Folosirea calculatorului în orele de matematică face învăţarea matematicii mai atractivă, dar permite şi obţinerea unor rezultate mai bune în progresul de învăţare a elevilor.
Utilizarea TIC în cadrul orelor de matematică
Învăţământ gimnazial | Matematica
Propus de: VioricaNita | 24.02.2021 22:15 | Revista cadrelor didactice nr. 70/2021 | 2522 vizualizări
Utilizarea TIC în cadrul orelor de matematică
Prof. Viorica NIȚĂ
Școala Gimnazială Aurel Solacolu, Ogrezeni
Una din metodele moderne care este tot mai mult folosită atât în predarea matematicii, dar şi a altor discipline este Instruirea asistată de calculator. Folosirea calculatorului în orele de matematică face învăţarea matematicii mai atractivă, dar permite şi obţinerea unor rezultate mai bune în progresul de învăţare a elevilor. Utilizarea calculatorului în procesul de învăţământ devine o necesitate în condiţiile dezvoltării accelerate a tehnologiei informaţiei. Pentru noile generații de elevi, deja obisnuite cu avalanşa de informaţii multimedia, conceptul de asistare a procesului de învăţământ cu calculatorul este o cerinţă intrinsecă.
Potențialul tehnologiilor informației și comunicării pentru îmbunătățirea predării și pentru eficientizarea învățării este uriaș, însă depinde de câțiva factori, capacitatea cadrului didactic de a le integra în activitatea didactică, de sprijinul și deschiderea întregului colectiv de profesori şi de manageri școlari, precum și de resursele tehnologice disponibile. Infrastructura școlară asigură în proporție însemnată accesul la laboratorul cu computere și conectivitatea la internet. Existența softului educațional în școală ar putea fi o problemă ca și posibilitatea de timp sau spațiu de pregătire în cadrul școlii. Cadrele didactice găsesc totuși modalități complementare pentru nevoia de utilizare a computerului, mai ales că pregătirea lecțiilor se desfășoară preponderent în spațiul personal.
Din punctul meu de vedere, din ceea ce am constatat din experiența la clasă de-a lungul anilor, o contribuție semnificativă a integrării TIC în învăţare este dezvoltarea competenţelor cheie ale elevilor, cum ar fi transdisciplinaritate, interdependenţa pozitivă, responsabilitatea individuală, formarea şi dezvoltarea capacităţilor sociale. Succesul grupului depinde de efortul depus în realizarea sarcinii de către toţi membrii lui, fiecare membru al grupului îşi asumă responsabilitatea sarcinii primite și comunică unii cu alții pentru a rezolva exercițiile și problemele primite ca sarcină de lucru.
Integrând TIC în învăţare, permitem accesul elevilor la cunoaştere ştiinţifică şi tehnologii performante, colectarea de date pentru proiecte ştiinţifice şi organizarea lor sub formă grafică, efectuarea de simulări şi modelarea unor procese matematice.
Învățarea matematicii, de exemplu, trebuie privită atât din punct de vedere conceptual cât și ca o tehnică de calcul eficace. Studiul matematicii, mai mult ca la oricare altă disciplină, nu există în afara muncii individuale a elevului cu stiloul pe hârtie.
Matematica este una dintre cele mai vechi științe, are o istorie milenară din care putem oferi inspirat informații care să-i conducă într-un mod incitant pe elevi spre izvoarele însușirii experienței generațiilor anterioare, informații pe care, este adevărat, le putem găsi la un click distanță. Însă comunicarea orală are o mare flexibilitate putând să ofere discursului profesorului, în funcție și de calitățile oratorice ale acestuia, spontaneitate și putere de adaptare la specificul temei. Profesorul poate sesiza reacțiile spontane ale colectivului de elevi și-și poate adapta modalitățile de comunicare a informației pentru a atinge maximul obiectivelor propuse. Atunci când comunicarea se face la distanță sau prin intermediul unui ecran acest lucru este imposibil.
Prezența tehnologiilor informaţiei şi comunicării in cadrul lecției este de neconceput astăzi, dat în predarea matematicii, nu putem să renunțăm total la metodele clasice, ele dovedindu-și eficiența de-a lungul timpului.
Folosirea calculatorului în orele de matematică aduce un element de noutate în cadrul lecţiilor, prin construirea unor grafice de funcţii sau prin parcurgere interactivă a unor secvenţe de învăţare. Un exemplu de folosire a calulatorului în cadrul orelor de matematică este folosirea aplicaţiei Microsoft Excel la lecţiile de aplicaţii la trigonometrie.
Bibliografie:
• Făt Silvia, Labăr Adrian Vicențiu, Eficiența utilizării noilor tehnologii în educație, ”EduTIC”, 2009.
• Conf. univ. dr. Seceleanu Andra, Prof. univ. dr. Papari Adrian Cristian, Prof. univ. dr. Papari George Daniel, 2012, Curs pentru formarea continuă a profesorilor de matematică și științe economice in societatea cunoașterii, Editura fundaţiei „Andrei Şaguna”, Constanţa, 121-160.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.