Şcoala cu
bune practici

77 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Activitatea simultană la ciclul primar, Prof. înv. primar Adelia Muntean, Şc.cu cls. I-VIII Geoagiu de Sus / Stremţ, Jud. Alba

Creşterea cererii de educaţie, fenomen specific epocii contemporane şi afirmarea dreptului la educaţie şi cultură al fiecărui individ uman au sporit preocupările pentru instruirea tuturor cetăţenilor ţării. Încă din sec. al XIX-lea a apărut tendinţa ca şcoala să pătrundă în cele mai îndepărtate locuri unde există copii care trebuie şcolarizaţi.

O problemă care a stat permanent în atenţia organelor de decizie a fost aceea a învăţământului simultan. Condiţiile care determină organizarea învăţământului simultan la două sau mai multe clase sunt legate de localitaţile care au o populaţie şcolară redusă ca număr.

Experienţa a dovedit că învăţătorul care lucrează simultan cu două sau mai multe clase poate obţine aceleaşi rezultate ca învăţătorul care lucrează cu o singură clasă prin alternarea muncii directe efectuată la o clasă cu activitate independentă a elevilor la cealaltă clasă.

Învăţătorul care lucrează simultan cu două sau mai multe clase este obligat să parcurgă integral programa tuturor claselor cu care lucrează, la fel ca învăţătorul care lucrează cu o singură clasă. Aceasta face ca sarcinile instructiv-educative să fie dublate în sensul că trebuie respectat planul de învăţământ şi programa şcolară pentru fiecare clasă, iar timpul afectat pentru realizarea sarcinilor stabilite de aceasta este acelaşi. Lucrând cu două sau mai multe clase combinate, specificul activităţii constă în alternarea activităţii directe cu cea independentă.

În procesul instructiv–educativ pentru fiecare clasă trebuie să realizăm prevederile programei şcolare. E necesar ca învăţătorul să depună un efort susţinut ca fiecare elev să-şi însuşească întreaga materie prevăzută pentru clasa respectivă, să-şi formeze deprinderi de citire cursivă, corectă, conştientă şi expresivă, o exprimare orală şi scrisă corectă, o scriere caligrafică şi ortografică. La matematică să stăpânească cele patru operaţii aritmetice, să-şi dezvolte judecata şi gândirea în rezolvarea problemelor care cer una sau mai multe operaţii, să compună probleme după un altgoritm dat, după o formulă sau să rezolve exerciţii cu paranteze.

În domeniul activităţii educative, învăţătorul va desfăşura o activitate susţinută în ceea ce priveşte formarea unui colectiv unit şi disciplinat, formarea de convingeri morale privind o comportare civilizată şi cultivarea dragostei de a munci cu abnegaţie pentru înflorirea patriei noastre.

Învăţătorului care lucrează în condiţii simultane i se cere să aibă o atenţie distributivă pentru ca, atunci când lucrează nemijlocit cu o clasă, să continue să supravegheze clasa care efectuează munca independentă, uneori chiar să intervină pentru a mobiliza la lucru elevii acestei clase.

Problemele privind organizarea activităţii didactice nu trebuie privite ca probleme administrative deoarece, în condiţiile muncii simultane, ele au implicaţii în conţinutul şi metodologia învăţământului.

Experienţa a dovedit că cea mai avantajoasă grupare a claselor este aceea a repartizării claselor I cu a III-a la un învăţător, şi clasele a II-a şi a IV-a la al doilea învăţător.

La întocmirea orarului indiferent dacă se lucrează cu două, trei sau patru clase, învăţătorul trebuie să se străduiască să realizeze o combinare armonioasă a obiectelor de studiu, încercând să atingă următoarele obiective:

  • cuplarea simultană a obiectelor care se predau în aceeaşi oră, la clase diferite în cadrul aceleiaşi ore;
  • cuplarea corectă a obiectelor care se predau în aceeaşi oră, la clase diferite, pentru a putea permite acordarea de timp suficient muncii directe cu clasa sau la disciplina care solicită acest lucru;
  • acordarea unei atenţii deosebite clasei I şi a IV-a vizând formarea deprinderilor de muncă independentă la prima clasă, pregătirea temeinică pentru trecerea cu succes în ciclul gimnazial la cealaltă;
  • cuplarea cu grijă a lecţiilor de educaţie fizică şi muzică, chiar dacă au teme diferite;
  • în orarul săptămânal nu se poate programa lb. română (citirea) cu educaţia fizică sau citirea la ambele clase în aceeaşi oră;
  • matematica şi lb.română nu pot fi programate în orarul zilei mai târziu de ora a treia;

O primă trăsătură caracteristică a lecţiei desfăşurate în condiţii simultane este totala libertate ce se lasă învăţătorului în conceperea, organizarea şi desfăşurarea acesteia. Învăţătorul modern subscrie la ideea elasticităţii structurii lecţiei, la supleţea organizării şi la diversitatea desfăşurării ei. În învăţământul simultan, toate acestea formează trăsături majore ale lecţiei. Programa menţionează că principala coordonată a modernizării lecţiei în sistemul activităţii simultane o reprezintă renunţarea la structuri prestabilite şi adaptarea unei atitudini creatoare în conducerea actului de predare-învăţare. Procesele menite să asigure continuitatea în învăţare, integrarea cunoştinţelor acumulate în structură, procedeele care introduc varietate în studierea conţinutului asigură trăinicia celor învăţate, realizarea activităţilor vizând dezvoltarea unor capacităţi foarte variate. Măsura în care sunt realizate obiectivele propuse constituie norma sigură de apreciere a reuşitei metodologiei urmate.

,,Educaţia numai atunci este eficace, când tratează pe fiecare conform cu natura sa şi când dă fiecăruia hrana mintală de care el are nevoie’’(P.Ştefănescu-Goangă).

Prof. înv. primar ADELIA MUNTEAN
Şc.cu cls. I-VIII Geoagiu de Sus/ Stremţ
Jud. Alba

Azi: 11 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

52 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN