Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Noile manuale de istorie intra in UE


La istorie se vorbeste despre femeia moderna, terorism, globalizare. In locul istoriei universale de la Napoleon incoace, burdusita de nume si ani, incepand cu anul acesta elevii claselor a XI-a vor invata despre Uniunea Europeana, globalizare, pelerinaj in secolul al XX-lea I, rolul femeii in societate sau noul Turn Babel, internetul. Schimbarile sunt efectul unei filosofii noi de abordare a materiei, in contextul in care actualii elevi vor fi cetateni ai Uniunii Europene.

De acum, scoala isi propune sa nu-i mai invete stiinta istoriei, ci sa-i faca sa priceapa cotidianul si sa le starneasca spiritul critic. „Sa fie capabili sa inteleaga si sa filtreze informatia, nu ca in „Moromete”, unde personajele luau drept litera de lege tot ce citeau in gazeta”, exemplifica Eugen Palade, autor de manuale de istorie si reprezentant al Centrului Educatia 2.000ˇ.

Sa invatam despre democratia comunista

Pentru a-i incita pe tineri la exprimare si dezbatere, noile manuale de clasa a XI-a ii provoaca prin exercitii. Una dintre cele doua carti de istorie ale Editurii Corint le cere sa realizeze un scenariu in care sa se plaseze in postura de disidenti fata de regimul Ceausescu. Manualul Editurii Humanitas aminteste despre satanism si sectele sinucigase si propune o discutie in clasa despre limitele libertatii.

Acelasi manual, alta provocare, doar ca intr-o formulare nefericita: „Care crezi ca au fost tarele democratiei noastre interbelice? Dar ale celei comuniste? Care sunt tarele democratiei noastre actuale?”, se incurca autorii in regimuri politice.

Liber la voievozi

Schimbari s-au produs si in cartile micutilor de clasa a IV-a. Sistemul de abordare sparge modelul traditional, adica prezentarea cronologica, inlocuind-o cu cea tematica. Elevii incep sa invete istoria gradat, prin povesti despre familie, localitatea in care traiesc, regiune, tara, vecini.

La notare, nu li se mai cere sa retina o sumedenie de date despre diverse personaje istorice. Vor trebui sa stie ca, spre exemplu, Mircea cel Batran este mai aproape de zilele noastre decat Decebal, sa-si faca un portofoliu si sa inteleaga de ce au fost eroi in perioada respectiva. Cand vine randul voievozilor, invatatorul va opta doar pentru trei dintre ei, decizie ce nu-i va fi foarte usoara.

„Timp de 25 de ani am vorbit despre toti, imi va fi foarte greu acum sa fac o alegere”, spune Olguta Calin, invatatoare la Scoala 113 din Capitala. „Cel mai drag imi este Stefan cel Mare. Dar si Mihai Viteazul si Constantin Brancoveanu sunt printre preferati. Nici peste Mircea cel Batran nu as trece”, zice invatatoarea, si lista ei ar putea continua.

Doar Adam si Eva lipsesc din cartile de-a VIII-a

Daca lucrurile s-au schimbat la clasele a IV-a si a XI-a, pentru restul elevilor istoria ramane un baubau din cauza volumului mare de date. Drept dovada, anul acesta, la Testele nationale si Bacalaureat, numarul tinerilor care au ales examenul la istorie in locul celui la geografie a fost de trei ori mai mic. „Programele se vor schimba si la clasele V-VIII, pentru ca aici sunt cel mai incarcate”, promite Doru Dumitrescu, inspector de istorie in cadrul Ministerului Educatiei.

Nu s-a stabilit cand se vor face modificarile majore, insa pana atunci se merge pe varianta „perierii” materiei. Daca la clasa a V-a si a VI-a s-au scos capitole intregi, legate de evolutia uneltelor sau a ceramicii si de viata cotidiana in orientul antic, elevii din a VIII-a se vor lua in continuare cu mainile de cap.

Manualele lor contin informatii ce pleaca de la civilizatiile preistorice, cu notiuni precum „legatus augusti”, „dava” sau „sincretism religios”, si pana la evenimentele din zilele noastre.

Dascalii in banci

La vremuri noi e nevoie ca si profesorii sa-si adapteze stilul de predare: sa nu mai insiste pe inmagazinarea de date, sa fie capabili sa faca lectii interactive, sa stimuleze elevii spre dezbatere. Zilele acestea, inspectorii de specialitate din toata tara s-au intalnit cu reprezentantii Ministerului Educatiei si au dezbatut noile programe.

In perioada urmatoare, ei vor instrui profesorii privind sursele pe care sa le foloseasca in predarea materiei, metodele de expunere si chiar modalitatile de a aranja elevii in clasa in functie de stilul de predare.

„Profesorii au nevoie de o pregatire serioasa, pentru ca se confrunta cu altceva decat au invatat ei in facultate. Majoritatea folosesc in continuare sistemul expunerii clasice, de unde elevii nu raman cu mult”, spune Palade.


--------------------------------------------------------------------------------
Dezbateri


„Codul lui Da Vinci”, in manual

Unul dintre capitolele nou introduse in manualele din clasa a XI-a este cel referitor la religie si modernitate. Elevii invata despre fundamentalismul islamic si controversele din lumea crestina, iar unul dintre manuale reproduce un articol de ziar despre cartea si filmul „Codul lui Da Vinci”. De asemenea, apar informatii despre infiintarea Europei Libere, „singura sursa obiectiva de informare in perioada comunista”.

La capitolul „Familia. Locul si rolul femeii” se vorbeste despre criza prin care trece familia traditionala, ca o „consecinta a cresterii dezumanizarii vietii in cadrul societatii postindustriale”. Si publicitatea apare in noile manuale de istorie, una dintre carti tratand-o in termeni de manipulare.

„Ia nastere o furie a cumparaturilor; oamenii le fac nu pentru ca ar avea nevoie de asa ceva, ci doar de placerea de a parcurge magazinele uriase, luminate si decorate luxuriant si de a fi integrati in grupurile incarcate de pachete”.

"Evenimentul zilei"

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: cdiasimi | 19.09.2006 15:03 | 5887 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Comentarii (16)

0 0

19.10.2006 07:17 romulanul11

?Ia nastere o furie a cumparaturilor; oamenii le fac nu pentru ca ar avea nevoie de asa ceva, ci doar de placerea de a parcurge magazinele uriase, luminate si decorate luxuriant si de a fi integrati in grupurile incarcate de pachete?.

DISCIPLINA ISTORIE.....

0 0

01.11.2006 00:55 tudor_panita

estw foarte bun manualul de Istorie, XI,CORINT. Intr0adevar era timpul sa se schimbe ceva, in atitudinea fata de rolul Istoriei.

0 0

08.11.2006 16:57 osman

ceva trebuia sa se schimbe, deacord. nu pana la bagatelizare ci spre atractivitate, esentializare si structurare.

0 0

14.11.2006 20:59 corabierul

nu cred ca trebuie sa ne sperie schimbarea,daca este facuta "cu cap".Cred ca manualul asta de a 11-a a fost realizat in graba si nu tine cont de nivelul elevilor,de capacitatea de intelegere a unor fenomene complexe de azi cum ar fi globalizarea,fundamentalismul,terorismul....

0 0

23.01.2007 09:48 editura_edusoft

Schimbarea e excelenta. In sfarsit, elevii vor deveni atrasi de istorie. Cei care au predat pana acum istoria ca o insiruire cronologica de razboaie ar trebui sa inteleaga ca acele date nu folosesc (aproape) nimanui, se pot gasi in carti si nu sunt usor de memorat.

0 0

12.02.2007 15:07 crisi

nu riscam sa devenim subiectivi daca vorbim despre "istoria recenta"?

0 0

17.03.2007 09:06 papillon

Sa vedem ce surprize ne ofera de acum incolo manualul de clasa a XII-a Se pare ca istoria romanilor va avea un rol cu totul

secundar.Intr-un cuvint valorile

perene ale acestei natii se disipeaza.

Am curajul sa afirm ca istoria neamului nostru face parte din valorile perene .

Modul in care importanta istoriei in scoli este perceputa de toti ministeriabilii nostriincepe sa-si arate efectele. Cred ca se tinde spre un sistem de idiotizare in masa a tineretului, spre

pierderea identitatii noastre nationale ,si asa aflata in ultima vreme intr-o mere criza.

0 0

30.04.2007 12:20 laura78

Cred ca unii din cei care spun ca aceste schimbari sunt bune nu au studiat inca suficient noua programa si noile manuale.Corint cls:XI-a, evaluare, pag.94:exprimati convingerile voastre in problema avortului si a homosexualitatii.Poate ca sunt eu depasita desi niciodata nu am crezut asta....dar asta nu e o tema de istorie!

0 0

11.05.2007 12:02 hanghiuc_claudia

Daca nu ne cunoastem cu adevarat radacinile nu ne putem numi POPOR. Avem nevoie de identitate nationala nu de barfele din societate. Domnilor care sunt de acord cu schimbarile le sugerez sa se uite in ochii unui copil care vizioneaza un film precum "Stapanul inelelor" sau "Mostenirea" sau "Dacii" sau "Mihai Viteazul". Ceea ce sugereaza autorii de manuale plictisti de a scrie sau poate plictisiti de a se documenta trainic despre civilizatia care a "curs" pe aceste teritorii de acum, sa zicem... 30.000 de ani si pana in ziua de azi, poate duce la amputatrea dorintei de se cunoaste pe sine a celor ce vor urma. Atentie! Sunteti educatori pentru acest popor si nu simple exponate intr-o vitrina asteptand lauda celor din jur pentru "schimbarea cu orice pret".

0 0

19.12.2007 12:40 tim_unltd

nu sint profesor de istorie, ci de limba romana...dar unde in lumea asta larga s-a mai vazut asa o "larghete" in abordarea materiei decit la noi? adica sa nu mai studiem istorie?! pt ca ceea ce se intimpla cu denaturarea faptelor istorice este trist, suparator chiar. in timpul "regretatului" regim comunist, istoria era relativ denaturata din ordinele moscovite; acum, din ordinul cui nu ne vom mai cunoaste radacinile? aberant,sfidator,jignitor la adresa natiei romane...se justifica aprecierea pe care am auzit-o referitor la romania: am stat aplecati prea mult timp la sodomizarile occidentului...pacat ca facem doar ce ni se dicteaza...mare pacat!

0 0

13.09.2008 13:51 papillon

Revoltator!Asa s-ar putea numi intr-un cuvint idiotenia guvernantilor de astazi care bagatelizeaza Istoria Romanilor.

Ce conccluzii putem trage de aici?Se doreste idiotizarea in masa a tineretului roman? Cine are aceasta intentie criminala si din ordinului cui vine?AGENTURILI STRAINE ale lui Ceausescu au inceput sa prinda contur, sau este vorba despre "europenizarea" noastra rapida la cerinta celor de afara!

Poate domnul zidar din fruntea educatiei romanesti sa ne dea raspunsul.

0 0

09.05.2009 16:02 greta77

bravo tim unltd..........de acord cu opinia ta, deoarece,....sigur copii au opiniile lor pesonale, si libertate de exprimare...dar pe baza a ce..daca nu ai o mica cultura...informatii generale de baza...cum s au petrecut faptele istorice...cum pui un copil sa filosofeze daca el nu are cu ce...ii trebuie niste"arme" (informatii)iar cand ei azi nici nu mai citesc ce s a petrecut, in carti, pune-i sa faca critica asupra faptelor....cum a castigat napoleon bataliile? si a devenit general? studiind succesele si greselile antecesorilor sai ... cunoscand fapte concrete a putu face distinctia dintre bine si rau ...corect si eronat..etc.. a scoate antichitatea si alte epoci istorice..si a scrie in manuale numai de globalizare..etc......nu mi se pare lucru bun... cand eram diriginte, stiu ca ni se cerea sa facem activitati extracurriculare cu copii despre globalizare si am gasit un adevarat CDS pe tema asta, tratat din punct de vedere civic, deci daca vor despre fenomenele astea noi pot sa le trateze in studiu separat, nu inlocuind istoria si trecutul... totul suna a manipulare a "urmasilor urmasilor vostrii"

0 0

04.02.2010 12:54 denisairene

LA SFARSITUL LUNII FEBR , SUBIECTELE DE ISTORIE UNIVERSALA PENTRU TITULARIZARE ISTORIE LE PUTEI GASI IN -SINTEZE PENTRU TITULARIZARE-ISTORIE UNIVERSALA

Conţinutul lucrării prevede toate cele 15 subiecte de istorie universală incluse în Programa pentru titularizare, disciplina istorie, tratate individual şi la obiect. Am urmărit în mod special sistematizarea informaţiei, înlănţuirea logică a acesteia în vederea înaintării fără dificultăţi în însuşirea materialului. La elaborarea lucrării am folosit Programa de titularizare pentru disciplina istorie şi bibliografia recomandată.

Am sintetizat toate subiectele de Istorie Universala cand m-am pregatit pentru examenul de titularizare, rezultatul a fost pe masura, am reusit sa ma titularizez. Pentru a veni in sprijinul colegilor mei care se pregatesc pentru titularizare, grade, am hotarat sa editez aceasta sinteza in speranta ca le va fi un real folos.

INFORMATII: denisairene@gmail.com

0 0

04.02.2010 12:55 denisairene

LA SFARSITUL LUNII FEBR , SUBIECTELE DE ISTORIE UNIVERSALA PENTRU TITULARIZARE ISTORIE LE PUTEI GASI IN -SINTEZE PENTRU TITULARIZARE-ISTORIE UNIVERSALA

Conţinutul lucrării prevede toate cele 15 subiecte de istorie universală incluse în Programa pentru titularizare, disciplina istorie, tratate individual şi la obiect. Am urmărit în mod special sistematizarea informaţiei, înlănţuirea logică a acesteia în vederea înaintării fără dificultăţi în însuşirea materialului. La elaborarea lucrării am folosit Programa de titularizare pentru disciplina istorie şi bibliografia recomandată.

Am sintetizat toate subiectele de Istorie Universala cand m-am pregatit pentru examenul de titularizare, rezultatul a fost pe masura, am reusit sa ma titularizez. Pentru a veni in sprijinul colegilor mei care se pregatesc pentru titularizare, grade, am hotarat sa editez aceasta sinteza in speranta ca le va fi un real folos.

INFORMATII: denisairene@gmail.com

0 0

06.03.2010 09:08 denisairene

SUBIECTE TITULARIZARE ISTORIE

http://titularizareistorie.blogspot.com/

0 0

13.03.2011 17:18 nadbog

Eu sunt profesor de istorie , am vazut manualele , si sincer nu cred ca vreun curs pe care l-am urmat in facultate acopera in vreun fel aberatiile din acest manual . Toti cei care sustin faptul ca istoria actuala prezinta doar o insiruire cronologica sa inteleaga odata pentru totdeauna ca cronologia asta asa cum e ea e istoria noastra ( si foarte bine prezentata pentru ca acum eram in sfarsit liberi de influientele externe ) . Acum insa cu noile manuale editate doar pe criteriul licitatiilor ( si facute de niste " inspectori specialisti " care nu au mai predat de secole ) Cum isi poate permite un 'istoric' sa scrie un manual despre istoria actuala cand regula de bun simt a istorie este clara - nici o afirmatie fara acoperire documentara - . Am devenit o tara unde pana si o categorie de intelectuali a ajuns sa se aplece si sa se supuna neconditionat ordinelor politice . Or mai fi fost ei profesori si printre revolutionarii din sec XIX dar despre aia nu vom mai invata . Sarut mana Basescu ne-ai transformat in dobitoci

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 5 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

71 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN