Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

UTILIZAREA METODELOR ACTIV- PARTICIPATIVE ÎN PREDAREA MATEMATICII - METODA ,,FLOAREA DE LOTUS”

Învăţământ gimnazial | Matematica

Propus de: steliana_marginean | 11.03.2017 12:55 | Revista cadrelor didactice nr. 37/2017 | 8743 vizualizări

Utlizarea metodelor activ participative poate facilita elevilor o mai bună întelegere a noțiunilor, o gestionare mai eficientă a timpului alocat procesului educativ, alternarea lucrului individual cu cel în echipă.

Se vorbește mereu de îmbunătățirea procesului de învățare – predare – evaluare, de folosirea unor metode și tehnici cât mai atractive, centrate pe dezvoltarea la elevi a comptențelor cheie. Metodele activ-participative se caracterizează printr-o permanentă deschidere la înnoire și la inovație. Metodele active participative îi permit elevului să-și folosească tipul de inteligență predominant (după Howard Gardner): verbal-lingvistică (a cuvintelor), logico-matematică (a numerelor și a rațiunii), vizual-spațială (a imaginilor, a desenului și a picturii),musical-ritmică (a tonului, ritmului și a timbrului), corporal - kinestezică (a corpului), interpersonală (a interacțiunilor sociale), intrapersonală (a autocunoașterii) și naturalist (a tiparelor, a regularităților și a comportamentelor).

Metoda sau tehnica Lotus este o astfel de modalitate interactivă de lucru în grup. Ea oferă posibilitatea copiilor de a stabili relaţii între noţiuni, între cunoştinţe, pe baza unei teme principale din care derivă alte teme (tot atâtea câte petale are floarea de lotus – se poate adapta în funcție de lecția la care este aplicată metoda).
În stabilirea obiectivelor unei lecții având la bază utilizarea metodelor activ participative trebuie întotdeaune utilizate verbe de mișcare, cum ar fi: să identifice, să construiască, să aplice, să demonstreze, să utilizeze, etc.
Un exemplu eficient de folosire a acestei metode este la clasa a VII-a, la unitatea Patrulatere, pentru ora de recapitulare.
Primul pas este acela de a împărți clasa pe grupe, tot atâtea căte petale are floarea de lotus. Impărțirea pe grupe a clasei de elevi poate fi făcută prin tragere la sorți sau ținându-se cont de capacitățile copiilor, afinitățile dintre ei. Unul dintre obiectivele utilizării acestei metode este acela de a dezvolta copiilor spiritul de echipă, modul de a relaționa cu colegii de clasă și nu în ultimul rând de a le dezvolta abilități de comunicare în cadrul grupului.

Etapele ce trebuie parcurse în folosirea metodei „Floarea de Lotus”:
• Construirea schemei/diagramei;

• Plasarea temei principale în mijloc;
• Fiecare grupă de elevi analizează/se gândește asupra unor conținuturi/cunoștințe/idei despre tema principală. Apoi, pe rând, câte un reprezentant din fiecare grupă, completează câte o petală a florii;
• Fiecare grupă primește câte o temă de pe o petală pentru a o analiza separat.

Bineîntețes că metodele activ – participative nu pot înlocui în totalitate metodele tradiționale de predare – învățare – evaluare. Dar există multe avantaje a utilizării acestor metode, printre ele numărându-se:
• Stimularea creativității la elevi;
• Stimularea imaginației;
• Sporirea încrederii în forțele proprii;
• Asigurarea unei mai bune aplicabilități practice a noțiunilor învățate;
• Dezvoltarea unor capacități cognitive, afective, de relaționare;
• Dezvoltarea spiritului de echipă;
• Dezvoltarea capacității de autoevaluare;
• Creșterea stimei de sine.

Metodele active participative încearcă să facă elevul să gândească independent, să înțeleagă cu mai multă ușurință, să rețină mai ușor și pentru o perioadă mai lungă de timp noțiunile asimilate, să aplice cât mai eficient ceea ce a învățat. Rolul metodelor didactice active participative este acela de a crea un context situațional, astfel încât cel care învață să fie angajat și să participe în mod activ la realizarea obiectivelor predării, să asigure transformarea lui în subiect al propriei formări.

Bibliografie:
1. Cucoș Constantin, Pedagogie, Editura Polirom, Iași, 2008
2. Berben Silvia, Metode interactive de grup, Ghid metodic, Editura Arves, Craiova, 2002

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

66 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN