Şcoala cu
bune practici

62 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Copiii de 9 ani, obligati sa invete istoria altor popoare

Astfel, locul istoriei romanilor este mult diminuat, elevii fiind obligati sa invete mai mult despre istoria altor popoare, indeosebi a celor din Uniunea Europeana.
Fara a fi responsabil de respectiva programa, care a fost aprobata de fosul ministru Mircea Miclea, invatatorii ii solicita actualului ministru al Educatiei si Cercetarii modificarea acesteia. Invatatorii considera ca programa contine erori, este mult mai greoaie decat precedenta, are lipsuri si greseli, la care se adauga teme de studiu inutile si nepotrivite varstei scolarilor de clasa a IV-a, care au doar 9 ani.
Intr-un memoriu semnat de Viorel Dolha, presedintele Asociatiei Invatatorilor din judetul Arad, sunt punctate deficientele noii programe, printre acestea fiind enumerarea limitativa a unor popoare, personalitati, cetati etc. De exemplu, de la capitolul "Popoare vecine" lipsesc ucrainenii iar de la "Popoare europene" - englezii. Pe de alta parte, lipsesc Burebista, Bogdan, Cantemir, Alexandru cel Bun, Basarab I, Iancu de Hunedoara, Horea, Tudor Vladimirescu sau Ferdinand, dar in schimb, la 9 ani, elevii vor invata despre Alexandru Macedon, Carol cel Mare, Napoleon, greci, gali, slavi, turci, francezi, unguri, germani, rusi, sarbi si bulgari. O alta ciudatenie se refera la studiul limitativ, dintre personalitatile enumerate in programa invatatorii fiind obligati sa aleaga trei personalitati romane si doua straine. Limitativa este si studierea castelelor, cetatilor si oraselor, dintre cele enumerate lipsind cetatile-oras Timisoara, Craiova, Constanta, Alba Iulia, Sarmisegetuza, Chisinau, Cernauti, Cetatea Alba, Soroca, Londra, mai spune autorul memoriului.
"Dupa 1998, s-a renuntat la a insirui continuturi in programa. Spre exemplu, nu mai apar in programe enumerate morcovul, bradul, stejarul, vulpea, porcul etc., ci apar sintagme ca plante, animale etc. Dupa nici un principiu, programa de istorie nu este in ton cu celelalte programe", spune Viorel Dolha.

Imnul si zilele Europei, nu ale Romaniei

Dascalii considera ca "programa nu merge concentric nici pe axa timpului, nici pe cea a spatiului si ca putea avea un ultim capitol privind trecutul Europei, asa cum are geografia. Ei sunt de parere ca trebuia ca, dupa date privind trecutul familiei si localitatii, sa se urmareasca conturarea unei imagini privind istoria romanilor si Romaniei si abia apoi sa se faca trimiteri la istoria universala. Pentru ca este facuta dupa recomandarile Consiliului Europei, programa cere invatarea imnului, drapelului si zilei Europei, dar nu spune nimic legat de stema, imnul si Ziua Romaniei.
"Programa ar trebui sa cultive intai valorile nationale romanesti fiindca de cultivarea acestora doar noi suntem efectiv si firesc responsabili si le sunt mai accesibile elevilor. In schimb, ea cere unor copilasi care abia ce stapanesc alfabetul si isi pot scrie adresa sa invete despre lucruri savante privind cultura si civilizatia unei sumedenii de popoare vii sau moarte, alese fara nici un criteriu", mai spune autorul memoriului. Daca si pana acum un copil de 9 ani reusea cu greu sa asimileze elemente de istorie ale unui singur popor, invatatorii se intreaba cum un copil de aceasta varsta poate invata toate elementele despre greci, slavi sau turci, locuintele, imbracamintea, obiceiurile, cultura sau conducatorii acestora, dar si localizarea pe harta, cand ei nici nu au descifrat harta Romaniei etc. Culmea ipocriziei este ca se spune ca programa se descongestioneaza! Chiar daca manualele sunt elaborate deja dupa aceasta programa, pe ele invatatorii pot lucra selectiv daca ea este amendata. In acest sens, ministrul Educatiei trebuie sa emita un ordin prin care sa inlocuiasca din programa noua de istorie de la clasa a IV-a doar actualele "Continuturi ale invatarii"", subliniaza presedintele Asociatiei Invatatorilor din Arad. O programa facuta doar de ochii UE, fara nici un discernamant sau logica, fara a avea in vedere varsta careia se adreseaza, deci o fanfaronada si o bataie de joc, cobaii fiind pana la urma scolarii.

sursa: www.romanialibera.ro

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: cdiasimi | 13.06.2006 09:11 | 3050 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Parentingul reactiv

Echilibrul emotional

Comentarii (13)

0 0

14.06.2006 00:21 ioncicu

in anii '50 invatam "istoria marelui frate de la rasarit"

de ce acum trebuie sa repetam aceasta lectie trista

nimeni in tara asta nu mai are coloana vertebrala?

chiar trebuie sa ne injosim in fata tuturor?

nu cred ca cineva ne va aprecia pentru asta

0 0

18.06.2006 17:07 laly_6_2006

Aş prefera să învăţăm istiria poporului nostru, este mult mai important să ne cunoaştem trecutul.Sunt convinsă că ţările UE învaţă istoria lor, nicidecum a României. Manualele de istorie sunt sub orice critică.Chiar nu se poate face nimic?Cine aprobă aşa ceva? Numai avem oameni competenţi?

0 0

29.06.2006 17:37 madyyy

E foarte derutanta pt. cei mici aceasta programa.Nici cea veche nu era minunata,

dar trebuia doar aerisita,nu schimbata.

0 0

30.06.2006 09:19 mimi_camp

După 20 de ani în învăţământ,pot spune că istoria este printre cele mai dificile materii.Am predat-o mereu cu pasiune, dar rareori am avut satisfacţia să văd că elevii o înţeleg şi o stăpânesc aşa cum aş fi vrut eu.Atunci am concluzionat: dacă elevul, după un an de studiu, rămâne în minte cu titlurile lecţiilor, e foarte bine! De aceea, am dat mereu tilturi senzaţionale, poate mai lungi, dar uşor de reţinut, cu datele esenţiale. Aşa că , vă propun să faceţi cum vă dictează conştiinţa! Se pare că suntem ultimul bastion în păstrarea identităţii noastre naţionale. Nu vă lăsaţi influenţaţi de nişte curente politice trecătoare, faceţi totul cu dăruire pentru copiii noştri.

0 0

30.07.2006 23:49 silvana_popescu0

Pe nici o persoana din spatiul UE nu o intereseaza istoria noastra. De ce pe noi trebuie sa ne intereseze de altii? Cum se vor zbate urmasii nostri pentru pastrarea integritatii nationale si teritoriale daca desfiintam ceaa ce se numeste istorie? Peste ani vor fi intrebati de catre urmasii lor care lea-au fost inaintasii iar ei ce vor putea raspunde? Nu este cam dureros sa purtam trena unora carora n u le pasa de noi ci doar isi satisfac interesele?. Rusine!!!! De ce americanii sunt nationalisti iar islamicii fanatici? Noi ce suntem?.......

0 0

29.08.2006 07:20 ion

Le este foarte greu elevilor de clasa a IV-a sa invete istorie din actualele manuale. Sunt folositi termeni multi si grei pentru un scolar mic.

0 0

02.09.2006 21:09 oanam

am avut clasa a IV-a şi am folosit manualul apărut după revoluţie , deci de vreo zece ani. Ce ziceţi de ele? Aveau nişte lecturi frumoase pe care le auzisem şi eu la şcoală când eram elevă. Noua carte m-a făcut şă rîd: poze, informaţie inutilă la greu? Cine fac aceste manuale? Istoricii sau Marcela Peneş?

0 0

09.09.2006 01:22 live

şi în programele şcolare trebuie să-şi bage UE coada?! se pare că aceia care urlă împotriva globalizării nu urlă degeaba...

PS: citeşte cineva comentariile noastre? înafară de noi...

0 0

11.09.2006 00:32 mircea_eduard

Ideea privind introducerea unor noţiuni de cultură generală provenite din istoria Europei nu este deloc rea. Manualele nu le comentez, oricum selectarea manualelor este clar că nu este făcută după calităţile didactice ale lor.

Sunt de 11 ani învăţător,până acum am avut trei serii de elevi în clasa a IV-a, nicio dată nu am folosit manualul şi mereu am încercat să explic elevilor mei evenimentele istorice prezentate într-un cadru extins. De exemplu: Revoluţia de la 1848, realizarea Unirii din 1859, Războiul de Idependenţă şi exemplele pot continua. Concluzia este că nu introducerea unor noţiuni de istorie europeană este problema, ci modalitatea prin care sunt introduse; iar despre manuale, cui nu-i convin nu trebuie neapărat să le folosească, chiar dacă este mult mai comod să le urmezi lecţie cu lecţie. Planificarea şi cea ce predăm trebuie să ţină cont de curriculă (obiective şi conţinuturi)şi nu de manual. Ştiu că este mult mai comod să iei planificarea care este oferită de unele manuale...

0 0

11.09.2006 00:32 mircea_eduard

Ideea privind introducerea unor noţiuni de cultură generală provenite din istoria Europei nu este deloc rea. Manualele nu le comentez, oricum selectarea manualelor este clar că nu este făcută după calităţile didactice ale lor.

Sunt de 11 ani învăţător,până acum am avut trei serii de elevi în clasa a IV-a, nicio dată nu am folosit manualul şi mereu am încercat să explic elevilor mei evenimentele istorice prezentate într-un cadru extins. De exemplu: Revoluţia de la 1848, realizarea Unirii din 1859, Războiul de Idependenţă şi exemplele pot continua. Concluzia este că nu introducerea unor noţiuni de istorie europeană este problema, ci modalitatea prin care sunt introduse; iar despre manuale, cui nu-i convin nu trebuie neapărat să le folosească, chiar dacă este mult mai comod să le urmezi lecţie cu lecţie. Planificarea şi cea ce predăm trebuie să ţină cont de curriculă (obiective şi conţinuturi)şi nu de manual. Ştiu că este mult mai comod să iei planificarea care este oferită de unele manuale...

0 0

16.09.2006 09:32 ionel_ursea

De ce oare suntem obligaţi să cunoaştem şi istoria altor popoare când ei , europenii abia ştiu unde este România pe hartă.Merităm mai mult să ne integrăm dacă elevul de clasa a IV- a va cunoaşte ce a făcut Alexandru Cel Mare , în loc să fac mai multe ore la Ştefan Cel Mare , unde am de vorbit şi 10 ore.

Asta-i politica.

0 0

08.01.2007 12:48 teo_pojar

inainte de 89 trebuia sa invatam istoria Rusiei pentru ca era "importanta" pentru noi. Acum trebuie neaparat sa invatam istoria Europei inainte de cea a Romaniei. Mie mi se pare dea dreptul stupid. Marea Uniune de la care asteptam atatea, incearca sa ne indobitoceasca. Incetul cu incetul tarile membre nu vor mai avea nici o cultura decat cea europeana. Acum incep sa-i inteleg pe francezi...

0 0

08.01.2007 12:50 teo_pojar

niciodata nu am fost asa comod sau entuziasmat de integrare

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

53 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN