Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Scoala alterează limba română ?

În şcoli nu se pune accentul pe utilizarea limbii, ci pe literatură. Este încă adevărat că elevii sunt puşi să memoreze comentarii dictate de profesori sau din cărţi. Să nu uităm că învăţatul pe de rost, cum spunea Creangă, e un meşteşug de tâmpenie", a declarat Liliana Preoteasa, director în Ministerul Educaţiei. La proba scrisă de română a bacalaureatului, notele sunt din ce în ce mai mici, iar promovabilitatea scade de la an la an. În 2003 a fost de 96,72%, în 2004, de 95,35%, iar în 2005, de 92,75%. George Ardeleanu, asistent universitar la Facultatea de Litere, din cadrul Universităţii Bucureşti, şi autor de manuale de limba română la Editura Sigma, spune că "noile programe de bacalaureat au rămas conservatoare. La examenul naţional, la subiectul al treilea s-a păstrat vechiul principiu, spre exemplu caracterizarea personajului principal dintr-un roman studiat. Tot memorare presupune şi acest subiect. Primul subiect, textul la prima vedere, are întrebări formale, deja standardizate, ceea ce înseamnă jumătate de reformă". George Ardeleanu spune că, "în lucrările scrise ale elevilor, remarc absenţa coerenţei, iar în limbajul vorbit foarte multe greşeli gramaticale. Există greşeli fonetice, clişee de limbaj, parazitarul deci, de aici denotă şi o lene mentală".
Elevii au inventat un alt tip de folosire a limbii române, acela cât mai prescurtat. Astfel, "dacă" se scrie mai nou "dak" sau "dk", "că"="k", "chestii"="kestii", "trebuie"="tre", "nu ştiu"="nush", "telefon"="telu", "şcoală"="sc", iar pentru "foarte" avem litera "f". "Nu înţeleg de ce tinerii folosesc cuvinte înjumătăţite. Limbajul chatului este unul fragmentar şi influenţează limbajul vorbit. Cauza este una singură: lipsa lecturii", a mai spus profesorul Ardeleanu.

Profesorii ignoră noţiunile fundamentale de limbă
"Cu siguranţă, putem vorbi de o folosire neglijentă a limbii române. În şcolile româneşti există o neglijare a lucrurilor de bază. Profesorii sunt prea atenţi la chichiţe, la lucrurile care nu sunt fundamentale. şcoala ar trebui să fie mai atentă la exprimarea copiilor. Elevii fac greşeli în folosirea cratimei, scrierea legată sau despărţită a unor cuvinte, scrierea cu mai mulţi i, folosirea lui care fără prepoziţie atunci când este complement direct, să-ţi, dă-mi sunt scrise într-un singur cuvânt. Memorarea comentariilor, aceasta e o boală a şcolii noastre, o practică de mascare. Elevul învaţă pe de rost şi dă impresia că ştie. Ne furăm căciula. E infinit mai greu să-l faci pe un elev să se exprime liber, spontan, decât să-l pui să memoreze", afirmă Rodica Zafiu, conferenţiar universitar la Facultatea de Litere, din cadrul Universităţii Bucureşti, şi cercetător la Institutul de Lingvistică.

"Adevarul"

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: crina_butarescu | 09.05.2006 12:46 | 792 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Comentarii (1)

0 0

24.05.2006 22:05 zelene21077

Sigur ca este un mare adevar, limba romana nu se degradeaza, ci este degradata de neglijenta unor dascali si a lipsei de motivatie a elevilor de a vorbi corect. Si cum sa mai vrei sa vorbesti corect roamneste cand politicienii nostri ne ofera exemple de "Framantare a limbii" dintre cele mai pestrite.Ei ajung sa constituie un exemplui pentru membrii comunitatii:daca te exprimi prost, aduci un elogiu prostiei, ca Erasmus din Rotterdam si poate prosperi rapid.bineinteles ca acum fac haz de necaz in sensul romanesc al expresiei!

Dar trebuie sa facem ceva, macar noi, dascalii de limba romana, sa constientizam ca viitorul limbii noastre depinde de noi si ca, deocamdata, se arta destul de sumbru.

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

67 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN