Articolele Cancelariei Naţionale
“Deontologia didactică” cuprinde ansamblul îndatoririlor care îi revin dascălului în cadrul exercitării profesiei, în raporturile cu elevii, cu ceilalţi profesori cu care colaborează sau cu personalul auxiliar. Aceste obligaţii se bazează pe regulile şi tradiţiile profesiei.Deontologia procesului de evaluare se află într-o relaţie inseparabilă cu codul deontologic al profesiei de dascăl. Cine altcineva conduce demersul evaluativ?
În condiţiile învăţământului activ, învăţătorului îi revin îndatoriri noi, complexe, referitoare la cunoaşterea evoluţiei fiecărui copil şi la evaluarea sistematică a achiziţiilor acestuia. Constatând lacune în cunoştinţe sau în deprinderile unui copil, el trebuie să-i organizeze procesul de învăţare astfel încât, bazându-se pe achiziţiile sale anterioare, să-i completeze lipsurile. În acest context, greşelile pe care le face elevul vor constitui un indicator al demersurilor şi al achiziţiilor sale, care îi permite învăţătorului să construiască programul de recuperare bazat pe sprijin individual şi eficace. Numai astfel, fiecare elev, îşi va constitui, cu ajutorul învăţătorului propriul său itinerar de învăţare.
În permanentele încercări de a acorda textele literare ale manualului de Limba şi literatura română la metodele de predare ale noilor didactici, profesorul este pus de cele mai multe ori în poziţia lui Ianus Bifrons, privind cu un ochi trist spre trecut şi cu celălalt larg deschis spre noile experienţe literare. Privind din perspectiva modelului comunicativ raportul operă-cititor, va reieşi ca privilegiat cititorul (elevul, în cazul de faţă), spre a cărei dezvoltare individuală – formarea unor capacităţi reflexive şi critice, dezvoltarea creativităţii şi maturizarea afectivă – trebuie să ducă lectura.
Dintre toate metodele şi procedeele folosite în cadrul activităţilor educative, jocul reprezintă mijlocul cel mai eficient prin care copiii iau contact cu lumea, înţeleg evenimentele din jur şi învaţă din ele. Utilizarea şi dezvoltarea limbajului fac parte integrantă din acest proces. Jucându-se, copilul exersează înţelegerea prin comunicare, îşi dezvoltă capacitatea de discriminare, de judecată, imaginează şi formulează verbal atât realul, cât şi imaginarul.
Matricea priorităţilor constituie o metodă care dezvoltă abilităţile necesare unei abordari critice, presupunând selectarea şi clasificarea competenţelor vizate pentru o etapă de activitate propusă. Metoda realizează un feed–back între proiect şi situaţia reală de la un moment dat, oferind şi posibilitatea instantanee a unei diagnoze sinoptice. Pentru a o putea utiliza, se împarte o pagină în patru cadrane numerotate, urmând ca în fiecare să fie notate activităţile impuse fie de tema zilei, fie de o perioadă mai mare, la care se pot anexa informaţiile inerente şi paşii utili.
Câştigătorii concursului Scrisori către Moş Crăciun
Didactic.ro şi INTUITEXT anunţă câştigătorii concursului Scrisori către Moş Crăciun, organizat în perioada decembrie-ianuarie 2010. Descoperiţi pe http://moscraciun.didactic.ro cei 20 de elevi care vor fi premiaţi cu softuri educaţionale INTUITEXT, precum şi lucrările acestora.
Didactic.ro şi Olimpiade.ro vă invită să împărtăşiţi cu alţi profesori şi elevi informaţiile despre desfăşurarea olimpiadelor şi concursurilor naţionale.
Portalul olimpiadelor şi concursurilor şcolare a fost actualizat cu informaţii despre olimpiadele şi concursurile şcolare din 2010, subiecte de la concursurile si olimpiadele desfasurate in anii trecuti, rezultate. Vă invităm să postaţi în rubricile dedicate acestora subiecte de concurs, rezultate, ştiri sau articole precum si sa propuneti concursuri noi.
Descoperiţi pe www.olimpiade.ro!
Concursuri noi pe www.carepecare.ro
Din data de 19 ianuarie 2010 începe o nouă ediţie a concursurilor KRPKR din cadrul portalului educaţional www.carepecare.ro. Ca răspuns la interesul mare al copiilor pentru acest tip de concursuri (peste 500 de elevi s-au înscris la fiecare din concursurile de până acum), două concursuri noi se alătură celor cinci existente.
Opinii ale cadrelor didactice cu privire la sistemul de notare şi evaluare
Cercetarea are ca obiectiv sublinierea opiniei cadrelor didactice cu privire la sistemul de notare şi evaluare şi măsurarea atributelor luate în calcul în această activitate.
Eşantionul a fost alcătuit din 300 de cadre didactice din Panelul de cercetare lansat de INTUITEXT şi Didactic.ro, iar sondajul s-a desfasurat în luna decembrie 2009.
Comentarii (2)
12.02.2010 21:22 polistef
Cadrane-metoda f.agreata de scolari.Dezvolta creativitatea,se poate folosi la majoritatea disciplinelor;cele patru cadrane pot cuprinde sarcini variate pe discipline diferite (romana ,stiinte si matematica),insa ultimul cadran sa fie destinat desenului ...desertul scolarului...
15.03.2010 17:20 monicaflorescu24
cum trimit si eu un articol?am incercat dar nu stiu daca a ajuns.multumesc
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.