Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Zonele umede pe înțelesul elevilor din ciclul primar

Învăţământ primar | Cunoasterea mediului / Stiinte ale naturii

Propus de: AxelandraS | 15.03.2017 16:43 | Revista cadrelor didactice nr. 38/2017 | 933 vizualizări

Zonele umede sunt teritorii în care apa joacă un rol determinant.
Caracteristica acestor ecosisteme este dependența lor de om.
Scopul articolului e încurajarea copiilor pentru a deveni factori
activi ai protecţiei mediului.

MOTTO: „Lumea ariilor protejate reprezintă cea mai importantă
moştenire pe care o putem lăsa generaţiilor viitoare: asigurarea
şi în continuare a accesului la natură, la valorile materiale şi
spirituale pe care aceasta le deţine (…) . O lume lipsită de
arii protejate, deposedată de situri naturale sălbatice, ar deveni
un mediu extrem de sărăcit.”
Adrian Phillips-Profesor de planificare a mediului şi a
regiunilor,Universitatea Wales, Marea Britanie.
Fiecare activitate în sistemul de învățământ trebuie să aibă
bine definte niște obiective, pe baza cărora se aleg
activitățile potrivite care conduc la îndeplinirea obiectivelor.
Scopul :
Încurajarea copiilor pentru a deveni factori activi ai protecţiei
mediului, acţionând şi modificându-şi propriul stil de viaţă
precum şi pe cel al persoanelor din jur.
Obiective:
O1-conştientizarea copiilor privind importanţa zonelor umede;
O2-stimularea copiilor pentru desfăşurarea de activităţi care
să protejeze zonele umede;
O3-înţelegerea însemnătăţii zilei, funcţiilor şi valorilor
zonelor umede;
O4-recunoaşterea plantelor, animalelor din zonele umede;
O5-cunoaşterea şi înţelegerea mesajului ecologic
Definirea conceptului:
CE SUNT ZONELE UMEDE?
• Întinderi de bălţi, mlaştini, turbării, de ape naturale sau
artificiale, permanente sau temporare, unde apa este stătătoare
sau curgătoare, dulce sau sărată, inclusiv întinderile de apă
marină a căror adâncime de reflux nu depăşeşte 6 m.
• Medii de viaţă speciale situate la limita dintre ecosisteme
tipic terestre şi cele tipic acvatice.
• În stare naturală zonele umede sunt adesea cruciale pentru om,
în principal datorită capacităţii lor de stocare a
cantităţilor mari de apă proaspătă, atenuarea impactului
inundaţiilor şi a secetelor pentru o zonă de ansamblu, precum şi
pentru productivitatea lor biologică (de exemplu peşte, lemn,
stuf).
• Zonele umede sunt teritorii în care apa joacă un rol
determinant în instalarea unei flore și faune specifice, capabile
să trăiască amfibiu, dar care pot supraviețui și în caz de
nivele mari de apă, precum și în caz de secetă în medii cu sol
umed, în bălți, băltoace, pe nămol și mușchi umed.
• Caracteristica acestor ecosisteme este marea lor labilitate,
dependența lor de om. În ecosistemele antropice pot apărea
înmulțiri bruste, explozive ale unor dăunători vegetali
(ciuperci, bacterii) sau buruieni, ori ale unor dăunători animali
(viermi, insecte). Plantele cultivate determină extinderea
dăunătorilor, ei provenind din zona de baștină a plantelor
cultivate și care, neavând în noile condiții dușmani naturali,
se pot înmulți și deveni cu atât mai păgubitori.
• În cazul în care acțiunea omului de îngrijire a acestor
ecosisteme încetează, ele se modifică rapid; vegetația
sălbatică autohtonă recucerește rapid teritoriul pierdut (are
loc înțelenirea terenurilor agricole, acoperirea cu vegetație a
ruinelor locuințelor). Plantele cultivate dispar, degenerează sau
se resălbăticesc. Animalele din culturi dispar și fauna locală
se reinstalează.
• Cultivarea intensivă și nerațională a terenului poate
determina modificări ale structurii vegetației (prin tăierea
pomilor), climei (zone umede se transforma în aride, apar zone cu
variații mari de temperatură), regimului hidrologic (secete
prelungite sau inundații), accelerarea eroziunii solului (implicit
extinderea procesului de deșertificare sau de salinizare). Omul
trebuie să practice o exploatare adecvată și rațională a
teritoriilor pe care le-a determinat să fie dependente de el, a
întregului mediu antropic, urmărind permanent menținerea
echilibrului biologic din natură.
Motivația demersului didactic:
Zonele umede dețin o bogată diversitate a faunei și vegetației.
Ele constituie valori economice, sociale și de mediu importante,
care în cazul unei gestionări durabile vor oferi beneficii pentru
generațiile viitoare.
Importanța zonelor umede:
• Rol în desfăşurarea proceselor naturale din ecosisteme
• Reducerea simţitoare a puterii distructive a inundaţiilor
• Rol în stabilizarea malurilor (reduc eroziunea)
• Reţin sedimentele (particule solide de variate mărimi care
plutesc în masa apei
• Refugii pentru numeroase specii de plante
• Locuri de reproducere, hrănire, iernare pentru specii de
animale acvatice şi semiacvatice
• Exploatate pentru importanţa lor economică
• Rol în promovarea turismului ,,verde” sau ,,agroturism”
Atenție!
 Zonele umede reprezintă mediul de viaţă pentru diferite
plante şi animale.
 Acestea sunt legate între ele prin relaţii de hrănire
(lanţul trofic).
 Unele plante şi animale
- sunt ocrotite de lege;
- sunt pe cale de dispariţie datorită acţiunilor nesăbuite
ale omului:
• vânătoarea;
• pescuitul;
• strângerea şi comercializarea unor plante
Activitate integrată ( MEM/CLR/AVAP )
• Malul Siretului, Vasile Alecsandri
Aburii uşori ai nopţii ca fantasme se ridică
Şi, plutind deasupra luncii, printre ramuri se despică.
Râul luciu se-ncovoiae sub copaci ca un balaur
Ce în raza dimineţii mişcă solzii lui de aur.

Eu mă duc în faptul zilei, mă aşez pe malu-i verde
Şi privesc cum apa curge şi la cotiri ea se pierde,
Cum se schimbă-n vălurele pe prundişul lunecos,
Cum adoarme la bulboace, săpând malul nisipos.

Când o salcie pletoasă lin pe baltă se coboară,
Când o mreană saltă-n aer după-o viespe sprinteoară,
Când sălbaticele raţe se abat din zborul lor,
Bătând apa-ntunecată de un nour trecător.

Şi gândirea mea furată se tot duce-ncet la vale
Cu cel râu care-n veci curge, fără-a se opri din cale,
Lunca-n juru-mi clocoteşte; o şopârlă de smarald
Cată ţintă, lung la mine, părăsind nisipul cald.

Învaţă să desenezi uşor o broscuţă, urmând paşii de mai
jos. Poţi desena și alte elemente pentru a completa desenul.
Distracţie plăcută!

Bibliografie
• Cleopatra Mihăilescu, Tudora Pițilă, Manual de științe ale
naturii, clasa a IV-a, București, Editura Aramis, 2006
• Cele mai bune practici de conservare a zonelor umede - broșură
realizată în cadrul proiectului „Conservarea transfrontalieră a
speciilor de cormorant mic şi rață roșie în situri cheie din
România şi Bulgaria”, LIFE07 NAT/RO/000681
• www.wikipedia.ro

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

66 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN