Articolul se refera la participarea la o mobilitate intr-un proiect
european Erasmus+.
UTILIZAREA METODELOR INOVATOARE ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ
Învăţământ liceal | Toate disciplinele
Propus de: rotarucor | 29.07.2016 15:39 | Revista cadrelor didactice nr. 32/2016 | 1856 vizualizări
Ultimii ani au adus cu ei o creștere însemnată a importanței
utilizării tehnologiei informatice în activitatea curentă cu
elevii, la toate disciplinele. Apariția unor noi dispozitive și
dezvoltarea celor vechi a condus și la sporirea posibilităților
de realizare a unor lecții moderne, utile și atractive. În cadrul
Liceului Teoretic „Emil Racoviță” din Galați, la alcătuirea
Planului de Dezvoltare Europeană (PDE) am considerat că trebuie
să vizăm drept ținte strategice următoarele:
Îmbunătăţirea realizării competenţelor de bază în
materie de ştiinţe şi tehnologie prin formarea profesorilor de
ştiinţe pentru dobândirea unor metode cu valoare formativă şi
care utilizează TIC;
Dezvoltarea unor programe educaţionale pentru elevii
defavorizaţi (elevi cu handicap rromi, elevi din mediul rural),
corespunzătoare nevoilor acestora;
Creșterea eficienței educației prin utilizarea instrumentelor
TIC, a practicilor și resurselor educaționale deschise, ce permit
o învățare mai personalizată şi o mai bună utilizare a
resurselor.
Am propus și a fost aprobat Proiectul Erasmus+ „ Educație
formativă și incluzivă prin instrumente și strategii didactice
inovatoare”, cu derulare în perioada 2015-2017. Au fost
selectați 12 profesori pentru mobilități, organizați în 5
fluxuri, în Italia, Spania, Finlanda, Suedia și Marea Britanie. Eu
am participat la cursul cu titlul: „DIGITAL CLASSROOM: USING ICT
IN EDUCATION” în perioada 13-22.06.2016 la Barcelona, în Spania.
Cursul a început cu prezentarea instrumentelor moderne de stocare
și editare a informațiilor: Google Drive, One Drive, Drophboox și
Office 365 ( cloud services).
O mare importanță am acordat lucrului pe platforma educațională
Edmodo. Aceasta permite comunicarea conținuturilor, distribuirea
de chestionare, sarcini de lucru, gestionarea comunicării cu
elevii, colegii profesori și părinții. Kahoot este o platformă
gratuită de învățare bazată pe joc și tehnologie
educațională, lansată în 2013 și care se adresează tuturor
disciplinelor. Putem alcătui quizzes sau utiliza unele deja create,
cu adăugarea unor secvențe media. Materialele realizate pot fi
partajate. Socrative este sistem de evaluare a elevilor, care le
permite acestora să participe utilizând smartphone-uri, laptop-uri
și tablete, la activitățile create de profesor. În cadrul
evaluării care poate fi sumativă sau formativă, profesorul poate
introduce în plus față de standardul A / F întrebări cu mai
multe variante de răspuns și chiar cu formularea de răspunsuri
scurte. Profesorul poate urmări modul în care au răspuns elevii;
un raport cu privire la răspunsuri poate fi livrat ulterior.
Socrative extinde învățarea și în afara clasei, deoarece elevii
pot finaliza îndeplinirea sarcinilor de lucru de oriunde. De
asemenea, elevii pot fi grupați în echipe, ceea ce este valabil
și la Kahoot.
În partea a doua a cursului accentul s-a pus pe realizarea de
pagini web. Wix.com este o platformă de dezvoltare web bazată pe
cloud, care permite utilizatorilor să creeze site-uri web HTML5 și
site-uri mobile, prin utilizarea instrumentelor lor de drag and drop
on-line. Utilizatorii pot adăuga funcții cum ar fi plug-in-uri
sociale, e-commerce , formulare de contact, e-mail marketing, și
forumuri ale comunității site-urile lor web folosind o varietate
de aplicații Wix.
WordPress este un software web utilizat pentru a crea un site
frumos sau un blog. WordPress este atât gratuit, cât și de
neprețuit, în același timp.Peste 60 de milioane de oameni au ales
WordPress pentru ceea ce pe web ei numesc "acasă". Weebly este un
un serviciu web-hosting, cu un constructor de site-ul drag-and-drop.
Compania concurează cu Wix.com, Webs, WordPress .com,
Squarespace.com, Jimdo, Yola, SnapPages și alte aplicații de
web-hosting și de creare de site-uri web. În urma studierii
acestora am avut drept sarcină de lucru crearea unei pagini web.
La ultimele cursuri am studiat alte aplicații:
Plickers este un instrument de evaluare pentru profesori. Ceea
ce face Plickers diferit este faptul că elevii nu au nevoie de nici
un fel de dispozitiv pentru a participa. Ei pur și simplu dețin o
fișă specială și un facilitator utilizează dispozitivul iPad,
iPhone sau Android pentru a captura imagini de pe fișele lor.
Programul este capabil să citească fișele și să dea rezultatele
instantaneu. Trebuie să avem un smartphone sau o tabletă care să
permită descărcarea aplicației Plickers. Profesorii trebuie să
creeze un registru al clasei pentru a înregistra rezultatele
obținute.
Versal - De la cursuri complete la temele pentru acasă rapide
și proiecte produse de elevi, asigură crearea unor experiențe
interactive de învățare online. Versal este un mod nou pentru
orice profesor de a crea cursuri și secvențe didactice on-line
interactive și captivante. Cu aplicația Chrome, oferirea de
lecții online eleviilor este foarte ușoară.
Schoology este un sistem de management al învățării pentru
școli, licee, instituții de învățământ superior și
corporații ce permite utilizatorilor să creeze, să gestioneze și
să împărtășească conținut și resurse. Cunoscut ca un sistem
de management al cursului sau mediu virtual de învățare,
platforma cloud oferă instrumente pentru a gestiona orice clasă
sau mediu de învățare mixtă. Familiar utilizatorilor de
Facebook, serviciul include înregistrări de prezență, gradebook
on-line, teste și chestionare, teme pentru acasă. Interfața de
social media facilitează colaborarea între o clasă, un grup sau o
școală.
Pe parcursul activității au fost analizate permanent produsele
realizate de noi și am încercat să le îmbunătățim.
Pregătirea didactică și lingvistică în limba engleză, limba de
desfășurare a cursului, mi-a fost foarte utilă. Am putut să
comunic și să împărtășesc experiența mea profesională cu
colegii de la curs și cu formatorul.
Pregătirea culturală a constat în consultarea unor cărți de
călătorie și albume de artă de la Biblioteca Județeană
„V.A.Urechia”, precum și a unor site-uri, toate descriind
frumusețea și grandoarea Barcelonei. Am vizitat: Sagrada Familia,
Parcul Guell, Muzeul Național de Arta Catalană – MNAC, acvariul,
Piața Spania, cu minunata fântână arteziană, Las Ramblas,
Cartierul Gotic, Poble Espanyol și multe altele. Impresiile pe care
le am după participarea la curs depășesc așteptările pe care
le-am avut.
Contactele umane pe care le-am stabilit mă vor putea ajuta în
realizarea de noi proiecte. Consider că participarea mea la
această mobilitate va conduce la perfecționarea activității mele
didactice, prin utilizarea unor metode moderne, prin integrarea
accentuată a ICT în activitatea la clasă.
PROF. CORINA ROTARU
DIRECTOR ADJUNCT AL
LICEULUI TEORETIC „EMIL RACOVIȚĂ”,
GALAȚI
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.