Scoala + comunitate = dezvoltare; Prof. Didina Ţigănuş – Director, Şc. cu cls. I-VIII Chiscani, jud. Brăila
“Modalităţi de atragere de finanţări alternative către unităţile şcolare”
Din experienţa anilor petrecuţi la catedră, dar şi ca director de unitate şcolară doresc să împărtăşesc o parte din posibilităţile noastre de a atrage fonduri nerambursabile către şcoală.
1. contribuţii ale beneficiarilor educaţiei;
2. accesarea, scrierea şi câştigarea de proiecte de granturi;
3. atragerea celor 2%, anual, din impozitul pe venit;
4. solicitare faţă în faţă cu persoane fizice;
5. solicitări publice etc.
1. CONTRIBUŢII ALE BENEFICIARILOR EDUCAŢIEI
- finanţarea de la bugetul local ( reparaţii anuale, cheltuieli materiale, burse) - atenţie cum realizaţi Nota de fundamentare a bugetului anual şi cât de convingător sunteţi la negocierile cu reprezentanţii comunităţii locale;
- contribuţii ale părinţilor - acestea sunt de recomandat doar la clase şi nu la fondul şcolii.
2. ACCESAREA, SCRIEREA ŞI CÂŞTIGAREA DE PROIECTE FINANŢATE CU FONDURI EUROPENE
- Fondurile nerambursabile alocate României prin instrumentele specifice de la Uniunea Europeană reprezintă o imensă oportunitate pentru solicitanţii de finanţări din majoritatea domeniilor, deci şi cel al învăţământului.
- Pentru a putea beneficia de fonduri nerambursabile este necesar să aveţi schiţat un proiect şi, dacă acesta îndeplineşte condiţiile necesare obţinerii finanţării nerambursabile, atunci ideea poate duce la implementarea aplicaţiei şi la atingerea obiectivelor stabilite.
- Important!
» În majoritatea cazurilor, fondurile europene nerambursabile acoperă doar o parte din valoarea totală a proiectului.
» Fondurile nerambursabile nu se acordă în avans, ci doar după demararea investiţiei şi
prezentarea unor documente justificative clare (sistemul decontării).
» Este necesar ca dvs. să aveţi capacitatea financiară de a asigura contribuţia proprie ce revine din costurile eligibile aferente proiectului, cheltuielile neeligibile ale acestuia, precum şi orice cheltuială conexă aferentă proiectului (consultanţă, proiect tehnic, studii de fezabilitate etc).
» Trebuie să aveţi sau să identificaţi surse de finanţare atât pentru a demara investiţia, cât şi pentru a se asigura sustenabilitatea proiectului.
Şcoala Chiscani a derulat, până în prezent, următoarele proiecte cu finanţare nerambursabilă:
- “ÎMPREUNĂ PENTRU NATURĂ” – proiect de granturi pentru dezvoltare şcolară ( valoarea totală 31170 euro );
- “CALITATEA APEI – SIGURANŢA VIEŢII” – proiect pentru învăţământul rural (valoarea totală 17555 RON din care contribuţia comunităţii locale a fost de 2470 RON);
- “ ODISEEY ” – Proiect Comenius ( valoarea proiectului – 25000 euro ) – ţări participante – Ungaria, Turcia, România şi Polonia.
3. ATRAGEREA CELOR 2% DIN IMPOZITUL PE VENIT
PROIECTE de tipul “ 2% pentru şcoala ta”
Acest gen de proiect se pretează la şcolile care au înfiinţate asociaţii ale părinţilor şcolii.
Scopuri:
- Atragerea de fonduri sau bunuri din redistribuirea procentului de 2% prin fişa fiscală 200, susţinută de valorile educaţionale promovate şi de rezultatele obţinute de elevii şcolii;
- Asigurarea fondurilor necesare cerinţelor şcolare multiple.
- Direcţionând 2% din impozitul pe veniturile obţinute pe un an calendaristic către aceste asociaţii de părinţi ajută şcoala în achiziţionarea de material didactic sau obiecte de inventar.
4. SOLICITARE FAŢĂ ÎN FAŢĂ CU PERSOANE FIZICE SAU SOLICITAREA DIRECTĂ
Cele trei întrebări de bază
- Cine?
- Pentru ce?
- Cât? / Ce?
Avantaje:
- Influenţare directă
- Feedback imediat
- Corectarea neînţelegerilor
- Comunicarea non-verbală
- Metodă economicoasă
Dezavantaje:
- Consumă timp
- Este obositor
- Oamenii au reţineri în a cere bani
Etape în solicitarea directă:
Etapa 1 - Cunoaşterea potenţialilor sponsori
Etapa 2 – Întâlnirea
Etapa 3 - Scrisoarea de mulţumire
Etapa 4 – Raport
Etapa 1 - Cunoaşterea potenţialilor sponsori
- persoana abordată:
- ocupaţie, funcţie
- vârstă
- hobby-uri, preocupări etc. - companie:
- domeniul, număr angajaţi, cifră de afaceri
- dacă a mai susţinut alte proiecte
- ce fel de proiecte a susţinut
Etapa 2 – Întâlnirea
- Un prim contact
- stabilirea unei întâlniri (telefonic)
- trimiterea unui e-mail cu detalii despre organizaţie şi o descriere aproximativă a solicitării - Întâlnirea
- informaţii despre organizaţie (nu lungiţi)
- informaţii despre proiect (pentru ce se cere)
- formulaţi cererea
- să aveţi la dvs. o mapă de prezentare
Etapa 3 - Scrisoarea de mulţumire
- se va trimite în primele zile după întâlnire de către persoana care a transmis solicitarea
- dacă cererea a fost aprobată: scrisoare de mulţumire pentru donaţie sau sponsorizare
- dacă cererea a fost refuzată: scrisoare de mulţumire pentru timpul acordat
- dacă s-au cerut mai multe informaţii: scrisoare de mulţumire pentru interesul manifestat şi timpul acordat + informaţiile cerute
Etapa 4 – Raport
- informarea sponsorului asupra modului în care au fost folosiţi banii
- scrisoare de informare la finalul proiectului
- primul pas în fidelizarea sponsorului
Mapa de solicitare
- Descrierea organizaţiei
- Descrierea proiectului
- Pachetul de beneficii
- Persoana de contact
Cele 10 păcate ale solicitării faţă în faţă
- Vorbiţi prea mult şi nu ascultaţi
- Răspundeţi la întrebări care nu s-au pus încă
- Presupuneţi că nu este necesar să formulaţi o solicitare explicită
- Nu reveniţi după întâlnire atunci când sponsorul îşi exprimă nevoia să se consulte
- Nu aveţi o strategie personalizată
- Nu reuşiţi să finalizaţi discuţia, să ajungeţi la o decizie
- Dacă vă simţiţi ca un cerşetor şi vă purtaţi ca un cerşetor, veţi fi considerat un cerşetor
- Nu ajungeţi niciodată să cereţi
- După ce aţi formulat solicitarea continuaţi să vorbiţi
- Nu lăsaţi datele de contact la plecare
Cele 6 POTRIVIRI ale solicitării directe – alege:
1. Persoana POTRIVITĂ
2. Sponsorul POTRIVIT
3. Suma POTRIVITĂ
4. Timpul POTRIVIT
5. Proiectul POTRIVIT
6. Abordarea POTRIVITĂ
O astfel de finanţarea am obţinut pentru Proiectul bilateral “ INTERCULTURAL DIALOGUE între Şcoala “IVAN VAZOV” – SOPOT din Bulgaria şi Şcoala Chiscani desfăşurat în perioada mai – iunie 2008, când cu bani de la sponsori am realizat atât participarea la Festivalul de dansuri populare de la Sopot cât şi vizita Şcolii din Sopot în România.
5. SOLICITĂRI PUBLICE
Atragerea de fonduri prin solicitări în locuri publice este iarăşi o metodă des folosită de ONG-uri. Metoda cunoaşte în principal 3 forme: colecte stradale, solicitări din uşă în uşă şi cutii donaţii.
Primele două abordează solicitarea faţă în faţă şi, dacă sunt bine organizate şi „decente”, pot avea un efect pozitiv şi asupra imaginii organizaţiei, nu doar financiar.
CONCLUZII:
Finanţările alternative duc la:
- cunoaşterea mai bună între cei doi parteneri ŞCOALĂ – COMUNITATE;
- îmbunătăţirea accesului elevilor din şcolile din mediul rural la un învăţământ de calitate prin stimularea parteneriatului dintre ŞCOALĂ – COMUNITATEA LOCALĂ;
- încurajarea şi identificarea împreună a problemelor cu care se confruntă şcoala, formularea şi implementarea propriilor soluţii pentru rezolvarea acestora.
SUCCES IN COLABORAREA CU COMUNITATEA LOCALĂ ŞI CEILALŢI FACTORI CARE POT ADUCE FINANŢĂRI NERAMBURSABILE CĂTRE ŞCOLI !
Prof. Didina Ţigănuş – Director
Şcoala cu clasele I - VIII Chiscani, jud. Brăila