Orice metodă modernă aplicată stimulează activitatea creatoare a elevilor, asigurând antrenarea tuturor la muncă, îndeplinirea sarcinilor date şi integrarea cu succes în societate
Utilitatea metodelor moderne în însuşirea cunoştinţelor matematice la ciclul primar
Învăţământ primar | Matematica
Propus de: fermina | 06.01.2022 09:58 | Revista cadrelor didactice nr. 81/2022 | 406 vizualizări
Utilitatea metodelor moderne
în însuşirea cunoştinţelor matematice la ciclul primar
Prof.înv.primar Avram Fermina
Șc Gimnazială ,,I.D.Sirbu”Petrila
,,A-i pune elevului probleme de gândire – spunea Eugen Rusu – dar mai ales a-l pregăti să-şi pună singur întrebări, este mult mai important decât a-l conduce spre rezolvarea acestora prin modalităţi stereotipe învăţate.”
În orice domeniu ar activa, omul societăţii contemporane trebuie să posede cunoştinţe de matematică .Tendinţele actuale consacră o atenţie specială dezvoltării gândirii matematice a elevilor, exersând-o în direcţia cultivării creativităţii. Se lasă copilului mai multă libertate de alegere a tehnicilor şi strategiilor de calcul , pentru a asigura o motivare temeinică a învăţării acestei discipline, pentru a tenta elevii la o învăţare participativă printr-un efort personal .
Didactica modernă a matematicii acordă un loc prioritar parametrilor metodologici ai acţiunii educaţionale, în speţa complexului de metode, tehnici și procedee didactice.
Deşi învăţătorul proiectează complexul de metode în strânsă corelaţie cu celelalte componente structurale, metodele dispun de o oarecare autonomie, în sensul că utilizarea unei metode permite acestuia să realizeze un spectru mai larg de obiective, să articuleze mai multe unităţi de conţinut. Din acest punct de vedere, metoda didactică are statutul unui instrument operaţional al acţiunii care orientează comportamentul elevilor spre ceea ce trebuie făcut şi cum trebuie făcut.
Sunt considerate active acele metode care nu încorsetează elevul într-o reţea de expresii fixe sau de reguli rigide, ci care rezervă o pondere crescândă elevului în interacţiunea lui cu obiectele învaţării, care determină un maximum de activism al structurilor operaţional-mintale în raport cu sarcinile de învăţare în care este angajat acesta.
Eficienţa acestor metode constă în capacitatea fiecărui învăţător de a le utiliza în procesul de însuşire a cunoştinţelor matematice, constă în modul în care fiecare cadru ştie să-i antreneze pe elevi pe parcursul acestor ore.
Dintre metodele didactice specifice învăţării active şi învăţării prin cooperare, nou apărute în sistemul de predare-învăţare, brainstorming-ul, mozaicul şi metoda cadranelor s-au dovedit eficiente în matematică .
Brainstorming-ul, „furtuna în creier”, este o metodă prin care grupul obține o producție de idei,emise spontan și în afara oricărei forme de evaluare,este o metoda în care imaginația creativă, emiterea de idei cât mai neobișnuite,absurde este posibilă iar criticarea ideilor este anulată temporar.Este o metodă de rezolvare de probleme prin stimularea creativităţii şi poate fi utilizată cu uşurinţă la orice lecţie. Un exemplu la îndemână este chiar în activitatea de compunere de probleme.
Mozaicul sau “metoda grupurilor interdependente” (team-learning) presupune învăţarea prin cooperare la nivelul grupului şi predarea achiziţiilor dobândite de către fiecare membru al grupului unui alt grup.
Metoda cadranelor este o metodă grafică, eficientă pentru selectarea,clasificarea şi sintetizarea informaţiilor. Se poate folosi cu success în toate etapele lecţiei. Metoda cadranelor se foloseste cu succes frontal şi individual, în rezolvarea problemelor prin metoda figurativă, la clasa a IV-a. Am considerat această metodă eficientă deoarece a delimitat clar în mintea copilului etapele pe care trebuie să le parcurgă pentru a obţine rezultatul problemei.
Oricare metodă modernă aplicată stimulează activitatea creatoare a elevilor, asigurând antrenarea tuturor la muncă, îndeplinirea sarcinilor date şi integrarea cu succes în societate.
Bibliografie
• Ionescu M., Chiș V., Strategii de predare și învățare, Editura Științifică, București,1992
• Lupu C., Metodica predării matematicii, Editura Paralela 45, Pitești,1998
• Noaghi S.D.,Irimie A.N., Îndrumări metodice pentru predarea matematicii la clasele I-IV,2006
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.