Cvintetul-metodă pentru dezvoltarea gândirii critice, Instit. Martin Laura Betinia, Şc. cu cls. I-IV, Scăueni, com. Berislăveşti, jud. Vâlcea
Profesorul care nu permite şi nu încurajează diversitatea operaţiilor în tratarea problemelor pune ochelari de cal intelectului elevilor, restrângându-le viziunea doar în direcţia în care mintea profesorului este întâmplător de acord. (J.Dewey)
Noua orientare a învăţământului românesc urmăreşte dezvoltarea gândirii critice a elevilor, prin folosirea metodelor şi tehnicilor activ-participative noi: cubul, brainstormingul, tehnica ciorchinelui, metoda mozaic, metoda SINELG, jurnalul cu dublă intrare, cvintetul etc.
Gândirea critică este o modalitate superioară de manifestare a gândirii, care sintetizează şi integrează aspecte şi proceduri ale celorlalte moduri de gândire.
Capacitatea de a gândi critic se dobândeşte în timp, permiţând elevilor să se manifeste spontan, fără îngrădire, ori de câte ori există o situaţie de învăţare. Ei nu trebuie să se simtă stingheri, să le fie teamă de reacţia celor din jur faţă de părerile lor, să aibă încredere în puterea lor de analiză, de reflecţie.
Elevii trebuie obişnuiţi cu investigaţia temeinică, cu dezbaterea autentică, cu găsirea unor răspunsuri adecvate la problemele cu care se confruntă.
Gândirea critică îi învaţă pe elevi, să-şi emită şi să-şi susţină propriile idei.
Elevul nu trebuie să fie o maşină de memorat,ci trebuie să fie creator. Avem obligaţia de a asigura atmosfera propice declanşării valului de idei personale, de a le da elevilor senzaţia că ei sunt adevăraţii descoperitori ai „noului”.
În acest sens am oferit posibilitatea elevilor mei să devină nişte mici „poeţi” realizând următoarele cvintete în cadrul orelor de limba şi literatura română.
Cvintetul este o tehnică de reflecţie ce constă în crearea a cinci versuri respectând cinci reguli în scopul de a sintetiza conţinutul unei teme abordate.
Cvintetul este o poezie cu 5 versuri.
Primul vers-este format dintr-un singur cuvânt ce denumeşte subiectul.
Al doilea vers-este format din două cuvinte care definesc caracteristicile subiectului (două adjective).
Al treilea vers-este format din trei cuvinte care exprimă acţiuni(verbe la gerunziu).
Al patrulea vers-este format din patru cuvinte care exprimă starea noastră faţă de subiect.
Al cincilea vers-este format dintr-un cuvânt care arată însuşirea esenţială a subiectului.
Iarna
frumoasă sclipitoare
ningând îngheţând plecând
Aduce bucurii şi surprize
ninsoare
Iarna
albă strălucitoare
îngheţând alunecând ningând
Adună toţi copiii satului
săniuş
Motanul încălţat
mincinos şiret
inventând profitând păcălind
Obţine tot ce vrea
viclenie
Banul muncit
preţios valoros
câştigând agonisind cheltuind
Ne dă multe satisfacţii
hărnicie
Toamna
frumoasă ploioasă
bătând scuturând plecând
Ne alungă păsările călătoare
bogăţie
Crăiasa Zăpezii
friguroasă albă
ningând fulguind îngheţând
Pune flori la ferestre
frumuseţe
Motanul încălţat
isteţ curajos
păcălind minţind convingând
Slujeşte stăpânul cu devotament
descurcăreţ
Bibliografie
- Dumitru Ion Alexandru - „Dezvoltarea gândirii critice şi învăţarea eficientă” Editura de Vest, Timişoara, 2000
- Cucoş Constantin - „Pedagogie”, Editura Polirom, Iaşi, 2000
Institutor Martin Laura Betinia
Şcoala cu clasele I-IV Scăueni, com. Berislăveşti
jud. Vâlcea