Şcoala cu
bune practici

77 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Tehnologia informaţiei, metoda proiectului şi generaţia Y, Prof. Ştefania Kovács, Şc. cu cls. I-VIII nr. 3, Carei

- gânduri pe marginea unui proiect de tip Intel@Teach-

Oare ce au în comun, cum se leagă aceste noţiuni?

In cazul primelor două, răspunsul este simplu: cursul Intel@Teach porneşte cu întrebarea-cheie : “Cum poate fi utilizată tehnologia cel mai eficient pentru a sprijini si evalua performanţele elevilor?” Cursul oferă într-adevăr un model de îmbinare a metodei proiectului (metodă cunoscută ca o forma de organizare alternativă, participativ-activă a procesului de predare-învăţare) şi a mijloacelor TIC.

Dar înaintea întrebării ”Cum poate fi utilizată tehnologia ?...” în mintea mea s-a formulat o altă întrebare: ”De ce să utilizez tehnologia?”  Şi o întrebare şi mai veche, pe care o auzim din ce în ce mai des: ”De ce nu ne mai înţelegem cu elevii noştri, ce s-a întâmplat cu generaţia de azi?” Se vorbeşte mult despre reformă, despre schimbarea mentalităţii, a rolului profesorului şi al şcolii in secolul XXI. Nevoia de schimbare este evidentă. Dar de ce? Din cauza, sau, mai precis pentru generaţia Y. ”Generaţia Y”, ”generaţia-web”, sau ”generaţia IT”- sunt termeni pe care-i întâlnim din ce în ce mai des, termeni prin care este denumita generaţia care are aceeaşi vârsta cu world wide web, copiii, elevii noştri care s-au născut şi au crescut în lumea informaţiei si a tehnologiei, şi, din aceste motive ei gândesc şi prelucrează informaţiile complet diferit de predecesorii lor. Vorbim limbi diferite, cele două generaţii, “digital natives” şi ”digital immigrants”. Sunt expesii introduse de Mark Prensky într-un articol publicat încă în 2001. Articolul susţine şi aduce argumente în sprijinul unei ipoteze, cum că a a vut loc o modificare profundă în modul de gândire a tinerilor de azi, modificare generată de apariţia şi răspândirea tehnologiei informatiei şi comunicaţiei (TIC), numită de Prensky tehnologie digitală.

Iată argumentul cel mai puternic pentru a folosi posibilităţile oferite de tehnologie: nu pentru a-mi uşura munca, sau pentru că este ”la modă”, ci pentru a ”vorbi aceeaşi limbă” cu elevii mei.

În acest sens metoda proiectului, şi, mai ales proiectele IntelTeach îmbină avantajele metodei proiectului şi cele ale utilizării mijloacelor şi instrumentelor tehnologiei, adică o metodă alternativă de creşterea eficienţei procesului didactic, ce urmăreşte creşterea gradului de implicare a elevilor, reducerea absenteismului, stimularea învăţării prin cooperare, formarea unor competenţe sociale, stimularea creativităţii , şi toate acestea pe  ”limbajul” tinerilor de azi, adică utilizând calculatorul, on-line, folosind resursele internetului. O simbioză intre tendinţele alternative şi spaţiul digital-virtual.

Titlul proiectului realizat de mine împreună cu elevii unei clase a VII-a a fost  ” Lumina in viaţa mea – lumina si fenomenele optice in viaţa de zi cu zi”. Prin activităţile proiectului elevii au fixat cunoştinţele teoretice legate de temele unităţii de învăţare, aşa cum  apare în programă,  dar produsele finale trebuiau să răspundă la o problemă, întrebare din practică, viaţa de zi cu zi. oferind explicarea, în diverse moduri,  a unor fenomene, aplicaţii , situaţii practice care răspund la întrebarea: de ce sunt importante lumina şi fenomenele luminoase, cum ne influenţează viaţa? Deşi folosind metode IT şi web 2.0 trebuia să se axeze pe realitate, aparate, instrumente folosite de ei, fenomene reale.

Tinerii folosesc site-urile  de socializare, chat-ul pentru a-şi satisface nevoia de socializare, de apartenenţă la un grup, a discuta, a se afirma. Acest tip de proiect oferă tinerilor exact acestea,  dar în două variante: pot lucra împreună online, aşa cum le este la îndemână, dar şi efectiv, în spaţiu real, atunci când s-au angajat, de exemplu în confecţionare de planşe, în grup. Un element important al metodei proiectului: produsele trebuie prezentate unui public, publicate. Elevii noştri sunt foarte abili în publicarea diferitelor materialelor pe internet şi le place aceasta. Cu ocazia unei activităţi de încheiere a proiectului însă noi, dascălii ”de modă veche” îi putem aduce în faţa unui auditoriu real, o mini-conferinţă, în care experimentează şi îşi formează nişte trăsături de caracter ca responsibilitate faţă de propria persoană şi faţă de grupul pe care îl reprezintă, experienţa interacţiunii cu colegii, a colaborării.

Cu toate avantajele tehnologiei, nu pot să-mi neg statutul de ”emigrant digital”, şi, în spiritual educării creativităţii am oferit posibilităţi diferite de realizare a produselor proiectelor. Pe lângă produse digitale, prezentări ppt, spre marea mea bucurie unii elevi au preferat confecţionarea de materiale artizanale sau postere.  
Astfel am descoperit în proiectele IntelTeach un cadru deosebit de generos şi variat, in care toţi, atât profesori cât şi elevi,  ne putem găsi căile de afirmare şi preferinţele. Acest mod de lucru poate constitui puntea de legătură, podul peste prăpastia care e pe cale să se formeze între generaţii.

Ştefania Kovács
Prof. gr. I, fizică
Scoala cu cl. I-VIII nr. 3, Carei

Bibliografie

  1. http://www97.intel.com/ro/ProjectDesign
  2. Marc Prensky “Digital Natives, Digital Immigrants”, On the Horizon, vol.9, no.5, October 2001, accesibil si la http://www.marcprensky.com/writing
  3. Marc Prensky “Digital Natives, Digital Immigrants- Part 2: Do They Really Think Differently?”
  4. Maria Diaconescu, Monica Barbovschi, Cristina Baciu, Beneficii şi riscuri ale utilizării internetului în rândul copiilor şi adolescenţilor -Repere pentru elaborarea unui ghid de siguranşă pe internet şi de prevenire a victimizării online, Presa Universitara Clujeana, 2008
  5. Történetek, módszerek – Új nevelési kézikönyv osztályfonököknek - Dinasztia Kiadó, 2010 - http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=570
  6. De la Kidlink la generaţia web, sau problemele cu care se confrunta profesorul de azi la folosirea tehnologiei informaţionale - Mihai JALOBEANU, Universitatea de Vest "Vasile Goldis" Arad, Facultatea de Informatica - http://jalobean.itim-cj.ro/Studia-challenge.html#sdfootnote5anc

Azi: 11 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

52 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN