Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Cineva le pune ceva in functia asta! Noua sefa recunoaste greselile de la Capacitate

Scandalul din jurul Testelor Nationale se amplifica de la o zi la alta. Dupa lipsa de supraveghere pentru siguranta plicurilor sigilate cu subiecte, iata ca, dupa proba scrisa de la Româna, specialistii de la Serviciul National de Evaluare si Examinare sunt iarasi pusi la zid.

Întreaga neliniste a pornit de la faptul ca s-au constatat doua bareme de corectare gresite, care i-au bagat în ceata pe elevi. Este vorba despre subpunctele „5“ si „8“ de la primul subiect de analiza. La primul, li s-a cerut candidatilor sa indice valoarea morfologica a mai multor cuvinte, printre care si a lui „iar“. În barem, acesta trebuia considerat adverb de mod, dupa vechea gramatica. În schimb, dupa noile reglementari lingvistice, acesta trebuia apreciat ca fiind un adverb de timp. La punctul 8, versurile lui Ion Pillat din poezia „Copil de-odinioara“ i-au încurcat si mai mult pe elevi. Prin enunt li se cerea sa identifice o propozitie subordonata introdusa prin conjunctia „când“. La fel, dupa vechea gramatica, raspunsul corect era „circumstantiala de timp“, iar dupa cea noua, „adverbiala“. Cert este ca aceasta disputa a ajuns sa fie declinata între cadrele didactice din învatamântul preuniversitar si cele universitare. Mai exact, multi parinti au preferat sa asigure copilului o meditatie cu profesori universitari, care cei mai multi dintre ei sunt autorii noilor reglementari gramaticale, iar altii, cu dascali de scoala generala sau liceu. Din aceasta cauza, parerile sunt împartite si contradictorii. „Copiii au învatat dupa programele scolare actuale si propozitia în cauza se subordoneaza substantivului „toamna“, cu sens temporal, ceea ce permite folosirea adverbului relativ Ťcândť“, a declarat profesorul Mihai Stan, inspector de româna. În schimb, prodecanul Facultatii de Litere din Bucuresti sustinea ca propozitia este atributiva si dupa vechea gramatica, si dupa cea noua.

ŤSunt chichite ale limbii româneť
Desi ministerul nu lasa loc de întors, considerând ca noile reglementari gramaticale nu pot fi operate peste noapte în programele scolare, iata ca „Gardianul“ a cerut parerea unuia dintre referentii DOOM-ului, conferentiar doctor la catedra de lingvistica a Facultatii de Litere de la Universitatea din Bucuresti, Rodica Zafiu: „Acestea sunt situatii care nu tin nici de vechea gramatica, nici de cea noua.
Acel „iar“, de exemplu, nu e nici adverb de timp, nici adverb de mod. Este un semiadverb. Prin urmare, acestea sunt chichite ale limbii române care nu trebuiau sa fie date în clasa a VIII-a. Chiar si noi, lingvistii, avem ambiguitati de interpretare în asemenea cazuri. Dupa parerea mea, autorii subiectelor de la Capacitate trebuiau sa se fereasca de astfel de fineturi lingvistice si sa dea copiilor, tinând cont de vârsta si de nivelul lor de pregatire, teme clare de analiza care sa tina de reguli generale de gramatica, de exprimare si punctuatie corecta“. În concluzie, dupa toata aceasta nebuloasa, pozitia Serviciului National de Evaluare si Examinare ramâne foarte clara: „Notarea celor doua subpuncte se va aplica conform baremului de corectare aprobat“.
Ieri, elevii au sustinut proba scrisa la Matematica. Cei mai multi s-au plâns, dupa iesirea de la examen, ca la punctul 4 de la primul subiect, pe desenul cu triunghiul dreptunghic nu apar identificate laturile acestuia cu literele A, B si C. Dupa parerea unui profesor de specialitate, aceasta însemnare nu era necesara, deoarece identificarea laturilor se putea usor face dupa enuntul problemei care precizeaza clar lungimea catetelor.

Subiectul de rezerva la Testele Nationale pentru elevii din zonele inundate

„Vreau ca niciun copil din aceste zone sa nu ramâna în afara testelor. Pentru ei va fi extrasa varianta de rezerva, dupa ce vom primi asigurari ca toti copiii au ajuns în centrul de examen“, a mai spus Hardau. Ministrul a precizat ca a solicitat ajutorul Armatei pentru ca acesti copii sa poata fi transportati cu camioanele spre centrul de examen. Întrucât în zona nu exista semnal, am cerut inspectorului sa se deplaseze personal în zonele afectate pentru a afla care este situatia elevilor“, a mai spus Hardau.
„Torentul produs pe Valea Tiblesului a ucis patru persoane, în timp ce mai multe au fost date disparute, potrivit Inspectoratului Judetean pentru Situatii de Urgenta Bistrita-Nasaud. În cursul diminetii de miercuri, doar un singur cadavru a fost identificat, cel al unei femei de 41 de ani din Spermezeu, care a fost scoasa din mijlocul apelor si dusa la dispensarul din sat unde, cel mai probabil, a murit din cauza unui soc. Este vorba despre Rodica Ana Buias. Locuitorii din zona afectata de inundatii au petrecut o noapte de cosmar, întrucât apele au distrus retelele de înalta si medie tensiune, dar si cele de telefonie, astfel încât nu s-a putut lua legatura cu nimeni. Nici macar autoritatile nu au putut comunica între ele fiindca, din cauza zonei preponderent muntoase, statiile de emisie receptie ale ISU, politiei si pompierilor nu au functionat corespunzator. Din acest motiv, nu s-a putut face un bilant al pagubelor produse de viitura. Drumul judetean 171 care face legatura între satele de pe Valea Tiblesului este blocat înca de marti seara între localitatile Spermezeu si Târlisua de cantitati foarte mari de busteni si aluviuni. Echipe de la societatea de drumuri judetene SC „Lucrari Drumuri si Poduri“ SA, ajutate de militari, lucreaza sa degajeze drumul pentru ca autoritatile sa poata ajunge în satul Târlisua, cel mai grav afectat de torentul de marti. Drumul judetean 172, care leaga satul Zagra de Poienile Zagrii a fost degajat partial. În zona aflata de cealalta parte a muntelui, oamenii au ascultat sfatul autoritatilor si s-au ferit din calea apelor. (Andreea Dancu)

Liliana Preoteasa: ŤAmbele variante sunt corecteť

Liliana Preoteasa, presedintele Comisiei Nationale de Organizarea Testelor Nationale, spune ca noile norme au aparut in toamna, cand elevii erau in clasa a VIII-a. Or ei invata gramatica din clasa a V-a, dupa reguli mult mai simple decat acum. Mai mult, toate comisiile de examen au fost informate de oportunitatea utilizarii ambelor variante. In opinia presedintelui comisiei nationale, baremul nu este o colectie de solutii posibile. „In barem nu scrie nimic de metodologie. Poate nu era rau sa fie facuta mentiunea privind ambele variante. Dar, daca au fost instruite comisiile, credem ca este suficient“, a afirmat Preoteasa.

Trei angajati ai MEC, cercetati pentru neglijenta

Trei angajati ai Ministerului Educatiei si Cercetarii sunt cercetati pentru neglijenta în serviciu, ca urmare a scandalului privind obtinerea subiectelor la examenul de Capacitate de catre un ziarist al unui cotidian central. Procurorii si politistii au început urmarirea penala împotriva fostului director al Serviciului National de Evaluare si Examinare, Adrian Stoica, si impotriva inspectorilor Georgeta Cretu si Rozalia Doicescu. Oamenii legii spun ca vor continua verificarile si îl vor audia si pe Florin Pupaza, ziaristul care a reusit, sâmbata dimineata, sa ia subiectele chiar de la Comisia din minister. Jurnalistul sustine ca nu a fost legitimat si nu a fost întrebat daca are asupra sa delegatia prin care ridica plicurile cu subiecte. Adrian Stoica a fost destituit, sâmbata, ca urmare a „gravitatii situatiei“ provocate de obtinerea, de catre un ziarist, a subiectelor la Istorie pentru examenul de Capacitate si tinându-se cont de responsabilitatile stabilite.

ŤObiectiile aduse solutiilor date în baremul de corectare si de notare nu sunt justificateť

Redam integral punctul de vedere oficial prezentat de Mihai Stan, inspector principal de româna la Serviciul National de Evaluare si Examinare: „Ca urmare a adresei Ministerului Educatiei nr. 31.641/3 mai 2006, noile editii din DOOM si din Gramatica Limbii Române nu se aplica în sistemul de învatamânt în acest an scolar. Ca atare, obiectiile aduse solutiilor date în baremul de corectare si de notare nu sunt justificate. „Iar“ este adverb de mod, indicând repetarea (GA, 1966, vol. 1, p. 306-307). Conform aceleasi editii, interpretarea subordonatei drept atributiva este fortata (atributiva introdusa prin adverbe interogativ-relative este admisa numai daca se afla în imediata vecinatate a regentului, p. 276). În concluzie, solutiile date în baremul de corectare si de notare sunt cele corecte, în spiritul programelor scolare în vigoare“.

Mihail Hardau: ŤEste nedrept ca se induce ideea de neprofesionalism al MEdCť

ŤSunt doua tabere la nivelul lingvistilor. Nu vreau sa transforme competitia lor la noi, in MEdC, in cadrul testelor. Este total nedrept. Nedrept ca se iduce din nou in mintea elevilor ideea de neprofesionalism al MEdC. Nu putem sa iubim noile reguli gramaticale prin intermediul unor fortari de acest fel. Gramatica se schimba din mers si in timp. Acele reguli sa le invatam intai noi, apoi copiii. Aceasta lucrare au dezvoltat-o in laborator. Dar scoala nu este cobaiul lor, domnilor. Mai ales acum, in perioada testelor. Elevii care vor scrie dupa noile norme nu vor fi depunctati. Nu sunt afectati copiii, nu exista nicio stare de incertitudine in mintea corectorilorť, a declarat ministrul educatiei, Mihail Hardau.

"Gardianul"

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: crina_butarescu | 22.06.2006 10:38 | 927 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

68 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN