Şcoala cu
bune practici

62 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Directorii de şcoală, aleşi de consiliile de administraţie

Învăţămîntul românesc va trece, începînd de anul viitor, printr-un amplu proces de descentralizare, fiind introduse mai multe principii noi, a declarat secretarul de stat în Ministerul Administraţiei şi Internelor, Mircea Nicu Toader. "S-a convenit ca reforma învăţămîntului să fie făcută în funcţie de următoarele principii: banii să fie alocaţi în funcţie de elevi, toate şcolile să fie în administrarea locală, consiliile de administraţie ale şcolilor să fie paritare, compuse jumătate din administraţie locală şi părinţi, jumătate din profesori, directorii să fie numiţi de consiliile de administraţie ale şcolilor. Ministerul Educaţiei, prin actualele inspectorate, poate doar să facă propuneri, alegerea este atributul Consiliilor de Administraţie", a precizat Toader. În noul sistem, directorii şcolari vor fi subordonaţi administrativ primăriilor, iar între şcoli se va crea o competiţie odată cu introducerea principiului "banul urmează elevul", a afirmat secretarul de stat în MAI. "Administraţiile locale nu au dreptul să intervină în partea metodologică, ci doar în structură şi să hotărască, de exemplu, că e mai important pentru zona de munte o catedră mai largă de ştiinţele naturii. Cel mai bine ştie comunitatea locală în ce domenii are nevoie să fie pregătit elevul. Dacă există o comunitate care poate oferi învăţămînt pentru două mii de elevi, le ia fără probleme pîinea celorlalte şcoli. Nu există obligaţia de a menţine o şcoală într-un sat sau o comună cu şapte elevi şi abia să le menţinem profesorilor norma", a mai spus Toader.
Alte modificări vizează suplimentarea veniturilor profesorilor, ce vor putea primi un bonus de la Consiliile Locale ca o modalitate de cointeresare. Totodată, se vor dezvolta foarte mult şcolile de arte şi meserii, dar şi un program foarte puternic de grădiniţe, existînd intenţia de coborîre a vîrstei de instruire preşcolară. În ceea ce priveşte investiţiile, învăţămîntul va primi 1,7 miliarde de euro, fondurile urmînd să fie gestionate de comunităţile locale.

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: danamarin | 24.10.2006 09:51 | 4217 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Parentingul reactiv

Echilibrul emotional

Comentarii (17)

0 0

24.10.2006 17:32 danis2176

daca s-ar pune in practica asa cum trebuie, proiectul pare foarte interesant, nu de alta, dar pentru prima oara sunt cointeresati atat parintii cat si adiministratia locala, ceea ce nu poate sa faca decat bine. sper...

0 0

24.10.2006 17:53 pitesteanca

sper sa fie asa, pt ca s-ar rezolva destule probleme(divergente)intre scoala si consiliile locale! dar de ce se mai sustine acum concurs de directori daca se va pune in practica ac lucru din 1 ianuarie?

0 0

24.10.2006 18:41 mihaimdl

Lucrurile sunt discutabile in ceea ce priveste "banul urmeaza elevul". Sistemul se aplica in facultatile de stat de mai multi ani si nu cred ca este cea mai fericita varianta. Scaderea numarului elevilor va implica alocarea a mai putini bani, cu toate problemele ce se desprind de aici: numar de ore, posturi, cheltuieli. Sa vedeti cu cata frenezie vor trece clasa elevii in unele scoli (rezultatul: in timp vor avea mai multi elevi implicit mai multi bani si probabil va fi considerata o scoala mai buna, dar cu elevi mai slab pregatiti). Scolile care vor functiona "normal" in sensul exigentei vor avea mai putini elevi si implicit mai putini bani. Urmarea este previzibila! Din pacate scriu din experienta proprie, iar autoreglajul (pentru ca va exista si asa ceva, adica elevii sa fie constienti ca e mai bine sa urmeze o scoala exigenta) va aparea peste cativa ani. Necazul suplimentar este ca poate aparea obisnuinta si astfel va scadea si mai mult nivelul invatamantului. Vor mai aparea cazuri de profesori exigenti (in sensul bun al cuvantului) care vor fi criticati pentru "rezultatele slabe" ale elevilor lor, ceea ce ar fi nedrept. Partea mai neplacuta este ca elevii sunt cei mai "adaptabili". Vor simti imediat (instinctiv as putea spune) problemele dezechilibrului creat de finantarea pe numar de elevi si de faptul ca pe undeva de ei va depinde scoala. In acest context care ar fi solutia? Dificila as putea spune. O varianta ar fi o clasificare a scolilor dupa niste criterii care sa aibe si rolul de a contrabalansa ponderea numarului de elevi. Care sunt? Ar trebui stabilite de factorii raspunzatori: corpul didactic, administratia locala si parintii. Aici se va vedea de fapt ca intre scoala, parinti si elevi nu trebuie sa existe "baricade", ca finalitatea actiunii este realizarea elevului (ca pregatire, ca om, ...). Sunt doar niste idei (probabil nu cele mai bune, dar discutsabile, ca si ale celor din minister. In final doua intrebari: cum va rezolva dl Toader, sau alt oficial al ministerului problema celor 6-7 elevi dintr-un sat? Au pregatite strategii in acest sens sau alte situatii care mai pot aparea?

0 0

24.10.2006 20:42 galaoan

ideea alegerii directorilor de catre consiliile de administratie pentru inceput nu este buna, deoarece in actualele consilii de administratie sunt propusi doar oamenii directorului, iar in scoli sunt multe bisericute.

0 0

24.10.2006 21:24 vioscout

La nivel declarativ cam asa suna descentralizarea si acum exact doi ani... Nu s-a facut nimic intre timp si asistam doar la vorbe in vant si de-a joaca despre reforma, reformisti si reformatori de ...partid. Poate marele eveniment 1 ian.2007 ne va trezi din amorteala asta care parca nu mai inceteaza.

Asteptam!

0 0

25.10.2006 15:08 flo_flo

Consiliul de administratie contin niste cadre didactice,alese de primar,care la randul sau l-a ales pe director.Deci ,ce hotaraste dl primar.directorul executa.Ceilalti profesori suntem dati la o parte.Concursurile pt directori sunt o "perdea" dar nu transparenta pt cei care vor sa participe.Bisericutele nu vor muri niciodata.Consilieri locali,care la scoala unde eu predau,nu au nici clasele elementare si printre ei sunt si rromi.Eu ca si profesor trebuie sa am "dezlegare"de la cei sus-numiti pt a putea participa la un eventual concurs pt ocuparea unei fct de director.Politica nu ne lasa.In plus daca nu esti nascut acolo in sat,"puterea locala" nu te vrea.Cine care Sindicat s-a luptat vreodata pt cadrele de la sat?

0 0

25.10.2006 20:25 dot

Citeam un comentariu anterior si ma ingrozeam.

Oare nu vrem sa mergem mai departe si sa incercam,sa scimbam ceva in sistem?

Intradevar exista si riscuri dar descentralizarea este iminenta ,asa doar mimam si ne amagim ca facem educatie.

COMUNITATEA LOCALA cum se va gospodarii asa va evolua,dar valorile chiar daca se vor impune greu tot vor razbate,frica nu trebuie sa ne fie decit de neputinta si nepriceperea noastra.

GRABI-TI REFORMA in 16 ani s-a bulversat mult sistemul ,daca avem curaj si luciditate nu trebuie sa ne fie teama de esec.De anul viitor trebuie sa intram si cu invatamitul in sistemul european.

CURAJ DOMNILOR NU AVETI CE PIERDE|

0 0

26.10.2006 18:48 gra2005

Dragii mei, daca aceste "pretioase principii" vor fi aplicate, ultimul dintre cei care vor ramane in invatamantul DE STAT, OBLIGATORIU, - sa inchida lumina cand pleaca.

Pentru ca vor fi PRACTIC, - nu asa de dragul tezei - UCISE scolile din mediul rural. Nu discutati aiurea despre descentralizare si despre implicarea comunitatii locale in dezvoltarea scolii, aceste idei sunt aplicabile doar acolo unde oamenii au bani si ceva interes pentru viitorul copiilor lor. La tara, unde grija pentru painea zilnica este cea care primeaza, nimeni nu va ridica un deget pentru salvarea scolii locale, si deasemenea niciunul din copiii astfel privati de dreptul lor la educatie nu va mai avea cea mai mica sansa de a "scapa" din marasmul in care se scalda parintii sai. "Noile principii", care se traduc doar ca o reafirmata dorinta de a scuti guvernul de grija sistemului educational, suna fantastic - auzi, competitie intre scoli! ha!. "Banul urmeaza elevul" ar trebui mai degraba citit ca "elevul urmeaza banul", dragi guvernanti, pentru ca asta va urma imdeiat dupa aplicarea acestor "inovatii". Nu cred ca era absolut necesara instapanirea oficiala a domniei banului si politicii in invatamant, chiar daca neoficial guvernul promoveaza acest fapt nu de ieri, de alaltaieri.

Ticalosia celor care ne conduc ma ingretoseaza.

0 0

27.10.2006 07:06 egipt

"directorii să fie numiţi de consiliile de administraţie ale şcolilor. Ministerul Educaţiei, prin actualele inspectorate, poate doar să facă propuneri, alegerea este atributul Consiliilor de Administraţie". In aceste conditii, cum ar putea sa candideze un director din afara institutiei respective?

0 0

29.10.2006 11:34 maria13

Si de ce ar candida un director din alta scoala ? Pentru a bifa nu stiu ce partid ca si-a facut planul in a colora politic postul din scoala cu pricina ? Cine stie mai bine problemele dintr-o scoala decat cei ce lucreaza in ea ? probabil ca sunt si cateva exceptii in care sa se actioneze asa , dar atat.

0 0

29.10.2006 11:35 maria13

Si de ce ar candida un director din alta scoala ? Pentru a bifa nu stiu ce partid ca si-a facut planul in a colora politic postul din scoala cu pricina ? Cine stie mai bine problemele dintr-o scoala decat cei ce lucreaza in ea ? probabil ca sunt si cateva exceptii in care sa se actioneze asa , dar atat.

0 0

29.10.2006 11:49 maia

daca in conditiile actuale partidele de la guvernare au adus directori din alte scoli,care sunt depasiti de evenimentele din scoala respectiva,credeti ca in viitor le-ar fi mai greu????

Tot PARTIDUL va conduce,valoarea o sa fie anulata de ,,slugarnicie si inregimentare politica".

Tot aceia care vor,,pupa mainile""alesilor vor avea functii de directori.

Halal reformare a invatamantului.

Gra 2005 ai dreptate....,,sa nu uite lumina aprinsa ,ultimii ..care mai slujesc invatamantul de stat si ...OBLIGATORIu si care reprezinta PRIORITATE nationala":))))

0 0

29.10.2006 17:17 acustic99

Deocamdata directorii aleg consiliile de administratie si se sustin si acopera unii pe altii dupa vechile principii.

0 0

30.10.2006 08:29 l_cretu_99

maia, nu pupa doar mainile, ci chiar cururile alesilor... am un exemplu concret...

0 0

30.10.2006 13:22 elf

Alegerea directorului unei scoli de catre consiliul de administratie este o idee limitativa, caci oamenii din afara institutiei sau mai nou veniti nu ar avea posibilitatea sa fie propusi. Pe de alta parte, directorii deja existenti si-au creat "acoliti" in randul membrilor consiliului,peste tot existand parti-pris-uri si favoritisme...realitatea a dovedit-o de nenumarate ori. Propunerea mi se pare nedemocratica si restrictiva.

0 0

31.10.2006 21:29 uzigogu

depinde cine are voie sa participe la alegeri pentru postul de director / de ce nu au voie si invatatorii, de exemplu sa participe, chiar daca se dovedesc mai buni gospodari si profesionisti decat majoritatea celor cu studii superioare

0 0

31.01.2007 01:07 fbresug

De ce se da asa mare importanta functiei de director?

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

57 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN