Şcoala cu
bune practici

49 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

VALENŢELE FORMATIVE ALE PROGRAMELOR EDUCAŢIONALE BAZATE PE METODE ACTIV - PARTICIPATIVE

Învăţământ primar | Toate disciplinele

Propus de: dediucamelia | 23.07.2016 07:18 | Revista cadrelor didactice nr. 32/2016 | 997 vizualizări

Importanţa introducerii unor programe educaţionale la clasă
(Ex.“Campionii creativi“) prin care valorificăm potenţialul
creator existent al elevilor şi stimularea acestuia prin utilizarea
unor metode interactive.

VALENŢELE FORMATIVE ALE PROGRAMELOR EDUCAŢIONALE
BAZATE PE METODE ACTIV - PARTICIPATIVE
Autor:
prof.înv.primar DEDIU CAMELIA
Şcoala
Gimnazială „Gh. Munteanu”-
structură
a Şcolii Gimnaziale nr.18-Galaţi
Maestrul din clasă îşi exprimă Sinele în cel mai palpitant şi
creativ mod cu putinţă, devenind un „modus vivendi” pentru
conducerea acestui „Eu” creativ cu scopul de a da naştere unor
idei inovatoare. Învăţătorul are menirea de a uni într-o
lucrare sinergică ce rezonează cu nevoia elevului şi cu
inspiraţia Universului toate mecanismele gândirii, inteligenţei,
imaginaţiei şi creativităţii.
Plecând de la premisa că “pe copil trebuie să-l luminezi și nu
să-l întuneci cu învățătura peste puterile lui”, considerăm
că dezvoltarea creativității elevilor trebuie să înceapă
odată cu formularea obiectivelor instructiv-educative, iar
cultivarea imaginației nu trebuie să fie un scop secundar, ea
trebuie să figureze alături de educarea gândirii, de formarea
competențelor lingvistice. Pentru aceasta e nevoie să combatem
conformismul și să nu privim exercițiile de fantezie ca un simplu
joc, fără consecințe asupra dezvoltării intelectuale.
Constantin Noica afirma:”Visez o şcoală în care să nu se
predea, la drept vorbind, nimic. Să trăieşti liniştit şi
cuviincios, într-o margine de cetate”. Pornind de la acest citat
am realizat că noi, cadrele didactice prin măiestria şi
priceperea de care dăm dovadă putem dezvolta creativitatea
elevilor, iar prin metode special concepute îi putem determina
să-şi autostimuleze creativitatea. Întrebarea firească ce
survine este ”Cum?”. Răspunsul intervine inerent ca într-un
monolog prin autoadresarea de alte întrebări asemeni unei explozii
stelare: ”cum?’, ”cine?”, “când?”, “de ce?”
,”unde?”. Astfel, am iniţiat la clasă un program educaţional
intitulat “Campionii creativi”, program care s-a dorit a fi un
motor de căutare şi analiză a unor teme din diverse arii de
cunoaştere, având ca slogan „Campioni vom deveni prin
creaţie”.

De aceea, pe parcursul implementării programului “Campionii
creativi“ am încercat să utilizez o serie de modalităţi de
stimulare a conduitei creative la elevi. A trebuit să cunosc, în
primul rând, trăsăturile comportamentului creator, caracterizat
prin nivelul de inteligenţă general, gândirea divergentă,
fluenţa gândirii, receptivitate faţă de probleme, curiozitate
ştiinţifică, spirit de observaţie dezvoltat, imaginaţia
creatoare, originalitatea, ingeniozitatea, independenţa gândirii,
capacitatea de a gândi abstract, de a efectua raţionamente în
lanţ, perseverenţa, intuiţia etc.
În organizarea unui învăţământ centrat pe copil, am devenit
un coparticipant alături de elev la activităţile desfăşurate.
I-am însoţit şi încadrat pe copii către ceea ce conduce inerent
spre cunoaştere. Utilizarea metodelor interactive de predare –
învăţare în activitatea didactică a contribuit la
îmbunătăţirea calităţii procesului instructiv - educativ,
având un caracter activ – participativ şi o reală valoare activ
– formativă asupra personalităţii elevului.
Pentru că toate lucrurile pe lumea aceasta au un început, am decis
ca înainte de a implementa programul „Campionii creativi” la
clasă sa elaborez o strategie de lucru destinată a evidenţia
necesitatea utilizării pe mai departe a metodelor interactive. De
aceea, am elaborat un test predictiv cu scopul de a vedea de unde
pornesc şi unde trebuie să ajung la finalul programului.
Punctul iniţial de plecare l-a constituit comentarea unei imagini
(fond aperceptiv) - care s-a regăsit ulterior permanent în clasă.
Pe baza acestei imagini s-a conturat denumirea proiectului
–„Campionii creativi” – proiect ce şi-a propus să dezvolte
potenţialul creator al elevilor, motivaţia pentru învăţare
activă şi conştientă ce a condus spre succesul şcolar.

Prin acest program educaţional “Campionii creativi“, am
încercat să valorific potenţialul creator existent al elevilor
şi stimularea acestuia prin utilizarea la clasă a unor metode
interactive ce au condus într-un mod armonios la dezvăluirea unor
aspecte importante ale realităţii şi la rezolvarea anumitor
probleme cu ajutorul operaţiilor gândirii (comparaţie, analiză,
sinteză, abstractizare).
Utilizarea acestor valoroase metode vor contribui pe mai departe la
dezvoltarea personalităţii – în plan personal şi creşterea
randamentului şcolar – în plan profesional. În cadrul
programului “Campionii creativi” am considerat că elevul
trebuie pus permanent în situaţia de a face, a judeca, a coopera,
a da răspunsuri, a avea păreri, a analiza răspunsurile auzite, a
ajunge la identificarea răspunsurilor corecte din care apoi va
descoperi noi cunoştinţe.
Prin urmare, am considerat ca prin acest program educaţional
instituit la clasă, creativitatea poate fi sporită prin metode
centrate pe elev, prin strategii didactice care să abordeze unele
aspecte ale programei interdisciplinar sau chiar transdisciplinar.
Am valorizat impactul unor astfel de metode, deoarece interesul
elevului este activat, fiind stimulată motivaţia în învăţare,
am iniţiat concursuri tematice sau activităţi pe grupe, am
folosit metode cât mai atractive şi cât mai ingenioase.
Noul, necunoscutul, căutarea de idei prin metode interactive
conferă activităţii ,,mister didactic “, se constituie ca ,,o
aventură a cunoaşterii ” în care elevul este participant activ
pentru că el întâlneşte probleme, situaţii complexe pentru
mintea lui de copil, dar în grup, prin analize, dezbateri
descoperă răspunsurile la toate întrebările, rezolvă sarcini de
învăţare, se simte responsabil şi mulţumit la finalul lecţiei.
De aceea, în cadrul acestui program am încercat să demonstrez că
şi ideile ,,năstruşnice” fac parte din procesul de gândire,
iar ridiculizarea ideilor nu va fi tolerată, deoarece aceasta
sufocă gândirea prin inducerea unui sentiment de risc personal.
Trebuie acordată încredere în capacitatea fiecărui elev de a
gândi critic.
În cadrul lecţiilor am folosit metodele activ-participative, am
respectat o serie de condiţii, şi anume: timp suficient acordat
elevilor pentru reflecţie în vederea organizării răspunsurilor;
încurajarea elevii timizi de a participa la discuţie şi
încercarea de a evita situaţia în care unii elevi monopolizau
activitatea; formularea de întrebări ajutătoare care presupuneau
analiza, sinteza şi evaluarea elementelor situaţiei; accentuarea
în mod pozitiv a parţii de răspuns care este corectă; evitarea
criticilor asupra unor puncte de vedere ale elevilor.
Ca o concluzie, putem emite ideea potrivit căreia, scopul
folosirii acestor metode pe parcursul programului iniţiat la clasă
este acela de a dezvolta creativitatea elevului prin aceste metode,
de a-i dezvolta motivaţia intrinsecă, de a participa la actul
învăţării şi de a coopera la sarcinile impuse .
Scopul metodelor interactive din cursul programului “Campionii
creativi” au creat deprinderi, au facilitat învăţarea în ritm
propriu, au stimulat cooperarea şi nu competiţia, au fost
atractive şi au putut fi abordate din punctul de vedere al
diferitelor stiluri de învăţare, devenind un elogiu la adresa
învăţării eficiente şi conştiente.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 14 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

643 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN