Tratarea diferenţiată în ciclul primar, Instit. Popescu Maria Liana, Şcoala cu clasele I-VIII Priboieni
“Învăţătorul cu adevărat înzestrat este acela care îşi aduce clasa la stadiul în care să poată spune: Fie că sunt de faţă ori nu, clasa îşi continuă activitatea. Grupul şi-a câştigat independenţa.” (Maria Montessori )
În condiţiile învăţământului activ, învăţătorului îi revin îndatoriri noi, complexe, referitoare la cunoaşterea evoluţiei fiecărui copil şi la evaluarea sistematică a achiziţiilor acestuia. Constatând lacune în cunoştinţe sau în deprinderile unui copil, el trebuie să-i organizeze procesul de învăţare astfel încât, bazându-se pe achiziţiile sale anterioare, să-i completeze lipsurile. În acest context, greşelile pe care le face elevul vor constitui un indicator al demersurilor şi al achiziţiilor sale, care îi permite învăţătorului să construiască programul de recuperare bazat pe sprijin individual şi eficace. Numai astfel, fiecare elev, îşi va constitui, cu ajutorul învăţătorului propriul său itinerar de învăţare.
Actul didactic, în didactica sa, are caracter procesual, secvenţial şi poate fi reglat şi autoreglat în permanenţă. Evaluarea vizează, deci, atât rezultatele învăţării elevilor, cât şi procesul însuşi, în continua sa desfăşurare.
Cunoaşterea cu precizie de către învăţător a obiectivelor urmărite de fiecare secvenţă, precum şi a competenţelor pe care trebuie să le dobândească elevii prin parcurgerea conţinuturilor prevăzute de programele şcolare constituie o condiţie esenţială pentru realizarea unui învăţământ eficient. Ea permite organizarea demersului didactic ca sistem de relaţii între: obiectivele urmărite, conţinut de predare-învăţare, strategii (sarcini, situaţii de învăţare), evaluare, progres şcolar al fiecărui elev.
Coordonatele principale care trebuie să jaloneze organizarea, desfăşurarea şi conţinutul activităţii diferenţiate cu elevii în ciclul primar sunt:
- Activitatea diferenţiată cu elevii trebuie să asigure realizarea sarcinilor învăţământului formativ ce vizează dezvoltarea armonioasă a tuturor lanţurilor personalităţii.
- Activitatea diferenţiată se desfăşoară în cadrul procesului instructiv-educativ organizat cu întregul colectiv al clasei.
- Obiectivele instructiv-educative ale activităţii diferenţiate cu elevii trebuie realizate în principiu în timpul lecţiei.
- Activitatea diferenţiată trebuie să-i cuprindă pe toţi elevii clasei, atât pe cei care întâmpină dificultăţi, cât şi pe cei cu posibilităţi deosebite, pentru ca folosindu-se metode şi procedee specifice particularităţilor individuale, să se asigure stimularea dezvoltării lor până la nivelul maxim al disponibilităţilor pe care le are fiecare.
- În tratarea diferenţiată a elevilor se va evita suprasolicitarea lor faţă de potenţialul psihic real.
- Conţinutul învăţământului este comun obligatoriu, diferenţiate sunt doar modalităţile şi formele de predare-învăţare.
- În timpul activităţii diferenţiate se vor folosi în permaneţă metode şi procedee care antrenează în cel mai înalt grad capacităţile lor intelectuale, trezesc şi menţin interesul faţă de obiectele şi fenomenele studiate, stimulează atitudinea creatoare, solicită un efort acţional propriu, asigură o învăţare activă şi formativă.
- Diferenţierea activităţii în cadrul lecţiei presupune îmbinarea şi alternarea echilibristă a activităţii frontale cu activitatea individuală şi pe grupe de elevi.
- Diferenţierea activităţii cu elevii se realizează în toate momentele lecţiei. Volumul mereu în creştere al cunoştinţelor ce trebuie însuşite de elevi şi capacitatea acestora de a le asimila satisfăcător crează un decalaj care determină o acţiune de renovare a învăţământului pe mai multe planuri: obiective pedagogice şi conţinutul învăţământului, structuri, organizare şi tehnologie didactică.
În practica şcolară tratareadiferenţiată a elevilor se poate face şi prin utilizarea unor game variate de muncă independentă, atât în clasă, cât şi acasă. Procedeul este deosebit de eficace atunci când stabilirea unor teme pe măsura elevilor se întemeiază pe o cunoaştere profundă a capacităţilor fiecărui elev şi, mai ales, pe evidenţa dificultăţilor şi a greşelilor caracteristice pe care aceştia le-au întâmpinat ori le-au săvârşit în lucrările precedente, fiindcă în funcţie de acestea se pot alege, fie temele comune pe care să le rezolve independent toţi elevii din clasă, fie temele care să ajute grupele de nivel sau pe fiecare elev în parte să se dezvolte la nivelul posibilităţilor lui.
Notarea constatărilor şi observaţiilor, a măsurilor ce trebuie luate, constituie un fel de memento pentru învăţător de a căuta necontenit metode, procedee şi mijloace prin care să elimine treptat deficienţele din pregătirea elevilor.
Învăţătorul are la îndemână o multitudine de strategii corespunzătoare stilului de învăţare şi nevoilor fiecărui copil.
Problema instruirii diferenţiate este de stringentă actualitate. Amploarea preocupărilor şi efervescenţa discuţiilor pe această temă, precum şi interesul crescând pentru găsirea unor soluţii corespunzătoare sunt corelate cu intenţiile factorilor decizionali, care încearcă să adapteze mai accentuat învăţământul la particularităţile psihofizice, individuale şi de vârstă ale copiilor, în vederea dezvoltării depline a personalităţii acestora.
Din multitudinea factorilor care conduc la necesitatea realizării unei activităţi didactice diferenţiate, acelea care au impus au fost deosebirile dintre copii de aceeaşi vârstă, supuşi unui proces comun de instruire, înţelegerea nevoii de a nu uniformiza, ci de a oferi condiţii de afirmare a celor dotaţi cu înzestrări personale deosebite, ori cu ritmuri mai alerte ori mai lente în acumulări. Ele privesc dimensionarea psihologică a personalităţii umane care se distinge printr-o sinteză de dispoziţii, tendinţe biologice, înclinaţii înnăscute, pe de o parte, şi însuşiri formate în cursul vieţii şi activităţii, pe de altă parte. Deosebirile individuale sunt o realitate, iar natura şi gradul lor de dezvoltare sunt de multe ori uşor sesizabile, astfel că nu ne vom găsi niciodată în faţa omului în general, ci totdeauna în faţa unui om particular, a unui individ care, de multe ori, se dovedeşte a fi o enigmă.
Cunoaşterea copilului în vederea tratării lui diferenţiate este un deziderat al învăţământului. Această cunoaştere se realizează pe tot parcursul procesului instructiv educativ. "Omul este un mic univers" spunea Heraclit şi de aceea trebuie să cunoaştem bine copilul şi prin misiunea pe care o avem să contribuim la evoluţia lui firească.
Acţiunea de diferenţiere a activităţilor cu elevii, trebuie stabilită orientând-o după acele aspecte care influenţează mai puternic randamentul acestora. Stabilirea unui sistem de lucru adecvat trebuie să se facă în funcţie de "capacitatea de învăţare" sau de "însuşire" a informaţiilor (receptivitate la învăţare). Orice acţiune de diferenţiere a instruirii trebuie să pornească de la sesizarea trăsăturilor comune, dar şi a deosebirilor dintre subiecţi, deosebiri manifestate pe mai multe planuri : tip dominant al proceselor nervoase superioare, dezvoltare intelectuală, capacitate de învăţare, ritm de lucru, interes, înclinaţii.
Depistarea acestor trăsături care îi diferenţiază pe elevi, stabilirea rolului fiecăreia în definirea comportamentului care conduce la obţinerea performanţelor, reprezintă operaţia iniţială, premisa oricărei acţiuni de tratare diferenţiată a elevilor din ciclul primar.
Caracteristica acţiunii de diferenţiere în planul organizării şi desfăşurării activităţii didactice o constituie nuanţarea modalităţilor de lucru, evitându-se separarea cu caracter permanent a copiilor capabili de un randament ridicat, de copiii lenţi. Totodată, aceasta implică îmbinarea raţională, echilibrată, a activităţii frontale cu întreaga clasă şi a activităţilor pe grupuri ori individuale, adaptate particularităţilor acestora.
Abordând stilul tratării diferenţiate, clasa devine un mediu dinamic şi mereu în schimbare, în care dascălii pot dovedi că apreciază pe fiecare dintre elevi şi pe toţi elevii.
Tratarea diferenţiată este o premisă a prevenirii eşecului şcolar şi reprezintă garanţia obţinerii unor rezultate deosebite în munca institutorilor.
Bibliografie:
- Ion T. Radu, Învăţământul diferenţiat. Concepţii şi strategii, Bucureşti, E. D. P. 1978
- Nicolae Oprescu, Ameliorarea randamentului şcolar prin diferenţierea învăţământului, Modernizarea învăţământului primar, Bucureşti, E. D. P. 1980
- Ioan Jinga, Tratarea diferenţiată a elevilor, Revista de pedagogie, Nr. 6, Bucureşti, 1983