Şcoala cu
bune practici

77 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Un site dedicat limbii franceze. Iulian Untaru, C.N. “I. C. Brătianu”, Piteşti

Nimeni nu-şi mai poate imagina existenţa sa cotidiană fără televizor, calculator, telefon mobil. Calculatorul a adus cu el o democratizare fără limite, copiii şi adulţii având azi acces egal la informaţie, deşi primii nu au maturitatea şi responsabilitatea celor din urma. Avantajele acestei mi-nuni a geniului uman sunt concurate de pericolele pe care le ascunde (dependenţa de calculator, site-urile porno sau ale pedofililor, agresivitatea, izolarea, dezumanizarea progresivă, probleme de ordin medical, lipsa comunicării verbale, comunicarea prin intermediul programelor de chat, în scris, cu un limbaj total nepotrivit vârstei lor, fără respectarea regulilor de ortografie, fără  diacritice, cu multe prescurtări). Din păcate, ei nu mai interacţionează cu alţi copii şi adulţi, nu mai experimentează lucrurile ei înşişi, ci prin intermediul unui calculator.

Trecând de la teorie la practică, va propunem un exemplu de bună practică în folosirea calculatorului. Este vorba de implementarea aplicaţiei numite INTERNET în procesul de învăţare a limbii franceze. Prin convenţia dintre Université «Charles de Gaulle» Lille 3 si Colegiul Naţional «I. C. Brătianu» din Piteşti, proiectul de masterat al profesorului DUMITRU POPESCU, intitulat «La construction d’une plate-forme online favorisant l’intégration de l’approche communicative pour l’enseignement du FLE en Roumanie»  şi susţinut la Universitatea din Lille în specialitatea «Di-dactique des langues et des cultures, FLE» s-a realizat (în 2009) cu sprijinul profesorului IULIAN UNTARU şi al elevilor Colegiului «I. C. Brătianu» din Piteşti, acest suport vizând asistenţă peda-gogică, activităţi online de testare a platformei şi de integrare a  resurselor multimedia în activităţile de predare a limbii franceze, evaluarea impactului proiectului asupra dezvoltării competenţei comu-nicative la elevi, evaluarea componentei motivaţionale, îmbogăţirea cu resurse didactice a site-ului.

Profesorul Iulian Untaru este responsabilul pedagogic al proiectului din partea liceului, co-administrator de site, animator al forumului de discuţii şi contributor principal cu materiale (Cours de français /Bac roumain. Oral 2/Le Collège National “I. C. Bratianu”/I.C. Bratianu et le Collège National Bratianu/Développer la compétence de communication/Club cinéma/Test évaluation /compte-rendu du stage «Innover en français» etc.). Profesorul Dumitru Popescu se ocupă de crearea site-ului, de găzduirea lui pe internet, de cumpărarea unui nume de domeniu, fiind co -administrator şi realizator de resurse.

Proiectul  permite dezvoltarea competenţei lingvistice, a competenţei comunicative în limba franceză prin participare la forumuri de discuţii, prin variate activităţi multimedia, prin teste online, prin materiale postate de elevi şi de profesori. Elevii vor fi încurajaţi să participe liber la chat în franceză, la sondaje, fără teama de a fi admonestaţi dacă greşesc (intoleranţa faţă de erori şi gramaticalizarea excesivă fiind două dintre hibele sistemului nostru), vor vedea propriile lor proiecte pe site. Site-ul va fi  deschis tuturor elevilor şi profesorilor din România şi din afara ţării care doresc să participe şi să contribuie la dezvoltarea sa.

Spaţiile create până acum:

Cours de français (numeroase resurse)

* Forum des nouvelles* Notre livre de conversation * Projet Lauréat - 2007/Motivation du jury * Règlement du concours "Innover en français" * Concours - Union Latine PARIS  * La comparaison * Le compte rendu* L’ordinateur et l’Internet dans l’apprentissage du FLE * Pasaport lingvistic EUROPASS * CV EUROPASS en roumain/français - modèle * Portofoliul * Histoire de rire un peu.... * Un autre français* Catedra de franceza 0708 * HOMONYMIE * Proverbes français et proverbes roumains* Teme atestat bilingv

Bac roumain.

Numeroase subiecte dezvoltate argumentativ
* Savoir présenter et argumenter * Mon auteur préféré – quelques idées* La connaissance d’une langue – quelques idées* La publicité – quelques idées* Le rôle des médias* Mon héros préféré* Le chômage – quelques idées* La francophonie* Musique classique ou musique moderne* Mon passe-temps préféré* La voiture - aujourd'hui* La Roumanie* Les drogues – le grand danger* Conflit ados - parents* Mon plat préféré* Le mariage de nos jours * Le folklore* La ville et le village * Mes projets d'avenir * Le monde actuel* L'amitié*L’automobile*L’ordinateur et l’Internet dans l’apprentissage du FLE* Le rôle des médias*L’école*L’alcool

Test online (pentru stabilirea nivelului de competenţă al elevilor)

Ajutor privind utilizarea platformei/Forum de discuţii tema (Amintiri din liceu)

Prezentări ale elevilor(biografii ale elevilor participanţi la proiectul cinematografic “Ma ville vue par…”, sub coordonarea Centrului Pompidou, Paris)

Club cinéma (Filmele elevilor noştri, laureate la diverse festivaluri de film)
VIAŢA UNEI PORTOCALE (La vie d’une orange/Bucsan George – 11e C)
SENTIMENTE ANA TACHE (Sentiments/Ana Tache – 12 J)
ZI DE IULIE (Une journée en juillet/Adonis Lemnaru – 11e C)
NOI TOŢI (Nous tous/Amzoi Andrei/Enculescu Mihai- 12e C)
CORINA DUMITRU (Alex Popa, Dan Stoian – 12e G)
Ana tache*art photography (Ana Tache – 12 J)
SHAORMA WITH LOVE (Adonis Lemnaru – 11e C)
Concours d'affiches au niveau départemental* FORUM du CLUB CINEMA*
http://www.icbratianu.lx.ro - primul site al liceului nostru* Objectifs du CLUB CINEMA

Cours optionnels – Prof. Iulian Untaru
Le français informatique (cours optionnel)/L'allemand informatique/La chanson pour apprendre le français/Culture et civilisation française/Histoire de France

Projets de classe – Prof. Iulian Untaru
Une personnalité de notre département/Le village au cinéma/Nous avons vécu sous la dictature
Notre livre de conversation (proiect laureat în cadrul concursului naţional «Innover en français» 2007, concurs organizat de Ambasada Franţei şi deServiciul de Colaborare şi de Acţiune Culturală)

Alte materiale/Flux informativ
Urmează crearea spaţiului cu acces securizat prin parolă individuală «Clase virtuale » şi «Catalog virtual» unde profesorii îşi pot posta clasele şi pot face notarea elevilor în urma testelor online, aspect inovator care va alterna metodele tradiţionale cu cele specifice epocii internetului. În viitorul apropiat vor exista activităţi productive, realizate de elevi şi de profesori, aceasta contribuind la o interactivitate deosebită, la o motivare specială, elevii devenind actori ai parcursului de formare.

În plus, există pe homepage link-uri spre texte/audiotexte de pe site-uri ale unor ziare sau ca-nale de televiziune din Franţa, acestea fiind prelucrate pedagogic, selectate pe nivel de compe-tenţă, o adevărată mină de aur pentru pregătirea elevilor pentru certificatele de competenţă.
Iată - în cele ce urmează - descrierea detaliată a proiectului nostru.

Obiective

- privilegierea limbii franceze în liceul nostru/ţara noastră (limitarea agresiunii limbii engleze în mediu francofon)
- sensibilizarea elevilor/profesorilor de FLE pentru dezvoltarea demersului comunicativ
- diversificarea modulelor de învăţare
- încurajarea profesorilor inovatori care – la noi- sunt  menţinuţi încă într-o zonă periferică
- transformarea învăţământului românesc caracterizat prin metodologii tradiţionale, centrat pe gramatică, pe dezvoltarea strictă a competenţelor cognitive; privilegierea demersului comunicativ (forum de discuţii, realizarea de fişe de lucru, teste online, participare la sondaje, chat etc.)
- caracterul vizibil şi  durabil al proiectului, perenizarea lui prin site-ul internet
- valorizarea liceului nostru
- mutualizarea resurselor, schimbul de experienţă, participarea elevilor la îmbogăţirea resurselor

Aspecte inovatoare integrate în proiect

- construirea unui proiect colectiv (profesorii/elevii pilotează împreună construcţia site-ului, cooperează, negociază)
- motivarea elevilor prin explorarea unor noi parcursuri de învăţare
- încurajarea producţiei orale prin înregistrări depuse pe platformă
- privilegierea noilor tehnologii ale informaţiei în cadrul orelor de franceză, civilizaţia secolului al XXI-lea fiind una digitală
- atragerea în proiect a tuturor colegilor, mai ales a acelora care se declară reticenţi faţă de imple-mentarea calculatorului/internetului
- implicarea în proiect a directorului/a părinţilor
- caracterul deschis al proiectului, interactivitatea permanentă, caracterul de resursă partajabilă
- realizarea spaţiului «Clase virtuale» şi «Catalog virtual», acces securizat, prin parola

Public ţintă
Proiectul se adresează elevilor/profesorilor/parinţilor elevilor din  liceul nostru, din judeţ, din ţară. Graţie internetului, el este accesibil «satului planetar».

Finalităţi şi produse (Produsul principal este site-ul deja aflat în reţea).
Proiectul este orientat către stimularea, diseminarea resurselor autentice pertinente pentru învăţarea limbii franceze şi către valorificarea avantajelor mediului digital:

- capacitate enormă de stocare, non fatigabilitatea sa
- feed-back rapid despre performanţele elevilor, scor afişat imediat
- corecţia imediată şi corectarea neutră, fără conotaţie afectivă
- fascinaţia exercitată de calculator, de internet
- individualizarea lucrului, diversificarea/personalizarea activităţilor
- competiţia elev-calculator, relaţii noi între elevi, colaborare; relaţii noi între profesori

Evaluarea se va face permanent prin:

- evaluarea calităţii proiectului prin chestionare distribuite elevilor/profesorilor
- sondarea gradului de satisfacţie a utilizatorilor prin chestionare online (spaţiu chat/forum de dis-cuţii pentru a conferi feedback proiectului, pentru a evalua reuşita sa şi impactul asupra publicului)
- consultarea statisticilor administratorului site-ului privind traficul
După difuzarea completă a site-ului:
– o apreciere a profesorului privind implicarea elevilor în dezvoltarea proiectului, privind responsa-bilizarea, cooperarea si autonomizarea acestora
– BILANŢ centrat pe:1) efectele pozitive asupra elevilor/profesorilor 2)efectele pozitive asupra liceului 3) comunicarea proiectului  4) valoarea sa ca instrument federator  5) perspective

Azi: 11 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

52 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN