Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Calculatoarele si Internetul, un vis pentru elevii din scolile de la tara

In ciuda celor 96 de milioane de dolari pe care Ministerul Educatiei si Cercetarii le-a cheltuit pentru informatizarea scolilor, calculatoarele continua sa lipseasca din majoritatea unitatilor de invatamant de la sate. Sau acolo unde chiar s-au infiintat astfel de laboratoare lipseste personalul calificat, deci cel care sa-i invete pe elevi cum se utilizeaza computerul. Un tur prin scoli din cateva judete confirma o data in plus ca era informaticii nu a ajuns la tara, iar destui copii nu au pus niciodata in viata lor mana pe un calculator, daramite sa mai stie sa si lucreze, iar navigarea pe Internet este o poveste auzita si vazuta la televizor.


Computerele vechi, jucarii pentru stricat vederea

La Scoala cu clasele I-IV din localitatea Lilieci, judetul Ialomita, cativa copii de clasa a II-a si a III-a isi faceau de lucru pe langa un computer vechi si amarat din clasa lor. In timpul pauzelor mai dadeau fuga la calculator si fie incercau sa scrie cateva cuvinte, fie mai faceau un joculet, Solitaire fiind favoritul lor. Calculatorul, singurul la indemana copiilor, a fost donat de parintele unuia dintre ei. Intentie laudabila, numai ca monitorul este atat de uzat incat copiii aproape ca-si strica vederea, intrucat imaginea este complet neclara si totul se vede ca si cum monitorul ar fi acoperit de ceata. "Daca s-ar vedea mai bine, m-ar ajuta la scris. Am invatat si eu putin", ne-a spus Georgica Cristian Nicolae, un pusti din clasa a II-a. "Vino tu, Sorine, si arata ce stii", l-a strigat Georgica pe colegul sau mai mare Sorin Degeratu, elev in clasa a III-a, care este pentru toti ceilalti copii aproape un "doctor in ale calculatoarelor", mai ales ca are calculator si acasa.
Pe langa calculatorul obosit din clasa, alte trei computere nefunctionale zac intr-o alta sala. Evident, si acelea au fost donate, de data aceasta de Ministerul de Finante, dar sunt tot obiecte pe care se asaza praful, neputand fi folosite. Despre Internet, copiii nici nu prea au auzit. Pe langa cele patru calculatoare depasite, scoala mai detine inca unul, nou si functional, folosit pentru intocmirea diverselor documente si a revistei micii scoli, si care este instalat in sala care tine loc si de cancelarie, si de secretariat. Dar nici acesta nu a venit prin Ministerul Educatiei si Cercetarii, ci printr-un program cu UNICEF, Comisia Europeana si Asociatia Educatia 2000+. Lipsurile de aici sunt insa completate de cele doua doamne invatatoare, care sunt extrem de inimoase si apropiate de elevii lor.
"Chiar daca este foarte vechi si imaginea este neclara, aproape toti copilasii au invatat sa scrie. In pauze stau si scriu. Incercam sa ne descurcam si sa participam la diverse proiecte. Daca asteptam sa ne pice doar de sus, nu facem nimic. Este nevoie de vointa si trebuie sa facem si noi ceva", ne-a spus dna invatatoare Gheorghita Ivan.
La Scoala cu clasele I-VIII din Movilita, judetul Ialomita, laboratorul de informatica utilat cu 11 calculatoare, proiector, imprimanta, scanner etc., toate noi si de firma, abia fusese instalat de doua saptamani, dotarea fiind facuta prin programul de dezvoltare rurala. Numai ca accesul elevilor se face doar pe la orele de fizica, profesorul de fizica-chimie, totodata directorul scolii, fiind singurul cadru didactic care stie sa foloseasca computerul. Si doar elevii din ciclul gimnazial, cei din clasele primare neavand inca acces la lumea informaticii.

Descompletate si prafuite

Desi este scoala de centru, care ar trebui sa fie mai bine dotata, nici la Scoala cu clasele I-X din comuna Glodeanu Silistea, judetul Buzau, calculatoarele nu sunt la ele acasa. De cele doua calculatoare noi pe care scoala le-a primit de la Inspectoratul Scolar al Judetului Buzau, in 2002 sau 2003, nu-si mai aduce aminte nimeni, zacand acum nefolosite. Si nu doar pentru ca nu ar sti nici un profesor sa le utilizeze, ci pentru ca sunt descompletate. Imediat ce s-au primit, chiar in acea vara la scoala a venit o firma si a organizat un curs de initiere de doua saptamani. Cursul nu a fost gratuit, ci a costat vreo 300.000 de lei/cursant, la initierea in calculatoare participand cativa elevi si profesori. Imediat ce individul respectiv a plecat, calculatoarele nu au mai functionat. Profesorii banuiesc ca respectivul le-a descompletat si a luat ceva componente, calculatoarele fiind acum doar obiecte de inventar de nefolosit si numai bune de sters praful. Singurul calculator functional este cel din secretariat, pe care se intocmesc situatii scolare. Oricum, o scoala al carei management nu straluceste si nici nu sclipeste de curatenie si care se remarca doar prin statutul de scoala de centru.

Primarii fac legea dupa bunul plac

Nici in scolile din judetul Prahova dotarea scolilor cu calculatoare nu este mai buna. In localitatea Loloiasca, comuna Tomsani, saracia este lucie si nu se poate vorbi despre calculatoare. Exista doar unul, venit acum doi ani, dar nu este pentru uzul elevilor, ci tot pentru acte pentru scoala. Interesul comunitatii locale pentru scoala este zero. Cum ne spuneau unii profesori, primarul este complet dezinteresat de nevoile scolii, nu-l intereseaza parerea directorului si aduce doar ceea ce vrea el si-l duce mintea. De altfel, de formatie tractorist la baza, om de afaceri dupa 1990, nici nu este de mirare ca nu prea intelege nevoile scolii. Salile de clasa sunt mizerabile, becurile agatate de cate un fir din tavan s-au transformat in lustre cu ajutorul unor bucati de hartie colorata ramasa de la o serbare de acum cativa ani, fiind chiar pericol de incendiu, podeaua din unele sali s-a lasat la colturi, semn ca fundatia a slabit, prizele si comutatoarele sunt ingalbenite si crapate, iar bancile elevilor si catedrele profesorilor sunt vechi de zeci de ani. Practic, exact imaginea tipica a unei scoli de tara in care primaria nu se implica si cadrele didactice tanjesc dupa finantarea care inainte se facea prin Ministerul Invatamantului, cand mai vedeau si ei cate ceva. Nici la scoala din Tomsani, din comuna, elevii nu se pot lauda ca stralucesc la informatica, desi aici s-a organizat un astfel de laborator. Evident, copiii de la scolile din alte sate ale comunei nu au loc acolo nici macar o data pe saptamana, cat sa fie si ei initiati in ale calculatoarelor.
Evident, la un asa management de exceptie in majoritatea scolilor din mediul rural, completat de o finantare pe masura, dar si de saracia si gradul redus de instructie al parintilor, nu trebuie sa mai mire pe nimeni ca diferentele dintre elevii de la tara si cei de la oras se tot adancesc, iar din numarul total de studenti abia 2% sunt din mediul rural. Daca mai spunem ca inclusiv la scoli din mediul urban, de exemplu din orasul Buzau, desi exista laboratoare de informatica profesorii de informatica folosesc tot tabla si creta, ca nu cumva elevii sa strice computerele, tabloul informatizarii invatamantului romanesc este complet.
In plus, descentralizarea invatamantului preuniversitar, la care tot viseaza Ministerul Educatiei si Cercetarii si care acum se piloteaza in opt judete, va saraci si mai mult scolile de la tara, iar efectele vor fi de-a dreptul dezastruoase. Pana la descentralizare, mai bine ar fi ca inspectori din MEdC sa se urce in masini si sa faca o evaluare reala la fata locului, nu din birourile din Berthelot. Mai trebuie adaugat ca, desi nu au calculatoare, scolile de la sate se remarca prin steagul UE, care flutura la intrare. Daca invatamantul din mediul rural se va integra doar cu ajutorul unui steag amarat, atunci chiar ca nu mai este nimic de comentat.

Creta si tabla
Desi veche de peste 160 de ani, de a ajuns aproape un muzeu, Scoala cu clasele I-IV din Cotorca, judetul Buzau, este insa foarte curatica si bine intretinuta. Evident, nici nu se pune problema sa fi primit vreodata un calculator sau copiii sa aiba acces la computer. Orele se fac la fel ca in mai toate scolile de la tara, cu creta pe tabla, predarea lectiilor cu ajutorul calculatorului fiind practicata doar pe la unele scoli din orase si cateva mai rasarite de la tara si mai ales cand mai face Ministerul Educatiei si Cercetarii vreo prezentare pompoasa a marelui program AEL, in care s-au pompat milioane de euro.

Direct proportionala cu situatia privind dotarea scolilor de la tara cu calculatoare este si pregatirea cadrelor didactice, profesorii de informatica fiind inexistenti. Inspectoratele nu au fost in stare sa organizeze astfel de cursuri si macar unul, doi profesori din scolile care au laboratoare de informatica sa stie cu ce se mananca informatica si apoi sa-i invete pe copii. Nu gratuit, ci sa fie platiti cu ora. Sau macar inspectoratele sa le fi cumparat carti cu pictograme, care ii pot ajuta pe copii sa se initieze singuri in folosirea computerelor.
"Romania libera"

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: crina_butarescu | 06.03.2006 00:23 | 1863 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Biasul de confirmare in rolul de parinte

Comunicarea parinte - copil

Comentarii (6)

0 0

06.03.2006 13:17 muntenita_c

Eu predau la Scoala Gimnazială Smulţi din judeţul Galaţi. E foarte adevărat că, în general, şcolile din mediul rural nu deţin calculatoare. Scoala noastră a primit 3 calculatoare de la inspectorat şi încă 4 de la primărie(acestea sunt donaţii din Danemarca).Deşi am clasa I am ales ca opţional ,,Calculatorul, prietenul meu" şi lucrez cu cei mici pe o parte din aceste calculatoare. E adevărat că se lucrează mai incet(datorită uzurii lor), dar elevii sunt foarte încântaţi şi învaţă foarte repede.S-au învăţat să follosim calculatorul şi la alte ore(muzică, matematică sau abecedar).Cred că un calculator ne este foarte util în desfăşurarea lecţiilor, iar elevii sunt mai interesaţi şi mai activi la lecţii.

0 0

06.03.2006 14:37 nanca_g

Eu lucrez intr-o comuna mare din nord-estul Moldovei,cu cca 3000 de elevi.Am stiut ca informatizarea si regulile comunitatii europene vor veni peste noi si ne-am adaptat.Liceul a avut calculatoare si acces internet din 1995 printr-un program Sanse Egale.Are si acum o retea de 25 calculatoare noi,plus o retea la Scoala generala.Cel mai bine functioneaza reteaua de 10 calculatoare si un Server la Clubul copiilor din Sabaoani,unde prin natura activitatii nu esti stresat daca ai ramas in urma cu programa invatand elevii sa deprinda lucrul la calculator.Sigur ca este un efort laudabil al Guvernelor Romanesti dotarea scolilor cu PC-uri,dar nu am calculat la ce interval de timp s-ar putea folosi cei 3000 de elevi de dotarea existenta...

0 0

06.03.2006 14:47 crina_butarescu - Autor

In cazul meu,un mic satuc din jurul Craiovei,foarte grav afectat in urma inundatiilor din vara/toamna 2005,

calculatoarele si intreg sistemul au fost luate de apa.S-au recuperat dar, in acest moment, au rol pur decorativ.Pacat de copii,erau extrem de receptivi la tot ce tine metode ludice de invatare.

0 0

06.03.2006 16:32 adumitrescu

cred ca ar trebui sa existe un departament IT la nivel de judet (sau sa fie extinse atributiile celor existente) care sa se ocupe de situatii in care sunt mai multe calculatoare care nu functioneaza. Din 2 computere nefunctionale se poate face unul bun - doar sa nu fi luat respectivul toate memoriile. Sau sa fie vandute pe piese la second-hand si din banii respectivi sa se ia unul dar bun.



Domnule res, ceea ce ati spus aici e barfa, daca aveti ceva de reclamat spuneti numele persoanei si dati dovezi, dar e de preferat sa va adresati politiei.

0 0

06.03.2006 16:39 sfetnicul

Scoala Nr. 3 Dragusani, com. Parava, jud Bacau are "în dotare" un P1 cu hard de 2 G şi monitor de 15 inch. Asta datorită bunavoinţei unei familii. Copiii au învăţat să scrie, să foloseasca câteva softuri educaţionale pentru vârsta lor (de matematică şi engleză) sau să caute cuvinte în dicţionar. Nu Solitaire şi nici jocuri.

Întrebarea e "De ce nu se dau calculatoare celor care le folosesc cu adevărat?"

Doar aşa eficienţa va fi imediată şi maximă.

Cât despre cei ce le fură componentele... ar trebui aplicata legea!

0 0

06.03.2006 21:32 crina_butarescu - Autor

pentru sfetnicul:Cu tot respectul aferent, intrebara dvs este retorica.Cu toate ca sunt perfect de acord cu ea si sunt convinsa ca nu numai eu.Se presupune ca toti avem drepturi egale in cadrul unei oferte de acest gem din partea guvernului.Dar exista o diferenta intre aparenta si esenta.Intre cei care isi "doteaza" scoala cu scop strict ornant sau pentru a justifica salariul de merit.Ar mai fi o categorie care ar vrea sa realizeze ceva dar se impiedica de privirea bovina a dezinteresului.Bineinteles, exista si cazuri fericite unde totul merge pe roate.Poate tin multe si de colectiv,nu stiu, cert este ca am un gust amar.

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

7 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN