Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Statistici secrete alarmante: Cota abandonului scolar s-a dublat

Potrivit ultimei statistici a Ministerului Educatiei, înca nefacuta publica, în ultimii doi ani scolari se înregistreaza cea mai crescuta rata a abandonului scolar, din 1997 pâna în prezent.

Ultima statistica, elaborata de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii, a scos la iveala faptul ca rata abandonului scolar în învatamântul primar din România s-a dublat în ultimii zece ani. Studiul a început cu anul scolar 1997-1998 si s-a încheiat cu cel din 2003-2004. Daca acum zece ani se înregistra o rata a abandonului de 0,6%, în anul scolar 2003-2004, acesta s-a dublat, ajungând la 1,2%. Drept urmare, autorii statisticii considera ca „rata abandonului scolar este crescuta în rândul copiilor din zonele rurale, din comunitatile montane, în special la nivelul învatamântului secundar. Cauzele sunt: saracia extrema, lipsa mijloacelor de transport si slaba motivatie cu privire la câstigul economic ca rezultat al educatiei“.

Motivatia cu privire la câstigul economic ca rezultat al educatiei tine de lipsa, în proportie de peste 70%, a cadrelor didactice calificate în scolile de la sate si comune. De zece ani, nimic nu s-a întreprins în acest sens, chiar daca, pâna acum trei ani, s-au acordat niste sporuri suplimentare pentru activitatea didactica din mediul rural. Altfel spus, este un fel de apa de ploaie, deoarece nici un profesor calificat nu s-a simtit atras de scolile satesti.

Lipsa calificatilor nu e un motiv
În mod curios, autorii raportului ministerial sustin ca „slaba calitate a educatiei în zonele rurale, cauzata de lipsa de personal didactic calificat, actioneaza ca un factor demotivant“. Cu alte cuvinte, cresterea abandonului scolar la elevi nu se datoreaza lipsei de profesori calificati. „Credem ca este o greseala în exprimare“, ne-a motivat Biroul de presa al ministerului, care a vazut pentru prima data raportul. În schimb, acelasi document mentioneaza faptul ca „un impediment în calea realizarii unui acces echitabil la educatie pentru toate grupurile dezavantajate este costul relativ scazut pentru educatie, comparat cu nevoile reale ale sistemului“. Prin urmare, situatia profesorilor de la tara este în continuare incerta. Asadar, în documentul de lucru care urmeaza sa fie prezentat ministrului, se arata de ce cadrele didactice de la tara nu beneficiaza de o pregatire continua: izolarea, distanta pâna la centrele de pregatire, lipsa mijloacelor de control, costul foarte mare în raport cu venitul, neacoperirea orelor unui profesor pe durata pregatirii, precum si pierderea beneficiilor salariale în cazul absentelor.
"Gardianul"

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: crina_butarescu | 22.05.2006 02:26 | 1242 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Comentarii (4)

0 0

22.05.2006 19:02 lilisibiu

Rata abandonului scolar a crescut si ca urmare a cresterii invatamantului obligatoriu la 10 clase.

Eu cred ca ministerul e consient de acest fapt; o evidentiaza centrele de invatamant la distanta pt. care s-a organizat licitatie in 2006.

In lagatura cu profesorii calificati care nu se simt atrasi de inv. rural, eu insami am avut o experienta neplacuta, atunci cand am dorit sa ma mut (cu totul) la tara.

Iar atat timp cat taranul e cu gandul la cartofii nesapati, la fanul neadunat ... si isi duce copii sa-l ajute pe camp, nu poti face calitate in inv. rural!!!

Sau poate stie cineva o "reteta" ???

0 0

22.05.2006 20:30 sfetnicul

Asa e.

Vorbesc din postura unuia care preda de peste 10 ani în mediul rural.

La noi se oferă 15% spor de rural si aţi văzut fotografiile când treceam dealul pe jos astă iarnă (sectiunea foto).

Cauzele creşterii abandonului şcolar sunt, după mine următoarele:

- viaţa din ce în ce mai grea a ţăranilor care generează ideea "la ce bună şcoala că tot la sapă ajunge";

- apariţia mirajului "Italia - pământul făgăduinţei" - mulţi neşcoliţi reuşind să-şi ridice vile peste noapte. Şi atunci ... "la ce bună şcoala?";

- lipsa mijloacelor de constrângere şi a aplicării acestora în învăţământul obligatoriu. Odată era trecută în lege o amendă de 2.000.000 pentru părinţii care nu se îngrijesc de frecventarea cursurilor de către copiii lor. Alocaţie "moca" chiar dacă nu vine la şcoală etc.

- lipsa dotărilor din şcolile rurale, ştiut fiind că nu se pot cere părinţilor contribuţii mari la fondul clasei.

Şi altele:

E un cerc vicios care nu poate fi spart decât printr-o strategie bine pusă la punct. Nu cu calculatoare care "dormitează" în laboratoare prăfuite.

0 0

23.05.2006 21:46 galaoan

Cred ca insasi sistemul e gresit.De ce 10 clase obligatoriu, mai bine 4 clase obligatoriu dar absolventul sa stie sa scrie ,sa citeasca si sa socoteasca bine.Cine vrea mai mult merge la scoala si invata, cine nu ramane sa lucreze pamantul si sa creasca animale.Este normal ca in clasa a XIa,SAM, elevul sa nu stie sa lucreze cu fractii, ce sa mai discutam de radicali si altele, nu stie sa extraga o idee dintr-o fraza, etc.Mai bine banii investiti pentru educatia lor ar fi folositi pentru elevii performanti, pentru dotare si modernizare.Situatia e tare trista, dar nimeni nu face nimic.

0 0

25.05.2006 10:33 cdiasimi

Cred ca situatia prezentata ne intereseaza pe toti. La disciplina Dirigintie (la Diverse) se afla postat de cateva zile un chestionar pe aceasta tema. Chestionarul este pentru cadrele didactice si are ca tema abandonul scolar. Eu si colegii din scoala unde lucrez l-am completat, iar "rezultatele" au fost trimise la inspectorat. Cine stie, poate reusim sa gasim solutii referitor la aceasta problema.

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

67 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN