Valorificarea inteligenţelor multiple în predarea noţiunilor de geografie, Înv. Horeangă Otilia - Şc. cu cls. I - VIII Nr. 4 Neptun, Mangalia
Aplicaţie demonstrativă la tema - „De la Planetă la ţara noastră”
Ca suport şi motivare pentru tema aleasă, aş dori să argumentez în continuare din punct de vedere ştiinţific ce înseamnă instruirea diferenţiată pentru fiecare tip de inteligenţă în parte.
Instruirea diferenţiată se constituie ca un învăţământ pe măsura elevilor, ceea ce conduce la formarea capacităţilor de autoinstruire şi dezvoltarea nevoii de învăţare continuă. Astfel, învăţătorul nu transmite cunoştinţe, ci organizează, îndrumă activitatea de învăţare, asistă formarea capacităţilor de autoinstruire, asigură adaptarea la situaţii noi. Totodată, instruirea diferenţiată permite valorificarea potenţialului fiecăruia şi permite identificarea mai multor tipuri de indivizi şi stiluri de învăţare.
Diferenţierea nu înseamnă renunţarea la un program unitar de instruire. Instruirea unitară presupune crearea situaţiilor favorabile fiecărui elev, pentru descoperirea intereselor, aptitudinilor şi posibilităţilor de formare proprii.
Teoria inteligenţelor multiple oferă un număr mare de instrumente didactice a căror utilizare asigură centrarea demersului didactic pe elev. Tehnicile şi materialele utilizate în procesul instructiv-educativ pot fi grupate în funcţie de tipul de inteligenţă predominant.
Condiţii prealabile:
- elevii au mai lucrat în echipă, au colaborat bine şi la alte obiecte la care s-au folosit aceste metode;
- elevii sunt obişnuiţi cu strategiile de dezvoltare a gândirii critice ce vor fi folosite în lecţie;
- elevii trebuie să cunoască punctele cardinale, semnele convenţionale şi trebuie să fie obişnuiţi cu harta geografică.
Voi exemplifica aplicarea acestor idei în cadrul unei teme la clasa a IV-a, la disciplina geografie, folosind metoda didactică amintită mai sus
ARIA CURRICULARĂ: Om şi societate
OBIECTUL: Geografie
UNITATEA DE ÎNVĂŢARE: Elemente de geografie a planetei Pământ
SUBIECTUL: Recapitulare - Elemente de geografie a planetei Pământ („De la Planetă la ţara mea”)
TIPUL LECŢIEI: Recapitulare
OBIECTIVE CADRU:
- Reprezentarea spaţiului geografic;
- Relaţionarea elementelor geografice pe baza unor surse diferite;
- Utilizarea adecvată a limbajului specific geografiei.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE - elevii vor fi capabili:
O1 - să numească planetele Sistemului Solar;
O2 - să enumere continentele Pământului;
O3 - să localizeze pe harta lumii continentele;
O4 - să refacă puzzle-ul „HARTA LUMII” ;
O5 - să lipească imaginile date pe continentul corespunzător;
O6 - să localizeze pe hartă limitele continentului Europa;
O7 - să formuleze întrebări referitoare la capitolul „Elemente de geografie a planetei Pământ”;
O8 - să precizeze poziţia geografică a României în Europa;
O9 - să creeze un text despre ţările învecinate României , limitele graniţelor şi tipul acestora (apă sau uscat).
O10 - să rezolve exerciţiile matematice;
O11 - să specifice importanţa oraşului Bruxelles;
O12 - să enumere câteva ţări componente ale Uniunii Europene;
O13 - să intoneze cântecele „Odă bucuriei” şi „Hai să-ntindem hora mare”
STRATEGII DIDACTICE:
Metode:
- de comunicare orală conversative:
conversaţia; discuţia colectivă; problematizarea; observaţia - de comunicare orală expozitive:
- explicaţia ; descrierea - de acţiune reală:
- munca cu harta; munca independentă ;lucrări practice ; exerciţiul
Forme de organizare:
- frontală ; individuală; pe echipe
Mijloace:
- hărţi ;Sistemul Solar ;Cartonaşe cu numele echipelor ;fişe de lucru ;creioane colorate, carioci; puzzle; harta României format A4; harta mută a planetei; jetoane cu imagini specifice fiecărui continent; videoproiector.
DESFĂŞURAREA LECŢIEI
Se va asigura climatul necesar desfăşurării în condiţii optime a orei în curs de derulare.
Captarea atenţiei
Copii, zilele acestea am primit un mesaj.
Haideţi să-l vedem. Copiii urmăresc mesajul trimis de nişte extratereştri (hubi).
Să ne reamintim puţin despre planetele Sistemului Solar.
¤ Câte planete are Sistemul Solar ?
¤ Care este a treia planetă de la Soare?
¤ Care sunt avantajele aşezării faţă de Soare a Planetei ?
Anunţarea temei şi a obiectivelor
Haideţi să-i lămurim pe „hubi” ce e planeta Pământ, ce cuprinde (continente, oceane, ţări) Se va explica elevilor că în urma cunoştinţelor dobândite la orele de geografie şi apelând de asemenea şi la alte discipline, vom face o lecţie de recapitulare a elementelor de geografie a planetei Pământ cu titlul „De la Planetă la ţara noastră”
Dirijarea recapitulării
Colectivul clasei este împărţit în patru grupe în funcţie de talentul fiecăruia.
Fiecare grupă primeşte cartonaşul cu numele echipei.
Fiecărei echipe i se va explica sarcina pe care o are de îndeplinit.
Grupa: Gânditorii/Matematicienii „Inteligenţa logico-matematică”
Cerinţa 1:
Fiecărei litere îi corespunde un număr. Găseşte valoarea fiecărei litere pentru a putea descifra codurile date. Localizează termenii geografici găsiţi pe harta mută a lumii şi pe harta Europei. (Europa, Ural, Mediterană)
Cerinţa 2:
Aflând termenul necunoscut vei obţine distanţa în km de la Bucureşti la Bruxelles. Ce reprezintă oraşul Bruxelles pentru Europa?
Cerinţa 3:Trei persoane, de trei naţionalităţi diferite, locuiesc în primele trei case de pe o stradă. Citeşte cu atenţie enunţurile şi stabileşte cine locuieşte în fiecare casă. (joc logic în care enunţurile trebuie îmbinate cu imaginile date)
*Românul locuieşte în casa roşie. *Scriitorul locuieşte în prima casă.
*Italianul este muzician. *Medicul locuieşte în casa verde
*Spaniolul locuieşte în casa din mijloc. * Casa roşie este lângă cea verde.
Grupa: „Scriitorii - Iubitori de literatură” „Inteligenţa lingvistică”
Cerinţa:
Imaginează-ţi o călătorie de-a lungul hotarelor ţării noastre, precizând mijloacele de transport pe care le-ai putea folosi. Utilizează în construirea enunţurilor, termeni geografici învăţaţi (ţară vecină, localitate, hotare, nord, sud, est, vest etc.
Grupa: Reporterii„Inteligenţa interpersonală”
Sunteţi realizatorii unei emisiuni - tip concurs („Cine ştie câştigă”). Puneţi câteva întrebări colegilor voştri referitoare la conţinutul lecţiei de astăzi. Premiaţi răspunsurile cele mai rapide şi corecte)
Grupa: Artiştii „Inteligenţa spaţială”
Întregeşte puzzle-ul. Denumeşte ce ai obţinut. (harta lumii)
In plic ai jetoane cu imagini specifice fiecărui continent. Lipeşte imaginile pe continentul din care crezi că face parte.
Asigurarea retenţiei şi transferul
Fiecare grupă prezintă în faţa clasei exerciţiile rezolvate.
Încheierea lecţiei
Se va intona „Imnul Uniunii Europene” şi cântecul popular „Hai să-ntindem hora mare”. Se vor face aprecieri verbale asupra desfăşurării activităţii. Se vor nota elevii care s-au evidenţiat în răspunsuri.
Bibliografie:
- Emanoil Nicoară, „Geografia României” - îndrumător, clasa a IV - a, Ed. Aramis, 2000.
- Gliga, L. (coord.), (2001), Învăţarea activă; Învăţarea diferenţiată, MEC, Bucureşti.
- Bocoş, Muşata, (2002), „Instruirea interactivă - Repere pentru reflecţie şi acţiune”, Presa Universitară Clujeană.
Învăţător: Horeangă Otilia
Şcoala cu cls. I - VIII Nr. 4 Neptun - Mangalia