Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Mesajul ministrului educaţiei şi cercetării

Educaţia reprezintă una din căile cele mai importante pentru ştiinţă, cultură şi, în mod nemijlocit, pentru dezvoltarea socială în ansamblul ei.

Suntem, vrând – nevrând, într-o perioadă a globalizării, în care comunicarea – prin intermediul internetului, al mass-media – elimină frontierele spaţiale şi temporale, iar la nivelul societăţii, asistăm la o extindere a structurilor de tip reţea în detrimentul grupurilor.

Ritmul schimbărilor este extrem de rapid, iar perspectiva integrării în Uniunea Europeană marchează, o dată în plus, importanţa învăţământului şi a cooperării educaţionale pentru a deveni compatibili şi integrabili într-o Europă a cunoaşterii.

Stabilirea direcţiilor strategice ale Ministerului Educaţiei şi Cercetării, în consonanţă cu Programul de Guvernare pentru anii 2004 – 2008, impune o etapă a evaluărilor – cunoştinţe, programe, sistem, personal – în contextul producerii unor treceri majore de la societatea industrială la cea informaţională, de la economia naţională la economia mondială, de la centralizare la descentralizare.

În contextul acestor treceri, vor fi evaluate planurile de învăţământ, programele currriculare, performanţa cadrelor didactice, baza materială a laboratoarelor, unităţile şcolare, facultăţile şi universităţile, institutele de cercetare etc.

Anul 2006 va fi un an hotărâtor pentru dezvoltarea infrastructurii învăţământului, având la bază o nouă politică de finanţare centrată pe proiecte.

Cadrul legislativ va fi îmbunătăţit pentru a răspunde cerinţelor perioadei pe care o traversăm, pentru a avea coerenţă şi, evident, pentru a răspunde modificărilor legislative, sociale, economice, internaţionale care s-au produs deja.

Cu siguranţă, schimbarea va genera o anumită doză de rezistenţă determinată de existenţa unor mentalităţi vechi, de teama de iniţiativă, de responsabilizarea individuală, de starea de incertitudine, de modificarea sau dispariţia unor repere tradiţionale. În mod natural, se va impune o politică a dialogului şi a comunicării, astfel încât întregul sistem să perceapă corect şi să accepte modificările, pentru ca reforma să nu fie marginalizată sau chiar respinsă.

La nivelul unităţilor şcolare se resimt tot mai acut diferenţele existente între valorile moştenite, demodate şi cele care trebuie transmise acum elevilor. Suntem conştienţi că modificările pot genera derută în rândul cadrelor didactice, iar acest lucru impune realizarea unor programe de formare continuă a acestora, de redefinire a rolului educatorului în societatea bazată pe cunoaştere.

Mesajul lui Jaques Delors (1996), actual pentru şcoala românească, defineşte clar misiunea socială a şcolii:
- învaţă pentru a şti;
- învaţă pentru a face;
- învaţă pentru a fi;
- învaţă pentru a trăi în comunitate.

Din interdependenţa tuturor acestor domenii rezultă atât calitatea în educaţie, cât şi prezenţa reală a beneficiarului acestui sistem – elev / student – în comunitate.

Doresc ca în 2006, un an al speranţelor de mai bine, să ne bucurăm împreună de realizările şi împlinirile proiectelor pe care le vom pune în aplicare.

În egală măsură doresc să privim spre sistem şi spre noi înşine şi să reuşim să ne adaptăm la noile cerinţe, să avem puterea de a schimba şi de a ne schimba pentru a realiza o şcoală din ce în ce mai performantă.

Doresc ca noul an să vă aducă satisfacţii, împliniri, fericire, înţelepciune şi multă sănătate.

La mulţi ani!

Cu deosebită consideraţie,


Ministru,
Mihail Hărdău

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: sfetnicul | 30.12.2005 09:15 | 1267 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Biasul de confirmare in rolul de parinte

Comunicarea parinte - copil

Comentarii (5)

0 0

30.12.2005 17:39 sfetnicul - Autor

De mai bine de 10 ani se tot vorbeşte de scimbare în învăţământul românesc, se tot fac încercări şi nu vad încă alinierea la un învăţământ modern, european. Sunt tare curios cum va învinge noul ministru tradiţionalismul, ca să nu spun altfel, al unor colegi care, deşi au ocazia, nu vor să audă de calculator, de Internet sau de a face altceva decât ora la clasă.



Mă bucur că se dă o importanţă deosebită comunicării. Poate că ar fi cazul să se dea o importanţă deosebită şi "conducerii calculatorului" si, de ce nu, Internetului, în procesul de învăţământ. Ar putea fi un criteriu de departajare la salarizare şi de creştere a calităţii învăţământului. Ar trebui iniţiată o discuţie pe această temă pe forum.



Vom trăi şi vom vedea!

SFetnicul

0 0

01.01.2006 21:09 min

Mi se pare corecta aprecierea ca ,folosirea calculatorului si a internetului ar putea constitui criterii de departajare intre cadrele didactice.De ce sa primesc acelasi punctaj cu un coleg care nu se foloseste de calculator si internet pt. realizarea si mediatizarea actiunilor sale, cand eu reusesc sa initiez parteneriate si sa cooperez cu colegi din toata tara in derularea unor astfel de actiuni.Astept parerile voastre.

0 0

02.01.2006 13:23 hutucatalin

Toţi miniştrii pe care i-am avut au făcut cam aceeleaşi urări la sfârşit de an, dar nu au pus în practică mai nimic din angajamentele din campaniila electorale.Cum să faci performanţă când nu ai materialele didactice necesare, iar proiectele pentru cheltuirea banilor inisterului se fac cu pile şi sunt aprobate pe bază de interes şi nu după necesităţi. Cred că ministerul ar trebui să iniţieze un probram naţional de dotare minimală a tuturor şcolilor cu materiale didactice şi mai apoi să ceară cadrelor didactice să facă performanţă la nivelul UE.Utilizarea şi folosirea calculatorului ar trebui să constituie, într-adevăr un criteriu de departajare la stabilirea calificativelor anulale şi la acordarea diferenţiată a salariului, chiar dacă unii colegi mai învărstă ar fi împotrivă. Cine nu se poate adapta sistemului să plece.

0 0

02.01.2006 20:09 tudorsiciobanu

Pentru comentatorul min

Concret pentru elevi ce ati facut?Prin ce ati crescut calitatea lectiilor (ca forma de baza in procesul de predare-invatare)pe care le tineti in fiecare zi? prin parteneriate?

0 0

04.01.2006 16:02 floricaion

SA NU NE IMBATAM CU APA RECE! Calculatorul este sau mai bine zis VA TREBUI SA FIE un mijloc de invatamant DEOSEBIT in conditiile actuale si mai ales VIITOARE. Oricand se vor gasi profesori care vor tine lectii mai bune FARA CALCULATOR decat altii care folosec calculatorul. Exista o gama foarte larga de mijloace de invatamant, iar secretul consta in alegerea celor mai indicate si mai ales in integrarea acestora in lectie, acolo cand si unde trebuie. LA MULTI ANI, TUTUROR COLEGILOR !

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

4 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN