Finlanda - fără teme pentru acasă şi probe de evaluare
Pasi Sahlberg, un educator şi autor finlandez, a avut o întrebare simplă pentru elevii de liceu în ani terminali cărora le vorbea într-o dimineaţă, săptămâna trecută, în Manhattan: "care dintre voi vrea să devină profesor?"
Dintr-o clasă de 15, două mâini s-au ridicat - una uşor ezitantă.
"În ţara mea, ar ridica mâna 25% dintre elevi", a zis dr. Sahlberg. "Şi", a adăugat, ridicând cu entuziasm mâna în aer, "ar fi mai degrabă aşa."
În ţara sa, dr. Sahlberg a spus mai târziu într-un interviu, profesorii petrec în mod obişnuit 4 ore pe zi la clasă, şi sunt plătiţi ca să petreacă două ore pe săptămână pentru dezvoltare profesională. La Universitatea din Helsinki, unde predă, 2 400 de persoane au concurat anul trecut pe 120 de locuri (fără taxă) în programul de master pentru profesori. "E mai greu să intri în învăţământ decât la drept sau la medicină".
Dr. Sahlberg pune profesorii de înaltă calitate în centrul poveştii de succes a educaţiei din Finlanda.
De când Finlanda, o ţară de aproximativ 5.5 milioane de oameni, în care educaţia formală nu începe înainte de vârsta de 7 ani şi care dispreţuieşte temele pentru acasă şi testarea până la vârsta adolescenţei, a reuşit să se claseze în top la un test internaţional de prestigiu în matematică, ştiinţe şi citire în anul 2001, a devenit obiectul fascinaţiei pentru educatorii americani şi creatorii de politici publice.
Finlandofilia s-a răspândit când ţara s-a plasat din nou în top în anul 2009, în timp ce Statele Unite ale Americii s-au clasat pe locul 15 la citire/lectură, 19 la matematică şi pe locul 27 la ştiinţe.
Ambasada Finlandei din Washington găzduieşte seminarii cu titluri precum "De ce sunt copiii finlandezi atât de deştepţi?" şi organizează excursii în Finlanda pentru jurnalişti nerăbdători să vadă totul cu ochii lor. Din anul 2005 încoace, în Helsinki, Ministerul Educaţiei a primit 100 de delegaţii oficiale pe an, din 40 - 45 de ţări. Şcolile s-au bucurat să fie în centrul atenţiei, preparând prăjituri şi pregătind dansuri populare pentru străini, dar acum mulţimea de observatori e considerată o distragere a atenţiei la nivel naţional.
Dr. Sahlberg a explicat că punctul de cotitură a fost decizia guvernării din anii 1970 de a impune ca toţi profesorii să aibă studii de master - plătite de la bugetul statului. Salariul de pornire pentru profesorii din Finlanda era de aproximativ 29 000 dolari pe an în 2008, conform Organizaţiei pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare, comparativ cu 36 000 dolari pe an în Statele Unite.
Finlanda dispreţuieşte aproape toate testările standard înaintea vârstei de 16 ani şi descurajează temele pentru acasă, iar începerea şcolii înainte de vârsta de 7 ani este considerată o violare a dreptului copiilor de a fi copii, a mai spus Dr. Sahlberg.
"Primii şase ani de educaţie nu sunt despre succesul academic. Nu măsurăm copiii în nici un fel. În primii ani copiii se pregătesc să înveţe şi-şi descoperă pasiunile.
Dr. Sahlberg a enunţat un alt motiv pentru care sistemul finlandez a avut succes: "doar peştii morţi merg după val".
Finlanda merge împotriva valului de "reformă a educaţiei globale", care se bazează pe discipline în trunchiul comun, competiţie, standardizare, testare, control.