Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

UTILIZAREA CALIFICATIVELOR ȘI A NOTELOR ÎN EVALUARE LA MATEMATICĂ

Învăţământ gimnazial | Matematica

Propus de: steliana_marginean | 12.03.2017 20:25 | Revista cadrelor didactice nr. 37/2017 | 5343 vizualizări

Evaluarea este o acțiune complexă ce include operații de măsurare, apreciere și decizie și este privită, de cele mai multe ori, ca și o reflecție a activității cadrelor didactice în procesul intructiv-educativ.

În procesul instructiv – educativ, alături de predare – învățare, evaluarea este o componentă esențială care furnizează informații despre calitatea și finalitatea acestuia. Evaluarea este definită ca fiind un proces de comparare a rezultatelor activității instructiv-educative cu obiectivele planificate (evaluarea calității) sau cu rezultatele anterioare (evaluarea progresului).
Rezultatele școlare reprezintă indicatorul principal în aprecierea eficacității activității didactice. În varietatea complexă a rezultatelor școlare distingem: cunoștințe, capacități intelectuale, conduite ale elevilor, deprinderi, atitudini, interese, motivații, etc. Raportându-ne la acestea putem evalua: volumul informației acumulate, capacitatea de a efectua operații logice asupra conținuturilor asimilate (analiza textului problemei, înțelegerea noțiunilor prezentate în enunțul problemei, capacitatea de a sintetiza datele problemei, capacitatea de realizare a unui desen pe baza datelor identifcate, etc.), gradul de stăpânire a deprinderilor, capacitatea de aplicare a noțiunilor deja învățate pentru rezolvarea problemelor (capacitatea de interpretare și transpune în limbaj matematic a datelor problemei pentru a le utiliza în rezolvarea acesteia), etc.
Evaluarea este, de cele mai multe ori, considerată un subiect sensibil deoarece efectele acțiunilor evaluative se fac simțite nu numai în interiorul sistemului educațional, ci și în afara lui, respectiv în plan cultural și social. Pe de altă parte, între instruire – învățare – evaluare există o relație de intercondiționare reciprocă, fiecare dintre ele raportându-se la celelalte. Nu vom putea evalua ce nu am predat și nu s-a învățat anterior de către elevi dar nici nu are sens să predăm și să cerem elevilor ceva ce nu vom evalua.
Aprecierea rezultatelor școlare se materializează de cele mai multe ori prin notare. În sistemul românesc de învățământ se folosesc în evaluare calificative și note.
La ciclul primar, de peste 10 ani, s-a introdus notarea prin calificative: insuficient, suficient, bine, foarte bine. Utilizarea fiecărui sistem de notare prezintă avantaje și dezavantaje. În ceea ce privește acest tip de notare, prin calificative, iată câteva dintre avantajele și dezavantajele lui.

Printre avantajele acestui tip de evaluare se numără:
 se respectă particularitățile de vârstă ale copilului (copii în clasele mici nu au noțiunea notelor comparativ cu nivelul de cunoștințe, pe când folosind calificative acestea se apropie mai mult de nivelul lor de înțelegere);
 se creează o atmosferă plăcută de învățare (fiecare calificativ poate fi însoțit de o anumită imagine elocventă);
 dispare stresul notelor;
 creează un climat mai plăcut între școală și familie;
 copii sunt deja familiarizați cu aceste cuvinte și cu sensul lor;
 nu realizează o ierarhizare atât de clară comparativ cu folosirea notelor în evaluare;
 permite acordarea de diplome și premii mai multor copii care au calificativ foarte bine și bine.

Desigur există și câteva dezavantaje, dintre care:
 elevii foarte buni nu sunt foarte bine evidențiați, nerealizându-se o ierarhie clară;
 presupune mai mult efort din partea cadrului didactic în stabilirea mediei finale;
 copii, dar și unii părinți, prezintă anumite dificultăți în transformarea unui calificativ în notă;
 facilitarea unei tranziții mai grele, pentru anumiți elevi, din ciclul primar în ciclul gimnazial.

Pe de altă parte, evaluarea prin note, are și ea avantajele și dezavantajele ei. Dintre avantaje amintesc aici:
 permite o ierarhizare mai clară a grupului de elevi;
 stimulează competiția;
 reflectă mai bine nivelul de cunoștințe al elevului;
 permite stabilirea mediilor foarte ușor;
 permite recunoașterea meritelor elevilor foarte buni și silitori.

Ca și dezavantaje:
 elevii sunt mai stresați;
 poate afecta relația profesor – elev – cadru didactic;
 impune o supraveghere mai atentă a elevului din partea părinților, dar și a cadrelor didactice;
 nu încurajează spiritul de echipă.
Trecerea de la evaluarea prin calificative la evaluarea prin note creează de cele mai multe ori fustrare în rândul elevilor, o stare de nesiguranță asupra nivelului de cunoștințe acumulat. Notele mari sau calificativele foarte bine sunt o dovadă a calității acțiunilor educative desfășurate cu elevii.
Pentru a se putea face o trecere cât mai ușoară de la calificative la note ar trebui introduse mai multe calificative, astfel încât elevul să poată face o transformare mai ușoră a acestora în note.

Bibliografie:
 Crețu Daniela, Pedagogie și elemente de psihologie pentru formarea continuă a cadrelor didactice, Editura Universității ,,Lucian Blaga” Sibiu, 2004
 Cucoș Constantin, Pedagogie, Editura Polirom, Iași, 2008

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

66 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN