Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Noi măsuri de îmbunătăţire a activităţii din învăţământ

14.10.2005
COMUNICAT DE PRESĂ

Noi măsuri de îmbunătăţire a activităţii din învăţământul special şi special integrat

După 15 ani de absenţă a reglementărilor din domeniu, Guvernul României a aprobat, în şedinţa de ieri, 13 octombrie 2005, proiectul de hotârâre propus de Ministerul Educaţiei şi Cercetării privind unele măsuri de îmbunătăţire a activităţii de învăţare, instruire, compensare, recuperare şi protecţie specială a copiilor/elevilor cu cerinţe educative speciale din cadrul sistemului de învăţământ special şi special integrat. Documentul aprobat ieri de Executiv modifică Hotărârea de Guvern nr. 586/1990, al cărei conţinut nu mai constituie o bază legală pentru funcţionarea sistemului de educaţie specială ca parte componentă a sistemului de învăţământ din România.
Practic, prin noua noua Hotărare de Guvern se adoptă:
ˇ Conceptele şi sintagmele specifice utilizate în cadrul învăţământului special şi special integrat, în conformitate cu standardele internaţionale;
ˇ Structura, organizarea, formele şi tipurile de instituţii precum şi personalul din unităţile de învăţământ special şi special integrat;
ˇ Volumul activităţilor din învăţământul special şi special integrat, normarea şi încadrarea personalului didactic, didactic auxiliar, nedidactic, medical şi administrative;
ˇ Drepturile materiale şi alocaţiile zilnice de hrană pentru copii/elevii din sistemul de învăţământ special şi special integrat.
Potrivit acestui document, copiii/elevii/tinerii cu cerinţe educative speciale din învăţământul special şi special integrat, care nu se află în sistemul de protecţie socială, au alocaţia zilnică de hrană în acelaşi cuantum şi primesc rechizite în aceeaşi cantitate cu cei care se află în sistemul de protecţie socială, iar în internatele şcolare beneficiază de prevederile Legii nr. 326/2003 privind drepturile de care beneficiază copii şi tinerii ocrotiţi de serviciile publice specializate pentru protecţia copilului. Beneficiarii acestor drepturi sunt copiii din grădiniţele speciale, copiii cu cerinţe educative speciale integraţi individual sau în grup/grupă în grădiniţele de masă, elevii/tinerii din unităţile de învăţământ special, inclusiv cei din clasele speciale compacte integrate în şcolile de masă şi elevii/tinerii cu cerinţe educative speciale integraţi individual sau în grup/grupă în şcolile de masă.

Modificările se impuneau deoarece în ultimii 5 ani şcolari, structura învăţământului special s-a modificat atât cantitativ, dar mai ales calitativ astfel:
- s-a diminuat numărul de elevi din şcolile speciale, de la 58.000 în 2000, la 26.000 în anul şcolar 2004/2005;
- a crescut numărul de elevi cu deficienţe integraţi în şcolile de masă la peste 14.000, în acest an şcolar;
- au apărut şcolile deschise în sensul că în multe şcoli speciale şi de masă funcţionează atât clase cu elevi cu deficienţe cât şi clase cu elevi normali;
- a crescut numărul de clase speciale compacte în şcoala de masă, ca o primă etapă de integrare a elevilor cu dificultăţi de învăţare;
- multe aspecte privind organizarea şi funcţionarea învăţământului special au fost reglementate prin acte legislative de dată recentă: planuri de învăţământ noi pentru toate formele de şcolarizare şi de profesionalizare, programe şcolare în conformitate cu noile planuri, metodologii de organizare şi funcţionare a diferitelor servicii educaţionale pe care le oferă ministerul educaţiei prin instituţiile şi unităţile şcolare din teritoriu etc.;
- s-a dezvoltat o întreagă reţea de centre de educaţie şi de zi, centre care desfăşoară activităţi educaţionale sub directa îndrumare a inspectoratelor şcolare judeţene;
- s-au realizat, de către minister sau inspectoratele şcolare, protocoale de colaborare cu organizaţii neguvernamentale, naţionale şi internaţionale, având ca finalitate atât cuprinderea copiilor cu deficienţe într-o formă de şcolarizare, cât şi integrarea lor profesională şi socială;
- populaţia şcolară din unităţile de învăţământ special este formată din copii/elevi cu deficienţe severe, profunde sau asociate;
- conţinutul educaţiei speciale s-a îmbogăţit continuu prin pătrunderea acesteia în şcolile de masă, adresându-se astfel, unei categorii mai largi de elevi.

Director
Mircea MUREŞAN

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: floricaion | 14.10.2005 22:13 | 2091 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Comentarii (1)

0 0

15.10.2005 20:27 o_ileana



Am dori sa aflam, in regim de urgenta, UNDE pot fi gasite " programele scolare in conformitate cu noile planuri"? Programele scolare utilizate in prezent au fost aprobate in anul 1992!!!

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

3 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN