Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Corupţia se învaţă din şcoală

Corupţia se învaţă din şcoală

Gigel, care dă tema pentru acasă în schimbul a două bomboane, şi Costel, care dă sandviciul cu margarină pentru a fi lăsat să copieze de la colegul de bancă, sunt cazuri de la care trebuie pornită strategia anticorupţie în învăţământ. Exemplele "edificatoare" îi aparţin însuşi ministrului educaţiei, Mihail Hărdău, care s-a dumirit, recent, într-o şedinţă guvernamentală, cum să se ia la trântă cu corupţia din educaţie. Cu asemenea viziune ministerială, de nivelul "grupa mică", avem toate şansele să fim urecheaţi mult şi bine de oficialii europeni pentru ineficienţa luptei împotriva corupţiei.
În învăţământul românesc, unitatea de măsură a şpăgii nu e bomboana, ci dolarul, mai nou euro. Uniunea Studenţilor din România a întocmit un top al şpăgilor date în sesiunea de examene, care arată că, la Medicină, se plătesc între 200 şi 1.500 de dolari pentru a promova un examen, la universităţile tehnice se dau între 50 şi 500 de dolari, iar la cele cu profil umanist se cotizează cu sume de până la 200 de dolari. Există metode voalate de dat şi de luat şpagă, cum ar fi "cumperi cartea (chiar dacă este proastă sau plagiată), iei examenul", şi metode mai directe: întreaga grupă strânge banii, iar secretara intermediază şpaga. Sau fiecare student plasează banii strategic în lucrarea predată la sfârşit de examen. Că Medicina se află pe primul loc în topul şpăgii la examene nici nu e de mirare. Studentul îşi asumă responsabilitatea de a da şpagă, întrucât ştie că, după terminarea facultăţii, îşi va recupera banii tot prin şpagă de la bolnavi. Nu doar în sesiunea de examene există corupţie universitară. Se pot face şi alte topuri ale şpăgilor: pentru obţinerea unui loc în cămin, pentru a primi o bursă în străinătate... Pentru anularea acestor practici antiacademice, universităţile au avut obligaţia ca, până la sfârşitul anului trecut, să adopte propriul cod de etică universitară, "un contract moral între studenţi, profesori, personalul administrativ şi comunitatea universitară, ca întreg". Ziarul Adevărul a constatat că, în unele universităţi, nici în ziua de azi nu au fost adoptate codurile de etică, iar rectorii habar nu au ce ar trebui să conţină acestea. Corupţie e şi în preuniversitar. Se dă şpagă pentru a înscrie copilul în clasa I la o şcoală mai bună sau la o învăţătoare mai bine cotată, pentru a promova corigenţele sau pentru note mai mari. Fondul şcolii, fondul clasei, plocoanele pentru supraveghetorii şi corectorii de la testele naţionale şi de la bacalaureat sunt alte forme de şpagă pe care ar trebui să le aibă în vedere dl. ministru Hărdău.
Corupţia din învăţământ merită o notă bună şi una proastă. O notă bună pentru că nu e generalizată la nivelul întregului sistem, datorită unor oameni dedicaţi apostolatului didactic. O notă proastă pentru că practica şpăgii se extinde şi se diversifică tot mai mult, chiar în instituţiile menite să modeleze personalitatea viitoarelor generaţii. Unele şcoli au început să semene cu spitalele, locuri consacrate ale şpăgii, iar elevii şi studenţii, cu pacienţii, educaţi că, prin şpagă, le poate fi mai bine.
Eugen CHELEMEN (Adevarul, 30 ianuarie 2006)

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: floricaion | 29.01.2006 23:18 | 3158 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Biasul de confirmare in rolul de parinte

Comunicarea parinte - copil

Comentarii (15)

0 0

30.01.2006 13:13 dana_t

In ceea ce priveste fondul clasei sau al scolii nu sunt de acord. Este hotararea Comitetului de parinti de a-l strange sau nu. Nu se mai numeste fond ("orice fond care nu este prevazut in legea finantelor este ilegal"), ci DONATIE. Aceeasi Marie, cu alta palarie. La noi este transparent. Ne-am constituit (parintii) intr-un ONG si membrii platesc o cotizatie anuala. Functioneaza corect si Comisia de cenzori.

In ceea ce priveste universitatile, totul este adevarat. Si acele forme mascate de coruptie...

0 0

30.01.2006 15:17 lucky6emi

e adevarat ca se strange fondul solii dar asta si din cauza ca ,nefiind scola ,,buna'' cum li se va spune celor care au copii alesi pe spranceana si fondurile alocate sunt mici si atunci chiar si parintii doresc sa contribuie pt ca copilul sau sa invete in conditii mai bune!Asta insa,difera total de ceea ce doreste lumea sa se creada.Nu este nimeni obligat sa dea ,nu e nimeni constrans ...Legat strict de cealalta problema probabil ar trebui verificat si tipul de institutie(particular sau de stat)in care se aplica stilul acesta de ,,examinare"si ar mai fi de dorit sa nu se generalizeze .Nu toti oameni sunt la fel!Nu poti judeca toate cadrele didactice dupa comportamentul unui profesor!Iar cei care profita de aceste favoruri sunt mai rai decat cei care le fac fiindca dupa ce profita si obtine ceea ce si-a dorit se duce si striga in gura mare ca a fost inselat!Nu sunt de acord cu asta ,niciodata nu am apelat la asa ceva si am o facultate ,am dat multe examene si nimeni nu mi-a cerut nimic in schimbul notelor!Daca i-as fi oferit ceva cuiva sunt convinsa ca ar fi acceptat!Eu stiu clar un lucru:daca ai minte nu ai nevoie de sustinere materiala ca sa obtii un examen!Iar despre camin...nu e obligatoriu sa stai in camin!Cu banii dati poti gasi o gazda acceptabila si, cred,cu conditii mai omenesti de trai! Asta e parerea mea ca om ,ca parinte si ca profesor ..

0 0

30.01.2006 18:09 anne_marie

de ce , dintre toate domeniile , ne-au ales iar pe noi?

"Nu toti oameni sunt la fel!Nu poti judeca toate cadrele didactice dupa comportamentul unui profesor!"

0 0

30.01.2006 20:22 dddddd

Fara fonduri adunate de la parinti multe institutii de invatamant ar arata jalnic.Multi stim acest lucru!

0 0

30.01.2006 22:40 lenav7

Referitor la fondurile pe care se bate atata moneda, este limpede ca fara ele nu am putea face mare lucru, legat de dotarea cu materiale; parintii de la clasa mea au inteles acest lucru si s-au organizat fara prea multe animozitati- au refuzat sa dea aceasta suma, nu cei care nu au bani, ci, cei care nu dau doi bani pe noi si pe educatia copiilor lor! De ce nu vorbeste domnul ministru de spagile pe care trebuie sa le dam noi, cadrele didactice in interiorul sistemului- directori, inspectori, etc.?! Hai sa fim seriosi si sa vedem adevaratele lucruri grave: poti fi oricat de bun, nu treci de o inspectie, daca nu dai! Oameni buni, traim vremuri in care se cumpara normalitatea!

0 0

31.01.2006 02:48 teoinf

Scuzaţi-mă, dar dragi colegi, veniţi cu nişte chestiuni grave, preluate din mass-media, care ştim cu toţii cât de manipulată este. Am scris şi pe perioada grevei ,,prelucrarea informaţiilor manipulate; model şi metodologie de studiu a informaţiilor manipulate,,..., dar de la a acuza un sistem intreg mie mi se pare a fi totuşi incorect, nevenind cu argumente puternice, adevăruri tari cum le numesc eu. EU aş începe cu alceva, şi anume criza profundă cu care ne confruntăm în educaţie, şi mai ales cu CRIZA MORALĂ care este fără precedent. Căutarea de soluţii şi încercarea rezolvării crizei morale în primul rând ar trebui să fie primul obiectiv.

0 0

31.01.2006 02:59 teoinf

Şi încă ceva, şi am mai spus-o, cine a stricat SISTEMUL, NOI SAU EI, ADICĂ ABILITAŢII, cum spun eu, cei care şi-au permis de-a lungul timpului, aşa zişii umanişti, să distrugă încet şi sigur un sistem care funcţiona cât de cât, să zicem.

0 0

31.01.2006 03:08 teoinf

Şi mai am impresia că unii ne cred cum ne făcu premierul pe perioada grevei,..., nici nu doresc a-mi aminti, încă sunt revoltat şi nu numai eu, cred. Să revin acum;*Cred că am dreptul ca fiind parte a acestui sistem a aduce în primul rând în discuţie, IMIXTIUNILE NEFASTE ASUPRA SISTEMULUI DIN PARTEA POLITICULUI, din care cauză şcoala românească ia cazut victimă, iar noi, victime ale acestui sistem. Acţiuni brutale, din partea politicului, în viaţa şcolii, prin menţinerea şi promovarea unor conduceri în sistem, nu pe baza profesionalismului, al moralităţii şi civismului, ci numai pe criteriul aparteneţei la o formaţiune politică sau la alta,..., asta ar trebui arătat în primul rând.

0 0

31.01.2006 03:28 teoinf

Înainte de a da unele răspunsuri, şi mai ales, domnului Eugen Chelemen, mai doresc a face unele precizări. DECI, celor din sistem, ..., oare nu vedeţi că a dispărut obiectivitatea din competiţia valorilor autentice, care a fost inlocuită cu SUBIECTIVISMUL, ARBITRARIUL ŞI NON-VALOARE, iar ceea ce este şi mai grav este că se alimentează, şi se stimulează, tot ce este mai rău în relaţiile interumane-CORUPŢIA, sub diversele ei forme cred că asta dorea semnatarul articolului, doar că,...,.Astfel, cum explicaţi, marginalizarea şi chiar dispreţuirea unor oameni de certă valoare, printr-o propagandă lipsită de scrupule,..., vedeţi ce s-a intâmplat în decembrie cu ocuparea unor posturi cheie în sistem, şi ce se mai întâmplă şi acum, prin isj-uri,ccd-uri şi Mec,...,. până jos pentru ocuparea posturilor de directori, inclusiv, grilele pentru salarii şi gradaţii de merit, se punctează în primul rând politicul,...,Răspunsurile să ştiţi, nu le veţi afla studiind Theoria şanselor, ..., vă puteţi înşela amarnic,.

0 0

31.01.2006 03:33 teoinf

Şi să nu uităm, şi mai ales, cei din mass-media, că ŞCOALA, este, va fi şi trebuie să rămâna în mintea tuturor celor care iau trecut pragurile leagănul unor amintiri plăcute,emoţii, vise, speranţe, şi impliniri, care pe unii încă îi mai cuprind când păşesc în universul ei. Fiecare am avut MODELE DEOSEBITE în persoanele educatorilor noştrii, oare aceste modele au DISPĂRUT_

0 0

31.01.2006 03:49 teoinf

Şi încă ceva:...., CINE SUNTEM NOI_

examinatorii imperturbabili, unii INTRUCHIPAREA OBIECTIVITĂŢII, alţii PRIZONIERII MICIMII LOR SPIRITUALE, chiar ranchinoşi şi crispaţi câte o dată, pe de o parte , şi EI-elevii, candidaţii la examene, studenţii, unii pregătiţi, şi conştincioşi iar alţii, şi sunt foarte mulţi, superficiali şi indopaţi cu fraye memorate şi cifre , toate fără discernământ,..., aflaţi zilnic faţă în faţă, şi uneori chiar confruntându-ne.

ADEVĂRUL SE AFLĂ UNDEVA LA MIJLOC-drept , care poate deschide porţile valorilor autentice, şi oprind nonvaloarea, care ne aduce atâtea insatisfacţii, şi -nedrept, care în mod arbitrar tulbură adevărata ierarhieducând de cele mai multe ori la drame de inadaptare şi la prăbuşiri morale.

0 0

31.01.2006 03:54 teoinf

Şi acum datorită specialităţii mele, incerc să cred că cei abilitaţi au vaste cunoştiinţe în domeniu, şi poate chiar încearcă introducerea şi creearea normalităţii printr-o creştere excesivă a ne-normalităţii, vezi theoria haosului, şi a creşterii entropiei informaţionale, poate ..., vor reuşi, dar trebuie să ţină cont că sistemul de faţă este unul deschis şi cine ştie, poate vor aparea şi noi theorii în domeniu, ..., până atunci doresc a aduce în discuţie un subiect cu care ne confruntăm tot timpul aş spune.

0 0

31.01.2006 12:13 dddddd

Primul pas spre normalitate ar fi competenta profesionala ,fara POLITIC.Cand vom scapa de politizare in invatamant vom putea vorbi de alte probleme...

0 0

01.02.2006 19:41 aavv

Sunt de acord cu dddddd !

0 0

02.02.2006 13:09 rodic33

Hardau amesteca totul intr-un hardau. E o idiotenie sa pui semnul egal intre fondul clasei si spaga din facultati sau cea care se da la examene

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

4 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN