor,
Editura Corint, Bucureşti
CRISTEA, S., 2000, Dicţionar de pedagogie, Editura Litera
Internaţional, Chişinău-Bucureşti
NICOLA, I., 1996, Tratat de pedagogie şcolară, Editura
Didactică şi Pedagogică, Bucureşti
PIAGET, J., 1972, Psihologie şi pedagogie, Editura
Didactică şi Pedagogică, Bucureşti

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 10 evenimente

«NOIEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Gânduri la începutul anului școlar 24/25. Votați dar vă rugăm să și comentați!

184 voturi | 11 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN