Manualele de istorie se integreaza si ele
Popularizarea dimensiunii europene
Documentul emis de Parlamentul European si aprobat aproape in unanimitate subliniaza ca invataceii vor trebui sa aiba, la sfirsitul invatamintului mediu, cunostintele si competentele necesare unui cetatean membru al UE. Potrivit forului legislativ, initiativa a pornit de la faptul ca informatiile despre Europa, oferite elevilor si profesorilor, difera de la o tara la alta, impunindu-se astfel necesitatea ca definitia clara a dimensiunii europene sa fie uniformizata. Totodata, europarlamentarii au considerat ca este fundamental ca elevii statelor membre sa aprofundeze in mod constant studiul limbilor straine. Estimind ca in unele tari membre este greu sa se mentina interesul pentru stapinirea unei alte limbi, ei au cerut tarilor membre UE sa incurajeze raspindirea multilingvismului.
Primii pasi spre uniformizare
E o tendinta pe care am observat-o si eu, de incurajare a studiului istoriei europene. Uneori insa, in detrimentul istoriei nationale, spune pentru Cotidianul istoricul Adrian Cioroianu. El adauga ca in Germania si in Franta s-a observat deja o tendinta de a se merge spre o istorie comuna. Anul acesta a fost lansat si un manual comun de istorie franco-germana, pentru prima data in istoria invatamintului. Visez momentul in care se va face un astfel de manual de istorie romano-maghiara. Nu ma mai bag in manuale de istorie, dar la asa ceva m-as baga, se pronunta Cioroianu. Raportul legislativului european mai arata ca state membre precum Spania, Austria, Germania, Portugalia, Olanda, Marea Britanie si Slovenia s-au gindit deja sa includa dimensiunea europeana in programele scolare. Parlamentul European a aprobat si un alt raport, prin care se pronunta pentru transparenta calificarilor la nivel european si invatarea de-a lungul intregii vieti.
"Cotidianul"
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: cdiasimi | 28.09.2006 10:33 | 1050 vizualizări
Comentarii (4)
28.09.2006 18:08 andronescu
Studiul istoriei europene in detrimentul istoriei nationale?cred ca nu este asa.De doi ani se studiaza istoria universala in contextul careia este integrata (circa 40%)si istoria nationala.Atunci cind vorbesti despre formarea statelor medievale in Europa te referi si la spatiul romanesc.Problema este ca la clasa a-IX-a si a-X-a sunt prea multe amanunte si date si nu ai timpul fizic sa poti spune totul,doar selectia profesorului poate sa rezolve situatia.Noul manual de clasa a-XI-a are teme de cunoastere a istoriei europene dar nu sunt structurate prea bine temele,ai impresia ca vorbesti la nesfirsit cum fac politicienii nostri,vorbe prea multe .Deci tot profesorul trebuie sa-si structureze tematica,sa fie o logica in firul lectiei.Asta este!ne integram noului program european.
28.09.2006 20:57 rosioru
Abia astept acel moment in care va apare un manual de istorie romano-maghiar. Sunt f. curioasa sa-l vad cum trateaza punctele sensibile.
Nu avem practic ce sa facem apropo de studiul istoriei europene. Cred ca se urmareste predarea aceluiasi set de valori in toate tarile U.E. Nu vad ce rau poate fi aici. Nu te poti pune contra valului...Sigur insa este un lucru: istoriile nationale nu dispar. Nici un stat nu va renunta la trecutul sau.
28.09.2006 21:59 emil
De la turci, fanarioti, rusi, ni se trage! Obedienta, imitatia, lipsa totala de coloana vertebrala!
01.10.2006 08:16 sasa
Nu trebuie sa fim patimasi. Se studiaza fenomenul istoric - nu voievodul sau coducatorul. Domnul Neagu Djuvara are publicate carti de istorie, frumos ilustrate povestite pe intelesul copiilor. Are si Alexandru Mitru astfel de carti. In mod sigur sunt si alti autori...La nivelul invatamantului primar nu trebuie facute filozofii!Istoria trebuie povestita.
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.